news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1375/09/15

دیدار اعضای شورای مرکزی تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار مسؤولان نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاهها و اعضای شورای مرکزی تشکلهای اسلامی دانشگاههای سراسر کشور، طی سخنانی محیطهای دانشجویی را زنده، فعال، پرتنش، پرنشاط و در بسیاری از موارد راهگشا خواندند و ضرورت تلاش در جهت کیفیت بخشیدن به ارزشهای دین و انقلاب در محیطهای دانشجویی را مورد تأکید قرار دادند.
مقام معظم رهبری در این دیدار با بیان موقعیت قشر دانشجو در کشور فرمودند: قشر دانشجو به مجموعه‌ای از نیروهای جوان، فرهنگی، با هوش، روشنفکر و آگاه اطلاق می ‌شود که نسبت به جهتگیریهای جامعه خود مسؤولیت مضاعف احساس می ‌کند. بنا بر این از چنین مجموعه‌ای انتظار می ‌رود که در وضع کلی مردم و کشور و نیز در تلطیف فضای عمومی آن دارای نقش باشد و در مقابل هرگونه انحرافی که فضای تنفس فکری جامعه را مسموم و آلوده می ‌کند واکنش نشان دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش نافرجام گروههای سرسپرده رژیم ستمشاهی و نیز روشنفکرهای چپ را برای جذب عناصر جوان و روشنفکر دانشجو در سالهای اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطر نشان کردند و فرمودند: خصوصیت بالقوه دانشجویان در این است که با تحرک، گرایش، استنباط و فهم خود فضا را تغییر می ‌دهند. بنا بر این در محیطهای دانشجویی کسانی که مسؤولیتی را بر عهده دارند، اهمیتی مضاعف پیدا می ‌کنند، زیرا خصوصیات ذهنی، فکری، عملی، منشها و رفتار ظاهری آنها در قشر دانشجو تأثیر مهم خود را بر جای می ‌گذارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی امکان سو استفاده برخی از افراد و جریانهای به کمین نشسته از محیطهای دانشجویی را به عنوان نقطه ضعف عمده اینگونه محیطها یادآور شدند و فرمودند: زودپذیر بودن و لطافت روح و دل جوانان دانشجو به مثابه یک شمشیر دو لب است زیرا هم تفکرات صحیح می ‌تواند با استفاده از آن، دانشگاه را به یک بهشت برین تبدیل کند و هم تفکرات و روشهای غلط می ‌تواند حرکت آن را به انحراف بکشاند و در این میان تشکیل انجمنهای اسلامی به عنوان یک حرکت خودجوش، طبیعی و کاملا صحیح و فطری در زمره زیباترین کارهایی بود که انقلاب در کشور به وجود آورد.
مقام معظم رهبری حرکت در جهت کیفیت بخشیدن به ارزشهای دین و انقلاب را برای اسلامی دانستن هر تشکل دانشجویی ضروری خواندند و فرمودند: هر تشکلی از دانشجویان که حرکت آن در جهت کیفیت دادن به ارزشهای دین و انقلاب نباشد و لو آن که نام انجمن اسلامی بر خود نهاده باشد، مطلقا جزو مخاطبین ما نیست و چنین عنوانی برآن دروغ است و دانشجویان باید در برابر آن هوشیارانه برخورد کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان ادعای غرب را در مورد طرفداری از آزادی فکر و رای و دموکراسی، یکی از دروغهای بزرگ قدرتها توصیف کردند و فرمودند: آنچه که به نام دموکراسی در اصطلاحات جهانی تعریف می ‌شود و غرب خود را مفتخر به آن می ‌داند، در آمریکا، انگلیس و حتی فرانسه که خود را مهد دموکراسی می ‌داند، مطلقا وجود ندارد. اما طبیعت و خصوصیت اخلاقی غربیها در این است که زشت‌ترین پدیده‌ها را به صورتی بسته‌بندی شده و زیبا عرضه می ‌کنند که آمریکا نمونه روشن آن است. زیرا در سطح جهان همانند یک سزار و نمرود عمل می ‌کند و خباثت خود را در برابر دولتها و ملتهای مبارز و انقلابی در قالب حمایت از دموکراسی، افکار آزاد و حقوق بشر بروز می ‌دهد.
رهبر معظم انقلاب به تسلط مطلق پول و قدرت تبلیغات کمپانیهای بزرگ در کشورهای غربی اشاره کردند و فرمودند: در داخل ایران انقلابی همه چیز براساس عواطف و خواست مردم به پیش می ‌رود و ابراز احساسات بیدریغ مردم شهرها و روستاهای ایران در استقبال از رئیس جمهور خود، حضور حقیقی مردم در صحنه و عواطف و احساسات قلبی آنها را نشان می ‌دهد. بنا بر این قلم بدستان به اصطلاح روشنفکری که در این کشور برای دموکراسی دروغین غربی آه حسرت، می ‌کشند،در واقع یک فریب سیاسی و یک غلط فکری و سیاسی را مرتکب می ‌شوند.
مقام معظم رهبری تغذیه مجموعه‌ های دانشجویی را از لحاظ روحی و معنوی به عنوان یک تکلیف بزرگ تشکلهای اسلامی دانشگاهها ضروری دانستند و فرمودند: شرط اصلی در تضمین امروز و فردای دانشجو، میزان برخورداری او از معنویات است. فارغ‌ التحصیل دانشگاه ما باید نسبت به کشور و میهن خود وفادار و متعهد باشد، با رأفت و عطوفت با انسانها برخورد کند و تنها در اندیشه پرکردن جیب خود نباشد و برای رسیدن به این هدف، انس با خدا و چشیدن لذت ذکر و دعا و تضرع اجتناب ناپذیر است و هدیه بزرگ را تشکلها و انجمن های اسلامی باید به دانشجویان تقدیم کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از اعتکاف دانشجویان در مسجد دانشگاه به عنوان یک مسأله شیرین و لذت بخش یاد کردند و فرمودند: موفقیتهای نظام اسلامی ایران در عرصه‌ های مختلف یک قدرت نمایی خدایی است و اینجانب نیز امروز آن دست قدرتمند الهی را در پیشبرد امور احساس می ‌کنم و آن را مرهون عبودیتها، تضرعها و توسلات این ملت به پروردگار می ‌دانم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه مسؤولان و دست‌اندرکاران تشکلهای اسلامی دانشجویی را به مراقبت از خود و تهذیب نفس جلب کردند و با تأکید بر نقش آنها در سیاسی کردن دانشگاهها فرمودند: تمامی مشکلاتی که در طول تاریخ دردآور و غمبار اسلامی بروز کرده است، ریشه در ترکیب دو عامل یعنی خیانت برخی از خواص و دنباله روی بسیاری از عوام دارد و این مشکلی است که امکان وقوع آن همیشه وجود دارد و ممکن است تعدادی از خواص دانسته و فهمیده خیانت کنند، از راه راست منحرف شوند، در خدمت هوای نفس خود قرار گیرند و به مال‌اندوزی و قدرت‌طلبی گرفتار شوند و بسیاری از عوام را نیز به دنبال خود به گمراهی و ضلالت بکشند.
مقام معظم رهبری از میان بردن عوامی ‌گری در محیطهای دانشجویی را یک هدف مهم از سیاسی کردن دانشگاهها دانستند و فرمودند: معنای سیاسی شدن دانشگاهها در این است که در محیطهای دانشجویی هیچ فرد عوامی وجود نداشته باشد و یکایک عناصر دانشجو از قدرت تحلیل مسائل سیاسی جامعه برخوردار باشند. دانشجویان امروز صاحب‌منصبان فردای کشور هستند و قدرت تحلیل و جهتگیری صحیح آنان می ‌تواند خطر خیانت خواص و دنباله ‌روی عوام را به مراتب کم‌کند.
حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان همدلی و همکاری دانشجویان مسلمان را در داخل دانشگاهها ضروری خواندند و فرمودند: دانشجویان باید از هرگونه اختلاف و درگیری که موجب خنثی شدن توان کاری آنان می ‌شود پرهیز کنند، با چشمانی باز به مسائل بنگرند و افق دید را در میان خود فراگیر کنند.
بر پایه همین گزارش، پیش از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌ الاسلام والمسلمین سید رضا صدر مسؤول نهاد نمایندگی ولی ‌فقیه در دانشگاهها طی سخنان کوتاهی به گردهمایی شوراهای مرکزی تشکلهای اسلامی دانشگاههای سراسر کشور اشاره کرد و فلسفه وجودی این تشکلها را حرکت در جهت حفاظت از نظام با برکت اسلامی و ارزشهای متعالی آن دانست.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی