news/content
نسخه قابل چاپ
1376/10/02

دیدار مسئولان وزارت آموزش و پرورش با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار وزیر و مسئولان وزارت آموزش و پرورش با ایشان طی سخنانی بر ضرورت مبارزه شدید با خطر تنبلی ذهنی و بی‌اعتمادی و بی‌اهتمامی نسبت به فراگیری معلومات در سطوح مختلف آموزشی تأکید کردند و نقش وزارت آموزش و پرورش را در تعمیق ایمان دینی نسل آینده و آسیب ناپذیر کردن جوانان کشور بسیار مهم دانستند.
مقام معظم رهبری در این دیدار از وزیر آموزش و پرورش به عنوان فردی انقلابی، متدین، خوشفکر و پرکار یاد کردند و فرمودند: آموزش و پرورش شأن والایی دارد و اینجانب برای تمامی کارکنان و معلمان مؤمن و صادق آموزش و پرورش احترام قلبی قائل هستم و امیدوارم که با تلاش دولت خدمتگزار، گره مشکلات این دستگاه عظیم و مهم کشور باز شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ضعیف بودن مایه علمی کشور در فنون مختلف، اظهار تأسف کردند و فرمودند: ایران دارای علما و دانشمندان خوبی است و چند برابر آن نیز استعداد درخشان در اختیار؛ دارد، اما با این وجود مایه علمی در عموم مردم ضعیف است و وزارت آموزش و پرورش باید نیاز شدید به ارتقاء سطح معلومات کشور را برآورده سازد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نقش ادبا، شعرا و نویسندگان را در راسخ کردن حکومت رضاخان، حائز اهمیت دانستند و فرمودند: حکومت بدیمن و شوم خاندان پهلوی بدون برخورداری از آثار فکری و فرهنگی ادبا، متفکران و شعرا، قادر به ادامه حیات نبود و این کار فرهنگی سبب شد که دستگاه پلیسی رضاخان در کنار داغ و درفش انگلیس، ادامه حیات پیدا کند. در واقع عناصر فکری و فرهنگی آن روز، صلاحیتهای خود را در خدمت سیاستهای انگلیس که بر تقویت رضاخان متمرکز شده بود، قرار دادند و در تاریخ و سرنوشت ملت ایران اثر منفی خود را بر جای گذاشتند.
مقام معظم رهبری بر عملکرد ضد فرهنگی عناصر فرهنگی در دوران حکومت پنجاه و هفت‌ساله پهلوی تأکید کردند و فرمودند: انقلاب اسلامی، کشوری را در اختیار گرفت که محصول یک خانه تکانی شدید فرهنگی و در واقع یک غارت بزرگ فرهنگی در گذشته است. در طول این سالها فرهنگ دینی و ملی ملت مسلمان ایران تضعیف شد و مقولات فرهنگی مانند ادبیات فارسی، تاریخ و دین، نه تنها رشد نکرد، بلکه در آن خلا بزرگی نیز به وجود آمد و با این وجود، پس از پیروزی انقلاب تا کنون، تلاشهای بسیار خوب و مبارکی به انجام رسیده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه مسئولان دستگاههای مختلف آموزشی را به تلاش هر چه بیشتر در جهت زدودن حالت سهل‌اندیشی و سهل‌گرایی دانش‌آموزان و دانشجویان در مسائل علمی جلب کردند و فرمودند: اکنون شاهد یک حالت تن پروری ذهنی در سطوح مختلف آموزشی هستیم و این مسأله برای کشور، بسیار خطرناک است. وزارت آموزش و پرورش باید گرایش به علم و تحقیق و درس خواندن و عالم شدن را بگونه‌ای در نسل کنونی و آینده ایجاد کند که دانش‌آموزان، همه وجود خود را صرف درس و علم و تحقیق کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: متأسفانه مردم ایران و بویژه نسل جوان، هنوز به درستی نمی‌دانند که در دوران بدیمن حکومت پهلوی چه ضربه‌ای به این کشور وارد شده است. این حکومت ننگین با زدودن فرهنگ اصلی و وارد کردن فرهنگ غرب، به ذخایر معنوی ایران، اعم از دین و فرهنگ و اخلاق و اعتقاد و روابط سنتی بسیار ارزشمند این سرزمین، چوب حراج زد و دین، ایمان و معلومات دینی مردم را تضعیف کرد.
مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی آموزش و پرورش برای عمق بخشیدن و آسیب ناپذیر کردن عقاید دینی و ایمان اسلامی فرزندان ملت ایران را حائز اهمیت دانستند و فرمودند: مقوله دین و معتقد کردن مردم به پایه‌ها و مفاهیم مذهبی، باید در بافت تمام سطوح آموزشی وجود داشته باشد و وزارت آموزش و پرورش نیز در تمام فعالیتهای خود باید ایمان واقعی را در جوانان دانش‌آموز رسوخ دهد و به علم و فرهنگ آنان عمق ببخشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از خواندن و فهمیدن متون عربی رایج در کشور مانند قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احادیث و ادعیه گوناگون به عنوان هدف اصلی آموزش زبان عربی در آموزش و پرورش یاد کردند و فرمودند: اگر زبان عربی با این هدف تعلیم داده شود، مردم می‌توانند از منابع فرهنگی بسیار غنی و ارزشمند موجود استفاده کنند و با آن سطح فکر خود را افزایش دهند و ایمان خود را مستحکم سازند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از تحول و تطور هوشمندانه و توأم با صبر و حوصله و دقت به عنوان نیاز امروز آموزش و پرورش یاد کردند و در پایان سخنانشان با تأکید بر ضرورت تقویت روزافزون آموزش و پرورش کشور فرمودند: مردم باید عالم، با سواد و از لحاظ ذهنی فعال و عمیق شوند، از لحاظ دینی، ایمان آنان شکوفا و شفاف شود و معارف را عمیقا فرابگیرند، زیرا در این صورت با یک برنامه میان مدت می‌توان مشکلات ناشی از ضعفهای اخلاقی و دینی جامعه را از طریق آموزش و پرورش از بین برد.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای حسین مظفر وزیر آموزش و پرورش گزارشی از وضعیت این وزارتخانه و برنامه‌های در دست انجام را به استحضار رساند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی