news/content
نسخه قابل چاپ
1377/10/15

دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب

به مناسبت سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر امروز اعضای این شورا با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
مقام معظم رهبری در این دیدار طی سخنانی شورای عالی انقلاب فرهنگی را مظهر همکاری پرورش یافتگان حوزه و دانشگاه توصیف کردند و وجود چنین مجموعه ای را برای اهتمام در مسائل فرهنگی که مهم‌ترین مسائل کشور است، ضروری دانستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای استمرار همکاری اعضای شورای انقلاب فرهنگی را در همه سطوح، حائز اهمیت خواندند و فرمودند: نظام اسلامی نیازمند آن است که اهل علم و فرهنگ و معرفت در حوزه‌ها و دانشگاهها هر چه بیشتر به هم نزدیک شوند و با یکدیگر همکاری کنند و هر یک دیگری را در جهت تکامل هر چه بیشتر یاری دهند، زیرا آهنگ دوری و جدایی حوزه و دانشگاه از یکدیگر برای کشور و آینده تاریخ، مسأله بسیار خطرناکی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همراهی و همکاری حوزه و دانشگاه را یکی از عزیزترین دستاوردهای انقلاب دانستند و فرمودند: سالها تلاش شده بود که دو بخش عظیم فرهنگی ، یعنی حوزه و دانشگاه از هم دور باشند و تجدد و دین‌داری دو موضوع مقابل هم محسوب شوند، اما انقلاب اسلامی این طلسم را شکست و ملت و جامعه روشنفکر ایران توانست بهترین نوع تجدد را به دست آورد. تجدد، سنتی از سنن الهی است که براساس آن و با تفضل خدای متعال، انسان قادر می‌شود با سعی و تلاش خود روز به روز به افکار و دستاوردهای جدیدی دست پیدا کند.
مقام معظم رهبری از انقلاب اسلامی و مظاهر عینی، خارجی، اداری و تشکیلاتی آن به عنوان بهترین شکل تجدد یاد کردند و فرمودند: اینجانب از همه کسانی که در حوزه‌ها و دانشگاهها دارای نفوذ و تأثیر هستند و از همه صاحبان فکر و نظر که در حوزه‌ها و دانشگاهها حضور دارند، درخواست می‌کنم که همکاری حوزه و دانشگاه را قدر بدانند و آن را ارج بنهند و این همکاری را روز به روز تقویت کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسأله فرهنگ را برای هر جامعه بشری یک مسأله حیاتی دانستند و فرمودند: فرهنگ صحیح در نظام اسلامی، فرهنگی است که با مبانی اسلامی، منطق و عقل و خرد، همسان و همگام باشد و اگر چنین فرهنگی در جامعه تحقق پیدا کند، آن جامعه به سمت رشد اقتصادی و رفاه و آزادی حرکت خواهد کرد. فرهنگ صحیح و درست زمینه‌ای برای دست یابی هر جامعه به ثروت، علم، قدرت سیاسی، آزادی و آزادمنشی است،؛اما فرهنگ منحط، رشد اقتصادی و رفاه را به فساد و تباهی، و آزادی و دمکراسی را به هرج و مرج تبدیل خواهد کرد، بنا بر این فرهنگ به مفهوم عقلیت یک جامعه است و هر چه بر روی آن سرمایه‌گذاری شود، زیاد نیست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، مدیریت فرهنگی را برای جامعه، امری لازم و ممکن خواندند و فرمودند: مدیریت فرهنگی به مفهوم وجود یک دستگاه متفکر، مدبر و مدیر است که قادر است فرهنگ یک کشور را قانونمند و ضابطه‌مند سازد، بنا بر این مدیریت فرهنگی در مقابل هرج و مرج فرهنگی قرار دارد و مرکز این مدیریت نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
هرج و مرج در همه بخشهای حیاتی کشور از جمله در بخش فرهنگ مضر است و بر این اساس نمی‌توان پذیرفت که در یک جامعه با فرهنگ، هر متاع فاسد و مفسدی عرضه شود و هیچگونه مؤاخذه و مسئولیتی در قبال آن وجود نداشته باشد، زیرا چنین وضعیتی عین هرج و مرج است.
مقام معظم رهبری، سوء استفاده از مدیریت فرهنگی در نقاط مختلف دنیا و در مقاطعی از تاریخ را یادآور شدند و فرمودند: در دورانهایی از تاریخ و در کشور ایران و نیز در اروپای قرون وسطی از مدیریت فرهنگی سوء استفاده شد، کما این که از نام آزادی، مطبوعات، فرهنگ، دین و منابر تبلیغی دین نیز سوء استفاده شده است؛ اما سوء استفاده از مدیریت فرهنگی، نباید موجب شود که اساس این حقیقت صحیح مورد تردید قرار گیرد، بنا بر این اینجانب اعتماد راسخ دارم که امروز مسئولیت بسیار بزرگی بر دوش اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تهاجم فرهنگی را یک واقعیت و امری حقیقی توصیف کردند و فرمودند: امروز ایران اسلامی تنها کشوری نیست که تهاجم فرهنگی را یک مسأله جدی و واقعی می‌داند، بلکه تمام کشورهای غیراروپایی و غیر آمریکایی حتی اروپاییها در مقابل فرهنگ مهاجم آمریکایی و بر سر مسأله فیلم و امور هنری، فریاد برآورده‌اند، بنا بر این هنگامی که پذیرفته‌ایم دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی از حربه‌های اقتصادی، نظامی، تبلیغاتی و سیاسی استفاده کرده و می‌کند، باید باور کنیم که دشمن ابزار و اهداف فرهنگی را نیز برای به زانو درآوردن انقلاب اسلامی بکار گرفته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، تهاجم فرهنگی دشمن به ایمان، باورها و اعتقادات مردم را که تحت عناوین گوناگون انجام می‌شود، خاطرنشان کردند و فرمودند: واقعی بودن تهاجم فرهنگی دشمن، ایجاب می‌کند که در داخل کشور، مجموعه‌ای از نیروهای صاحب فکر و اندیشه، خود را مسئول دفاع و مقابله هوشمندانه با آن بداند و شورای عالی انقلاب فرهنگی، همان مجموعه‌ای است که پیوسته باید در حال فکر کردن، طرح‌ریزی، تدبیر و آماده‌سازی، تجهیز و تکمیل امکانات لازم برای مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی دشمن باشد.
مقام معظم رهبری با تأکید بر عدم نگرانی از مطرح شدن افکار و نظرات مخالف فرمودند: من یک عنصر فرهنگی هستم و مطلقا از طرح فکر مخالف احساس وحشت نمی‌کنم و از این که یک فکر صد در صد غلط در جامعه مطرح شود، به هیچ وجه احساس اضطراب و نگرانی نمی‌کنم؛ اما بیکار بودن و کم‌کاری دستگاه مسئول امور فرهنگی کشور در مقابل طرح نظرات غلط و ناحق، خطرناک است و این امر موجب نگرانی است. همچنین کسانی که در مجموعه فرهنگی کشور قرار دارند، نباید در تشخیص جبهه خود دچار اشتباه شوند. ما با قلع و قمع فکر و جریان غلط موافق نیستیم؛ اما ضروری است که صف آرایی فکری و منطقی در مقابل آن وجود داشته باشد. خطر بزرگ آنجاست که ما ناگهان خود را در میان یک جریان و فکر غلط احساس کنیم و با تصور خودی بودن آن از جبهه‌بندی و مواجهه صحیح غافل شویم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اختلاط صفوف و اشتباه در تشخیص مراکز و صحنه‌های درگیری فرهنگی را یکی از بزرگترین خطرها برشمردند و فرمودند: اینجانب به شورای عالی انقلاب فرهنگی حقیقتا امیدوارم و مدیریت فرهنگی کشور باید مراقب باشد که ساحت او دچار این خطر نشود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، توجه بخشهای مختلف آموزش عالی را به ضرورت متدین کردن جوانان دانشجو جلب کردند و فرمودند: آموزش عالی کشور باید علاوه بر عالم کردن دانشجویان، نسبت به متدین کردن آنان اهتمام خاص داشته باشد. دست‌اندرکاران آموزش عالی اگر بتوانند جوانان دانشجو را متدین کنند، دنیا و آخرت خود و دانشجویان را آباد کرده‌اند و اگر در این زمینه کوتاهی کنند، به دنیا و آخرت خود و دانشجویان ضربه خواهند زد. تدین جوانان دانشجو مسأله بسیار مهم و لازمی است و خوشبختانه بخش عظیمی از جوانان ما بسیار متدین هستند، اما مسئولان آموزش عالی کشور، به کمتر از صد در صد نباید قانع شوند وباید با هر چه در راه متدین کردن دانشجویان ایجاد مزاحمت و اخلال می‌کند ، برخورد شود و به نحو مقتضی جلوی آن گرفته شود.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان، وجود مطبوعات و انتقال مطالب ضروری را به مردم، حائز اهمیت دانستند و فرمودند: در دنیای غرب که به آزاداندیشی و آزادیخواهی مشهور است، مطبوعات آمریکایی نسبت به جهتگیریهای خاصی تعصب محض دارند و با روشهای تبلیغی هوشمندانه در نوشتن، انتخاب مطلب و جهتگیریها به شدت مراقب و متعصب‌اند و در بسیاری از مطبوعات بیگانه، صهیونیزم و اسرائیل جزو مقدسات محسوب می‌شود، بنا بر این به صرف این که مطبوعات رکنی از ارکان آزادی و حقوق مردم است، نمی‌توان هر چه در امر مطبوعات و میدان کار مطبوعاتی می‌گذرد، قبول کرد و خطرهای واضح فرهنگی را که بر ضد ذهن و دین و ایمان مردم وجود دارد، و پیوسته در حال تقویت است، نادیده گرفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان وجود شخصیتهای فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راس آن وجود شخصیت حوزه‌ای و دانشگاهی رئیس جمهوری را برای فرهنگ کشور بسیار مغتنم دانستند و ابراز امیدواری کردند که در برنامه سوم توسعه نیز اهتمام ویژه‌ای به مسائل فرهنگی کشور مبذول شود.
بر پایه همین گزارش در این دیدار، پیش از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنان کوتاهی بر لزوم تدوین سیاستهای کلان کشور و از جمله تدوین سیاستهای کلان فرهنگی تأکید کرد و گفت: این شورا در عرصه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی این امر مهم را در دستور کار خود قرار داده است.
آقای خاتمی، پیگیری و اجرای سیاستهای تدوین شده را ضروری خواند و شورای عالی انقلاب فرهنگی را حلقه واسط میان سیاستهای کلی فرهنگی و دستگاههای اجراکننده این سیاستها توصیف کرد.
آقای خاتمی با بیان سالروز شهادت دانشجویان بسیجی در حماسه هویزه در شانزدهم دی ماه 1358 گفت: ویژگی حماسه شانزدهم دی ماه در این است که با نام دانشگاه و دانشجو عجین است و نشان می‌دهد که حضور نسل دانشجو در عرصه‌های مختلف و از جمله عرصه دفاع مقدس منشاء خیر بوده است و ما امیدواریم که علم و ایمان در خدمت پیشبرد جامعه و اهداف انقلاب اسلامی قرار گیرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی