news/content
نسخه قابل چاپ
1375/09/12

دیدار مسئولین وزارت بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار وزیر و معاونین وزارت بهداشت و درمان و رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی کشور با ایشان، ضمن ارائه رهنمودهایی به آنان، بر لزوم گسترش خدمات پزشکی و ارزان بودن آن و نیز فراهم آوردن امکان دسترسی مردم به داروی مفید، مؤثر و کامل تأکید کردند.
مقام معظم رهبری در این دیدار اهمیت مسأله اسلامی شدن دانشگاهها، از جمله دانشگاههای علوم پزشکی را خاطر نشان کردند و فرمودند: آنچه که دانشگاههای علوم پزشکی را از سایر دانشگاهها متمایز می‌کند، تلاش دانشجویان و اساتید آنها در میدان علم و عمل است و اکنون می‌توان نشانه‌های قابل تأیید را در مسأله دانشگاههای علوم پزشکی، درمان و پیشگیری، افزایش کمی استاد و دانشجو و گسترش خدمات بهداشت و درمان به نقاط دور دست مشاهده کرد اما فاصله واقعیتها با خواسته‌ها و شعارها کم نیست و برای تحقق اهداف و رسیدن به مقاصد مطلوب، همت و تلاش لازم است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اهمیت مسأله درمان را به عنوان یکی از ضرورتهای اولیه زندگی مردم مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: دانش پزشکی باید آنچنان اعتلا پیدا کند که حقیقتا بتوان به کمک همه‌ی بیماران شتافت. افزایش کمی در زمینه علوم پزشکی و ارتقاء سطح علمی را نمی‌توان از مسأله گسترش تفکیک کرد بنا بر این برنامه‌ریزیهای دولت در این زمینه باید بگونه‌ای باشد که همه مردم اعم از فقیر و ثروتمند به پزشک و سرچشمه درمان دسترسی داشته باشند و برای تحقق این هدف گسترش خدمات پزشکی و ارزان بودن آن و نیز دسترسی مردم به داروی مفید، مؤثر، اصلی و کامل ضروری است و دولت باید عهده‌دار انجام این وظیفه مهم باشد زیرا دولت برای مردم است و مردم در درجه اول اهمیت برای آن است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تأمین امکانات درمانی برای عموم مردم را ضروری دانستند و فرمودند: مسؤولان امور پزشکی و دارویی کشور باید اطمینان خاطر پیدا کنند که در سراسر کشور هیچ یک از مردم براثر نبود پزشک و دارو دچار درد و رنج نخواهند بود. درمان باید در اختیار همه مردم باشد و این کاری است که دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید آن را محقق کنند.
مقام معظم رهبری از پزشک به عنوان محرم مردم یاد کردند و فرمودند: طبیب همانند یک روحانی از آغاز تولد تا پایان زندگی یک انسان، با او در ارتباط است و به همین نسبت اخلاق و رفتار پزشکان در شکل بخشیدن به اخلاق جامعه مؤثر است، بنا بر این دانشگاههای علوم پزشکی باید در سطح عالی، پزشک با اخلاق و متدین تربیت کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه مسؤولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را به ضرورت سر آمد بودن بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی نسبت به بیمارستانهای خصوصی جلب کردند و فرمودند: دستگاه درمان دولتی باید بگونه‌ای آماده به کار باشد، که دولت و مسؤولان کشور به آن مباهات و افتخار کنند و خوشبختانه گزارشهای مردمی از برخی واقعیتهای بخش دولتی دریافت کرده‌ایم که واقعا مایه تفاخر، خشنودی و خوشحالی است و این مسأله باید عمومیت پیدا کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت واکسیناسیون کودکان نسبت به فلج اطفال تقدیر کردند و در پایان سخنانشان خواستار سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر دولت در امر حرفه پزشکی برای بانوان و جذب دختران متدین به سوی دانشگاههای علوم پزشکی شدند.
بر پایه همین گزارش، پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای دکتر مرندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی را در مورد خدمات شبکه بهداشت درمانی به سراسر کشور، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان، کنترل نرخ افزایش جمعیت، تربیت نیروی انسانی، افزایش هیأتهای علمی دانشگاههای علوم پزشکی و اهمیت دادن به تحقیقات ارائه کرد. در این دیدار، نمایندگانی از کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.
 

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی