news/content
نسخه قابل چاپ
1375/06/26

دیدار فرماندهان سپاه با فرمانده کل قوا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا امروز در دیدار فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ایشان، از نیروهای مسلح به عنوان عضوی فعال و آگاه در مجموعه نظام اسلامی یاد کردند و مهمترین وظیفه آنها را حفظ کشور در برابر توطئه و افساد دشمن و اعلای کلمه حق و برافراشته نگهداشتن پرچم حق خواهی دانستند.
مقام معظم رهبری در این دیدار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مجموعه‌ای از جوانان مؤمن و با اخلاص توصیف و خاطر نشان کردند: شما یادآور دوران پرتلاش، پرقیمت و پردرخشش حماسه دفاع مقدس هستید و از آن دوران یادگارهایی را در دل، ذهن و جسم خود به همراه دارید.
فرمانده کل قوا، با ارائه تحلیلی از مسأله نظامی‌گری فرمودند: در منطق معمول دنیا، نظامی گری به عنوان مظهر قدرت‌طلبی و تلاش بی‌مهار برای حفظ و توسعه قدرت مادی محسوب می‌شود و از نظر اغلب قدرتمندان، نیروهای مسلح برای قبضه کردن ارکان قدرت در دست قدرت‌طلبان بکار گرفته می‌شوند. ایشان افزودند: این درست بر خلاف منطق اسلام و معارف اسلامی است که بر اساس آن، قدرت‌طلبی مادی، امری نکوهیده و مایه. سقوط انسان از قله‌های ارزشهای انسانی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) که در آن کسب قدرت برای قدرت مذمت شده، فرمودند: علی (علیه السلام) ارزش قدرت عظیم و حکومت بر سرزمین پهناور اسلامی را با ارزش بند کفش وصله‌دار مقایسه می‌کند و می‌فرماید: ارزش حکومت در پیش من بیش از این نیست، مگر این که به وسیله آن حقی را احقاق و باطلی را ابطال کنم.
فرمانده کل قوا با بیان این که از گامهای بزرگ انقلاب اسلامی، تغییر کلی معادله و فلسفه نظامی‌گری بود، فرمودند: قدرت در نظام اسلامی به جای این که وسیله‌ای در دست قدرت طلبان باشد، وسیله‌ای علیه قدرت‌طلبی است و نیروهای مسلح به طور کامل در جبهه مقابل قدرت‌طلبان قرار دارند.
مقام معظم رهبری با اشاره به این که ارزش هر کار به قصد قربت است و قصد قربت به فهم و آگاهی نیاز دارد فرمودند: در نظام و فرهنگ اسلامی نیروهای مسلح ابزار نیستند، بلکه عضو آگاه و دارای حق انتخابند که با قصد قربت و برای استقرار حق و عدل، اعمال قدرت می‌کنند و از خود برندگی نشان می‌دهند.
ایشان با تأکید بر این که جهتگیری نیروهای مسلح نظام اسلامی حفظ و تحکیم ارزشهاست، خاطر نشان کردند: منطق جمهوری اسلامی ایران بر خلاف روش قدرتمندان دنیا در ارتباط با کشورهای دیگر است که بی‌اعتنا به منافع و مصالح دیگران، تنها در صدد منافع خود هستند.
فرمانده کل قوا افزودند: این که آمریکا از هزاران فرسنگ راه و با ادعای حفظ منافع خود، در منطقه خلیج فارس دخالت و به کشور عراق امر و نهی می‌کند، عمل به قانون جنگل و پیروی از منطق دوران وحشی‌گری است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبیین اهداف استکبار جهانی در مقابله با سیاست عدالت خواهی جمهوری اسلامی فرمودند: دشمنان ما امروز می‌خواهند شعار و پرچم عدالت خواهی را از ما بگیرند. آنها می‌خواهند از ما اعتراف بگیرند که خواهان توسعه عدالت در دنیا نیستیم و ادعا کنند که تلاش ملت مسلمان ایران برای اعلای ارزشهای اسلامی و کلمه حق، بی‌مورد بوده‌است. ایشان افزودند: کسانی که در نظام جمهوری اسلامی حرف می‌زنند باید مراقب باشند که چه می‌گویند و بدانند دشمن می‌خواهد حرفی از زبان آنها بیرون بیاید که بگوید جمهوری اسلامی ایران، شعارهای خود را کنار گذاشته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر عمیق انقلاب اسلامی در بین ملتها فرمودند: اگر امروز ملتها جرات می‌کنند به استکبار بگویند نه، به اعتماد این است که ملت ایران آماده است تا بینی هر قدرت‌طلب افزون‌خواهی را به خاک بمالد و این فروغ امید را نباید در دل ملتها خاموش کرد و جوانانی را که در اقصی نقاط عالم شعار می‌دهند، نباید خلع سلاح کرد.
ایشان تصریح کردند: وظیفه داخلی نیروهای مسلح حفظ کشور در برابر توطئه، فتنه‌گری و افساد دشمن است و رسالت جهانی آنها اعلای کلمه حق و برافراشته نگهداشتن پرچم عدالت‌خواهی است.
مقام معظم رهبری با اشاره به نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در میان ملتها فرمودند: این که ملتها از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری کشورمان آنچنان استقبال پرشور می‌کنند، در واقع نثار شوق به انقلاب اسلامی و احترام به شعار و پرچم عدالت خواهی است که با قدرت و اخلاص امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) سرداده شده است.
مقام معظم رهبری از قاره آفریقا به عنوان نمونه‌ای از صحنه‌های تاخت و تاز نیروهای قدرت‌طلب و استعمار یاد کردند و فرمودند: برای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های دیپلماسی، فقط حفظ منافع کشور ایران مطرح نیست، بلکه توجه به مصالح کشورهای دیگر ، حفظ ارزشها، عدالت اجتماعی و خارج کردن ملتها از فقر و جلوگیری از ظلم و ستم نیز جزو اهداف دولت و دستگاه حکومتی به شمار می‌رود و در این نظام وظیفه نیروهای مسلح نیز گسترش عدل، جلوگیری از طغیان و کوتاه کردن دست قدرت‌طلبان بی‌منطق و حفظ قدرت الهی است.
فرمانده کل قوا با تأکید بر این که باید شعارها قوی و پررنگ داده شود فرمودند: شعارها جهتگیری ملتها را معین و آنها را از منحرف شدن حفظ می‌کنند. ایشان با بیان این که شعار با کار منافات ندارد، افزودند: ملت ایران تا کنون هم شعارهای انقلابی داده و هم کارهای بزرگی کرده است و بزرگترین کار او دفاع از مرزها، کوتاه کردن دست و قطع پای متجاوز بود که در دوران هشت سال حماسه دفاع مقدس به ثبت رسید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیروهای مسلح را به اخلاص، ایمان، وفاداری به ارزشها و عمل صالح توصیه کردند و خطاب به فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: کاری کنید که در مجموعه این نهاد مقدس و مبارک، حفظ ارزشها کار و دغدغه اصلی باشد و عمل صالح در این مجموعه، غریب و منزوی نشود.
پیش از سخنان فرمانده کل قوا، سردار سرلشکر محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آمادگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در پیروی از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد.
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی