news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1376/06/29

دیدار اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در دیدار اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم با ایشان طی سخنانی بر ضرورت تقویت نظام مدیریت حوزه و نیز تدوین برنامه بلند مدت برای اداره هر چه بهتر آن تأکید کردند.
مقام معظم رهبری در این دیدار که به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های انجام شد، وجود نظام مدیریت حوزه علمیه را از اوجب واجبات برشمردند و فرمودند: بدون تردید نظام مدیریت در حوزه علمیه قم نیازمند تقویت و تکمیل است؛ اما اگر همین مدیریت هم نمی‌بود، کارهای انجام شده بر زمین می‌ماند و خلا ناشی از آن بر مشکلات حوزه می‌افزود. بنا بر این باید مدیریت حوزه از جهات لازم تکمیل و حدود و مرزهای آن مشخص شود، تا بر بخش عظیمی از حوزه اشراف داشته باشد و بتواند با اقتدار بر آن اعمال برنامه کند. اینجانب از هر اقدامی که برای اصلاح این حوزه عظیم و با برکت انجام گیرد، به سهم خود تشکر می‌کنم و مراتب تقدیر و سپاسگزاری خود را از اعضای شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه قم اعلام می‌کنم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از روز مره شدن در اداره امور به عنوان عیب مهمی برای یک تشکیلات بزرگ یاد کردند و اجتناب از روزمرگی در سیاستگذاری و اجرا را مورد تأکید قرار دادند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحقق برنامه منطقی و مدیریت مقتدر و کارامد برای حوزه علمیه را مستلزم پیموده شدن چند مرحله مختلف دانستند و فرمودند: در گام اول باید حوزه مطلوب و ایده‌ال به طور دقیق و مشخص ترسیم شود. زیرا گمان می‌رود بسیاری از کوتاهیها در همراهی با کارهای تنظیمی حوزه، از فقدان یک تصور صحیح از حوزه علمیه مایه می‌گیرد.
مقام معظم رهبری در بیان ویژگیهای یک حوزه علمیه مطلوب افزودند: ما باید حوزه‌ای داشته باشیم که در آن شمار معتنابهی از علما و محققین با استفاده از پیشرفته‌ترین شیوه‌های تعلیم و تربیت، به تدریس همه علوم اسلامی مورد نیاز مشغول باشند دهها مرکز در حوزه، دوره‌های کوتاه مدت را برای پاسخگویی به نیازهای گوناگون علمی، تبلیغی و فرهنگی برگزار کنند و بتوانند سنن و شیوه‌های تکامل‌یافته آموزشی نظیر مباحثه و تعامل شاگرد و استاد را به نظام آموزشی دنیا ارائه دهند و نیاز همه نقاط کشور و جهان به مبلغ و مدرس را متناسب با خصوصیات جغرافیایی، اقلیمی، اخلاقی و عرفی هر منطقه تأمین کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از تربیت شمار معینی فقیه، محقق، فیلسوف و متکلم در هر سال به عنوان یکی دیگر از ویژگیهای حوزه علمیه مطلوب یاد کردند و فرمودند: انسان هر روز به مسائل جدیدتری از دین دست می‌یابد. بنا بر این معلومات و معرفت یک فقیه و دین شناس از دین، حدی برای توقف ندارد و حوزه علمیه مطلوب حوزه‌ای است که در آن، تحقیق در مسائل دینی و تعمیق و گسترش آنها امری رایج است و بخشهای مخصوصی روز به روز سرگرم مطالعه و تعمق در زمینه معارف دینی هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پاسخگویی سریع و جامع به شبهات و ابهامات را از اقدامات بارز یک حوزه علمیه مطلوب برشمردند و فرمودند: گروهی باید بنشینند و اهداف و وضعیت حوزه مطلوب و ایده‌ال را ترسیم و تصویب کنند و هنگامی که فضلا و طلاب جوان بدانند شورای عالی و مدیریت حوزه به سمت چنین هدفی در حرکت است، از آن پشتیبانی خواهند کرد و پشتوانه‌ای برای کار شما خواهند شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت تبیین اقدامات و تمهیدات لازم برای رسیدن به اهداف ترسیم شده را به عنوان گام دوم برای تحقق حوزه علمیه مطلوب مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: تعیین کتابهای درسی مورد نیاز حوزه، حذف بخشهای زاید و یا اضافه کردن نکات ضروری به آنها نیازمند تحقیق است و برای تدریس این کتابها باید مدرسین نیز تربیت شوند. بنا بر این انجام اقدامات و تمهیداتی از این دست، جزو مهمترین کارهای شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه است که باید مورد توجه جدی و قطعی آن قرار گیرد.
مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی کمی بلند مدت با هدف پرهیز از گرفتار شدن در کارهای روزمره را ضروری خواندند و فرمودند: اصلاح، یا تکمیل نظام آموزشی و تغییر برخی از متون درسی، یکی از اقدامات لازمی است که باید در حوزه انجام شود. حوزه علمیه به انجام کارهای عظیمی نیاز دارد و به اعتقاد اینجانب برای رسیدن به وضع مطلوب باید فضلا و طلاب جوان را بکار بگیرند، به آنها تکیه کنید و مسئولیت و اختیار بدهید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اهمیت حوزه علمیه مطلوب برای آینده دنیای اسلام فرمودند: اگر بتوانیم مخزن عظیم و با برکت حوزه علمیه را به درستی استحصال کنیم، آینده کشور، نظام اسلامی و دنیای اسلام تضمین خواهد شد و برای رسیدن به این هدف، مدیریت و برنامه دو رکن اصلی است که باید به طور قاطع تحقق پیدا کند.
بر پایه همین گزارش در این دیدار که آیت‌الله استادی مدیر حوزه علمیه قم نیز حضور داشت، پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آیت‌الله مکارم شیرازی دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم گزارش کاملی از اقدامات انجام شده در زمینه رشته‌های تخصصی و تغییرات نظام آموزش در حوزه علمیه، همکاریهای انجام شده برای اسلامی شدن دانشگاهها، رسیدگی به امور امتحانات حوزه و تأسیس بخشهایی برای بررسی مسائل و پاسخگویی به آنها را ارائه کرد.

برچسب‌ها: آینده انقلاب؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی