news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1376/04/07

دیدار مسئولان دستگاه قضائی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار مسؤولان دستگاه قضایی کشور با ایشان طی سخنانی از قوه قضائیه به عنوان تضمین‌کننده اعمال قانون و ضابطه و اجرای عدالت نام بردند و نقش دستگاه قضایی را در جلوگیری از شکل گیری یک طبقه جدید برخوردار از ثروتهای باد آورده، حائز اهمیت دانستند.
در این دیدار که خانواده‌های شهدای فاجعه 7 تیر نیز حضور داشتند، مقام معظم رهبری یاد شهید مظلوم دکتر بهشتی، معمار دستگاه قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران و یاران با وفایش را گرامی داشتند و فرمودند: روز قوه قضاییه معروف به تجلی شهادت و فداکاری سیدالشهداء انقلاب اسلامی ایران است و این مسأله یک امر مبارک، پرمعنا و با ارزش برای قوه قضاییه محسوب می‌شود. شخصیت ممتاز آیت‌الله بهشتی جمع بین علم، تقوا، تدبیر و خلقیات ارزشمند انسانی در آن وجود شریف و کم‌نظیر بود و از لحاظ قدرت مدیریت و سازماندهی نیز یکی از برجستگان قطعی انقلاب به شمار می‌رفت. بنا بر این از دست دادن این بزرگوار و سایر شهدای هفتم تیر ضایعه بزرگی بود که بر انقلاب اسلامی تحمیل شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از تلاشهای ارزنده و مخلصانه انجام شده در دستگاه قضایی تقدیر و تشکر کردند و فرمودند: مقابله دستگاه قضایی با برخی از افراد فاسد و مفسد در داخل قوه قضاییه کار با ارزشی است که تا حدودی انجام گرفته است و باید استمرار یابد، تلاشهای ارزشمند انجام شده برای تسریع در رسیدگی به مراجعات و پرونده‌های قضایی باید ادامه پیدا کند، به استفاده از رایانه و پیشرفتهای علمی در ضبط و ثبت امور مربوط به قوه قضاییه هر چه بیشتر توجه شود و مسأله توسعه مالی و گشایش معیشتی کارکنان دستگاه قضایی اعم از قضات و کارمندان مورد اهتمام قرار گیرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نقش قوه قضاییه در تضمین اجرای قانون، عدالت و ضابطه تأکید کردند و فرمودند: قوه قضاییه چشمی بینا برای عمل به ضوابط و دستی نیرومند برای گرفتن گریبان متخلف و باز داشتن او از تجاوز به حدود دیگران است. بنا بر این اگر دستگاه قضایی بتواند این وظیفه را به نحو شایسته‌ای انجام دهد و عدالت را استقرار بخشد ، باید یقین کرد که تمامی تلاشهای ارزنده کشور در ابعاد فرهنگی، دینی، اقتصادی، سازندگی و تشکیلاتی به ثمر خواهد نشست.
مقام معظم رهبری وجود عناصر فرصت‌طلب و سوء استفاده‌کننده از ثمرات مثبت و سازنده کارهای دیگران را جزو طبیعت جوامع بشری دانستند و فرمودند: خاصیت دوران سازندگی در این است که پول، نقدینگی و انجام هزینه‌های فراوان در کشور افزایش پیدا می‌کند و در چنین دورانی اگر قوانین به دقت رعایت نشود، نو کیسه گانی در کشور به وجود خواهند آمد که به هیچ حدی از حدود در استمتاع مادی و بهره گیری از امکانات قانع نیستند و به ثروتهای باد آورده دست می‌یابند که در نتیجه آن، عده‌ای در استضعاف مالی و ستم اجتماعی قرار می‌گیرند و حقوق بسیاری نیز ضایع می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اجرای کامل قوانین و مقررات را برای تأمین و تضمین عدالت ضروری خواندند و فرمودند: اگر دستگاه قضایی از قوت بصیرت و قدرت قبض و بسط لازم برخوردار نباشد، حرکت اساسی، مهم و عمده سازندگی در کشور که یک پدیده با ارزش است به نتایج سویی منتهی خواهد شد و در نتیجه آن، طبقه جدیدی از انسانهای برخوردار از ثروتهای بادآورده و دارای امکانات فراوان به وجود می‌آید که به هیچ حدی از حدود شرع و قانون پایبند نخواهد بود. قوه قضاییه سالم، کارامد و کامل می‌تواند جلوی چنین پدیده‌ای را بگیرد و در آن صورت بازسازی به سود همه آحاد جامعه تمام خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب از استقرار عدالت و مبارزه با ظلم و تعدی به عنوان وظیفه عمده قوه قضاییه یاد کردند و فرمودند: استقلال دستگاه قضایی، به مفهوم استقلال شخص قاضی است و او باید فقط براساس الهام حق و حقیقت حکم کند. بنا بر این هیچ مقام و مرجعی نباید قاضی را از اجرای عدالت و حقیقت منع کند. قاضی در محکمه مافوقی ندارد و تنها خدا و قانون، مافوق او محسوب می‌شوند و تنها در این صورت است که قوه قضاییه به سمت اصلاح پیش خواهد رفت.
مقام معظم رهبری ضرورت فراهم کردن شرایط لازم برای تأمین استقلال قاضی را به مسؤولان و کارگزاران عمده دستگاه قضایی گوشزد کردند و فرمودند: باید عناصر ناسالم از مجموعه قوه قضاییه طرد شوند و امکان صالح ماندن برای قضات فراهم شود، زیرا در این صورت مردم به قوه قضاییه امیدوار خواهند شد، افراد ذیحق و مظلوم امیدوارانه به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند و اهل تخلف نیز با ترس از قوه قضاییه از تخلف خود می‌کاهند و به این ترتیب مراجعه به قوه قضاییه‌ای که خوب، کامل و سالم عمل می‌کند، به تدریج کم خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر پاسخگو بودن قانون اساسی به مسایل مهم کشور تأکید کردند و فرمودند: مجموعه نسبتا کامل قانون اساسی چگونگی پیگیری تخلفات آشکار و از جمله جمع‌آوری ثروتهای باد آورده را پیش‌بینی کرده است. اینجانب جمع‌آوری ثروت و استفاده از پول و امکانات عمومی و یا به ظاهر شخصی را یکی از بلاهای اصلی و اساسی کشور در حال حاضر می‌دانم که باید با آن مقابله کرد. امروز عده‌ای بنا دارند بی‌رحمانه و وحشیانه با زیر پا گذاشتن قوانین برای به دست آوردن ثروتهای زیاد تلاش کنند. بنا بر این باید قوه قضاییه به سراغ اینگونه افراد و برخورد با این پدیده خطرناک برود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی به راه افتادن مسابقه جمع‌آوری مال حرام در جامعه را امری خطرناک توصیف کردند و فرمودند: چگونگی مقابله با ثروتهای حرام در اصل 49 قانون اساسی پیش‌بینی شده است و دستگاه قضایی باید در برابر انسانهای زیاده‌طلب و کسانی که به دنبال قارون شدن هستند، بایستند و با آنها مقابله کنند و مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین لازم و قوه مجریه با کمک به دستگاه قضایی باید به مقابله با این پدیده خطرناک که در آغاز راه است، برخیزد و از انباشت شدن ثروتهای حرام و بادآورده از راههای غیر قانونی، جلوگیری کنند.
مقام معظم رهبری جمع‌آوری ثروت عده‌ای خاص از راههای غیر قانونی را موجب تضییع حقوق بسیاری از آحاد جامعه دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: قوه قضاییه باید به مقابله ثروت‌اندوزان زیاده‌طلب و کمک به کسانی که حقوق آنان تضییع شده است، بشتابد و امیدوارم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به برکت خون پاک شهدا و تلاشهای مخلصانه و دلسوزانه‌ای که در این دستگاه انجام می‌شود، بتواند به مانند خورشید تابان در ایران و جهان بدرخشد.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله یزدی رئیس قوه قضاییه در سخنان کوتاهی یاد شهدای فاجعه هفتم تیر سال 1360 را گرامی داشت و گزارشی از اقدامات انجام شده در دستگاه قضایی برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی را ارائه کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی