news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1376/04/30

دیدار زنان نماینده در مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی با ایشان طی سخنانی زنان اهل معرفت و تحصیلکرده را به یک حرکت صحیح و جدی برای بازیافت شخصیت حقیقی زن مسلمان سفارش کردند و ضرورت انجام مبارزه ای اصولی، منطقی و مدبرانه برای مقابله با ستم تاریخی نسبت به زن را مورد تأکید قرار دادند.
مقام معظم رهبری در این دیدار به برخوردار بودن مجلس شورای اسلامی از یک ظرفیت مناسب از نمایندگان زن اشاره کردند و فرمودند: مجلس شورای اسلامی از یک مجموعه کیفی و کمی قابل توجهی از زنان نماینده برخوردار شده است و اکنون این ضرورت احساس می شود که بانوان اهل معرفت، حکیم، سنجیده و عاقل باید وارد میدان یک مبارزه صحیح برای تأمین حقوق واقعی زن مسلمان شوند و اجازه ندهند که این کار در دست افراد عامی و بی اطلاع متوقف بماند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از قدرت جسمانی برتر مرد نسبت به زن به عنوان یک دلیل واضح برای ستم تاریخی نسبت به زن یاد کردند و فرمودند: مسأله زن در واقع، بحث مبارزه با یک ستم تاریخی است و بدون شک اگر این مبارزه باشتاب، خام نگری و بدون تعمق انجام شود پیروزی آن به تأخیر خواهد افتاد بنا بر این لازم است که این کار به صورتی مستمر و در عین حال پخته و عمیق انجام شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ظلم و ستم نسبت به زن در فرهنگ غربی را بیشتر از سایر فرهنگها توصیف کردند و فرمودند: در فرهنگ غربی، زن و مرد از لحاظ رفتارهای اجتماعی تفاوتی ندارند اما طبق آمارهای قطعی، زن در داخل خانواده مورد ظلم قرار می گیرد و رأی، همت، تواناییها و ثروت او نادیده گرفته می شود و بزرگترین ضربه به زن در فرهنگ غربی آن است که همسر او با زنان دیگر ارتباطات عاطفی، جنسی و روابطی کاملا صمیمی و خودمانی دارد، در حالی که زن خواستار آن است که شریک زندگی او بیش از هر کس دیگری به او نزدیک باشد.
مقام معظم رهبری زورگویی و کتک زدن به زن را در غرب و بویژه در آمریکا مورد اشاره قرار دادند و فرمودند: مطبوعات آمریکا آمار وحشت آوری را از ستم مردان نسبت به زنان در داخل خانواده های آمریکایی منتشر ساخته اند، بنا بر این کسانی که قصد دفاع از حقوق زن را دارند، باید متوجه باشند که فرهنگ منحط غرب را مایه مبارزه خود قرار ندهند زیرا اولا ناموفق است و ثانیا خدای متعال راضی نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت درک صحیح دیدگاه اسلام در مورد زن را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: اگر نظر حقیقی اسلام درباره زن به درستی فهمیده و استخراج شود، سزاوار است که انسان برای آن حقیقتا مبارزه کند لذا در شناخت درد باید واقع بینی نشان داده شود و خیالات و تصورات واهی با حقایق اسلامی در هم آمیخته نشود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی حجاب میان زن و مرد را از دیدگاه اسلام منطبق بر یک حکمت دانستند و با تأکید بر مذموم بودن جلوه گری زن و استفاده از آرایش برای غیر همسر فرمودند: آنچه در قرآن کریم، احادیث صحیحه اسلامی و در کلمات پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در مورد زن آمده است حکمت است که مسأله حجاب و وجود یک حفاظ میان زن و مرد در یک منطقه خاص از آن جمله محسوب می شود. در عین حال حجاب به هیچ وجه مانعی و محدودیتی برای ورود زن در عرصه های گوناگون علمی، فرهنگی، سیاسی، مبارزاتی، انقلابی و نظامی ایجاد نمی کند و زن در صورتی که یکی از مقامات عالیه حکومتی را احراز کند می تواند در این مقام با هزاران مرد مراجعه کننده مواجه شود و با برخوردی حکیمانه خواسته مشروع و به حق آنان را که از آن مقام انتظار می رود بر آورده سازد.
مقام معظم رهبری ضرورت تصویب قوانین مورد نیاز برای احساس امنیت زن در محیط خانه همسر را یادآور شدند و فرمودند: باید کاری کرد که زن احساس کند در برابر زورگویی همسرش می تواند با استفاده از امکانات قانونی از حق خود دفاع کند و اگر چنین امکانی فراهم شود کار بزرگی در دفاع از حقوق زن انجام شده است و بیشترین همت و دغدغه خاطر اینجانب نیز این است که این مهم تأمین شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان برای جبران ضعف قوت جسمی زن در برابر مرد بر اهمیت وضع قوانین و مقررات لازم تأکید کردند و فرمودند: باید زنان و دختران وادار به تحصیلات عالیه شوند و تسهیلات لازم برای ورود دختران به مراکز عالیه علمی از طرق قانونی تأمین شود زیرا زنان تنها با تکیه بر علم و معرفت و در اختیار قرار گرفتن قانون می توانند از حق خود دفاع کنند.
بر پایه همین گزارش بیش از سخنان مقام معظم رهبری، یکی از بانوان نماینده در مجلس شورای اسلامی، در مورد برنامه های مربوط به بازیافت شخصیت حقیقی زن مسلمان، گزارشی را به استحضار رساند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی