news/content
نسخه قابل چاپ
1375/10/08

دیدار مسئولان سازمان تربیت‌بدنی و رؤسای فدراسیون‌های ورزشی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس، معاونان و مدیران کل سازمان تربیت بدنی و رؤسای فدراسیونهای ورزشی با ایشان طی سخنانی توجه مسؤولان ورزش کشور را به پرهیز از عملکرد سلیقه‌ای جلب کردند و ضرورت سیاستگذاری در امر ورزش را به عنوان یک امر قطعی و جدی مورد تأکید قرار دادند.
مقام معظم رهبری در این دیدار ورزش را یک ضرورت و نیاز زندگی انسان دانستند و فرمودند: وظیفه اصلی دولت و مسؤولان ورزش کشور این است که اشتیاق به ورزش و روح ورزشکاری و ورزش‌خواهی را در مردم زنده کنند.
ورزش برای جوانان امری لازم و برای افراد مسن امری واجب است زیرا در پرتو آن انسان می‌تواند سلامتی خود را حفظ کند، اعتماد به نفس خویش را افزایش دهد و در خود نشاط و شادابی و زیبایی را به وجود آورد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد احساس نیاز به ورزش در مردم را یک کار بلند مدت خواندند و فرمودند: کشوری که بخواهد خوب اداره شود و به اهداف خود برسد و نیز جامعه‌ای که بخواهد در دنیا سرافراز بماند و استقلال حقیقی را به دست آورد و در عرصه‌های نبرد سیاسی، اقتصادی و نظامی پیروز شود نیازمند مردمی سالم، بانشاط و برخوردار از قدرت اراده و تصمیم گیری است که این همه از رهگذر توجه جدی به امر ورزش حاصل می‌شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ورزش قهرمانی را برای کشور ضروری دانستند و فرمودند: در هر کار دسته جمعی، قهرمان، یک رمز، نماد، سمبل و الگوست، بنا بر این بدون قرار دادن برگزیدگان رشته‌های ورزشی در برابر چشم جوانان، نمی‌توان آنان را به سوی ورزش سوق داد. ورزش قهرمانی در عرصه‌های جهانی نیز مسأله مهم و لازمی است زیرا ایستادن جوان ایرانی بر سکوی قهرمانی، برافراشته شدن پرچم کشور و نواخته شدن سرود ملی مایه تفاخر و مباهات ملت ماست.
مقام معظم رهبری ورزش قهرمانی را سنگ بنا و پشتوانه حقیقی ورزش عمومی برشمردند و فرمودند: مسؤولان ورزش باید با یک دید فلسفی و با اتکا به یک منطق قوی، صحیح و حکمت‌آمیز حرکت کنند. ملت ایران ملت بزرگی است که تمامی قدرتهای سیاسی دنیا دست به دست هم دادند و نتوانستند او را به زانو در آورند بنا بر این دولت و ملت بزرگ ایران باید همگام و همراه با یکدیگر و با انجام تلاشی مشترک و هماهنگ به پیش بروند و با این نگاه، ایران اسلامی می‌تواند در امر ورزش جلوتر از دیگران باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در رده یکی از سه کشور اول جهان در مسابقات ورزشی را به عنوان هدف ورزش قهرمانی ایران مطرح کردند و فرمودند: برخی از رشته‌های ورزشی مطلقا فلسفه‌ای ندارند و در امر ورزش دلیلی ندارد که از ریسک‌پذیری اروپاییها تقلید کنیم. ما باید از برخی ورزشهای دسته جمعی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال که در دنیا به صورت ورزش مفید پذیرفته شده‌اند استفاده کنیم و نیز ورزشهایی را که در آن قدرت جسمانی مطرح است مورد توجه قرار دهیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت احیا کردن ورزشهای بومی را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: ورزش بومی جزو ملیت و فرهنگ ایران محسوب می‌شود و زنده کردن آن نیازمند تلاش، ابتکار و فکر کردن است و با اجرای برنامه‌های بلند مدت، می‌توان ورزش بومی را به فراتر از مرزها نیز منتقل کرد.
مقام معظم رهبری مسؤولان ورزش کشور را به گزینش چند رشته ارزشمند ورزشی و تمرکز نیروها برای ارتقاء سطح آن در ایران سفارش کردند و فرمودند: فوتبال ورزش خوبی است که در آن هنرمندی، چابکی، حرکت هماهنگ دسته جمعی و همکاری ملاک عمل است. مسؤولان ورزش کشور باید چند رشته ورزشی را مشخص کنند و با متمرکز کردن نیروهای خود در این رشته‌ها، سطح آنها را تا رده‌های اول تا سوم جهان ارتقا دهند. این کار نیازمند همت و ابتکار است و در امر ورزش نیز باید مانند جبهه جنگ و عرصه سازندگی وارد صحنه کار و تلاش شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تدوین سیاست مشخص در امر ورزش را ضروری خواندند و فرمودند: عملکرد سلیقه‌ای در امر ورزش موجب بر باد رفتن زحمات و تلاشهای به عمل آمده می‌شود. بدترین نحوه اداره یک کشور اداره سلیقه‌ای آن است بنا بر این همه باید طبق سیاستهای مدون عمل کنند، سیاستهایی که در قالبهای کمی برنامه‌ریزی شده‌اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از ایمان، تقوا و پاکدامنی به عنوان روح ورزش در ایران اسلامی یاد کردند و خطاب به مسؤولان ورزش فرمودند: باید نیروهای حزب الهی و مؤمنین به دین و انقلاب در امور حساس مربوط به ورزش کشور به کار گمارده شوند. ورزشکاری ملازم با بی‌دینی نیست و متدین‌ترین انسان این زمان، حضرت امام (رض)، خود یک ورزشکار بود که تا آخر عمر و تا سن 90 سالگی هر روز ورزش می‌کرد، بنا بر این در امر ورزش باید به مفاهیم دینی اهمیت داده شود و مورد احترام قرار گیرد.
مقام معظم رهبری ورزش بانوان را امر لازمی برشمردند و فرمودند: محیط ورزش بانوان باید بگونه‌ای باشد که حدود اسلامی در آن دقیقا رعایت شود. حدود اسلامی سلیقه‌ای نیست و آنچه در کشور باید انجام شود تابع سیاستگذاریها و نظر فقهی رهبری است. در ورزش بانوان تبرج و خود نمایی زن ممنوع است زیرا اگر جامعه به محیطی برای خودنمایی زن تبدیل شود امور جدی جامعه نظیر خانواده، سلامت، عفاف و عصمت جوانان ضربه می‌خورد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان از دستاوردهای ورزشی جانبازان در مسابقات بین‌المللی اظهار رضایت کردند و ضرورت سرمایه‌گذاری و توجه هر چه بیشتر به مسأله ورزش جانبازان را مورد تأکید قرار دادند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای هاشمی‌طبا رئیس سازمان تربیت بدنی گزارشی را در مورد فعالیتهای عمرانی در امر توسعه ورزش کشور به استحضار رساند و طی آن اقدامات این سازمان را جهت حمایت از ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی برشمرد.
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی