news/content
نسخه قابل چاپ
1375/03/02

دیدار مسئولان ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار مسؤولان ستاد برگزاری مراسم هفتمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) با ایشان، با اشاره به تناسب پرمفهوم تقارن ایام عاشورای حسینی با سالروز رحلت امام راحل تأکید کردند: نهضت امام خمینی باید در تداوم نهضت عاشورا و در پرتو این نهضت تبیین و درک شود تا راه انقلاب اسلامی در طول تاریخ و در حوادث و تحولات گوناگون، کمرنگ و یا گم نشود.
مقام معظم رهبری قیام سیدالشهدا (ع) را حادثه‌ای فوق‌العاده و فراتر از زمان توصیف کردند و فرمودند: این حادثه عظیم در بعد سیاسی، از درخشانترین حوادث تاریخ است چرا که یک عنصر نیرومند، یک نظام حکومتی را که در اوج اقتدار و سختگیری بود، شجاعانه به مبارزه خواند و در نهایت آن را به کلی متلاشی کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، اخلاص، محو فرمان خدا بودن و تجلی عواطف پاک انسانی را از ویژگیهای عاشورا دانستند و فرمودند: امام راحل از ابتداء نهضت، عقیده داشتند که مردم به قیام اسلامی خواهند پیوست، اما با وجود این، فرض را بر این گذاشته بودند که حتی اگر یک نفر هم به نهضت نپیوندد، این مسؤولیت را به تنهایی بر دوش خواهند کشید. امام خمینی (رض) برای پیشبرد مقاطع مختلف قیام، از مراسم عاشورا بیشترین بهره را بردند و حرکات و بیانات امام عظیم‌الشأن، به روشنی نشان می‌دهد که طبیعت حرکت امام خمینی، همان طبیعت حرکت حسینی است، و در پرتو این حقیقت باید به نهضت امام نگریسته شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به این که در تحولات تاریخی و حوادث اجتماعی، در اثر عوامل گوناگون، به تدریج راه اصلی کم‌رنگ و یا گم می‌شود فرمودند: در انقلاب اسلامی، پرتوهای عاشورا حیرتها و تردیدها را در هر موقعیتی برطرف می‌سازد و بر همین مبنا باید اهداف انقلاب، با همه وجود و با اخلاص و تلاش ممکن دنبال شود. البته به سمت هدف حرکت کردن و انتخاب شیوه‌ها و چگونگی به هدف رسیدن، ظرائفی دارد ولی به هر حال راه نباید گم شود و ارزشها نباید تغییر پیدا کند.
مقام معظم رهبری هدف واقعی تشکیل جمهوری اسلامی را تحقق اهداف اسلام دانستند و فرمودند: جمهوری و اتکا به مردم، رنگ ثابت نظام جمهوری اسلامی است، اما انتخاب جمهوری به این دلیل است که ما را به اسلام می‌رساند و همه دشمنی استکبار با این نظام نیز بر سر همین مسأله یعنی پایبندی ملت و مسؤولین به اسلام است. ما معتقدیم اسلام هدف دارد و در زمینه خطوط اصلی زندگی پاسخهای روشنی ارائه می‌کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، با اشاره به نگرانی آمریکا از موجودیت اسلامی ما و دشمنی استکبار به خاطر حضور فقه، احکام اسلامی و وجود روحانیت در کشور فرمودند: اسلام اصولا اهل محاوره و گفتگو است، اما مذاکره باکی، در کجا و در مورد چه مسأله‌ای ؟ آنها خواهند اصلاً نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان وجود نداشته باشد نظام اسلامی هم البته به کمک خداوند، همواره آنها را ناکام کرده است و خواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به درایت، جامع نگری و آینده نگری امام خمینی (رض) فرمودند: امام همه جوانب انقلاب را در نظر داشتند و اکنون هم بحمدالله زمام کار در کشور دست کسانی است که با تمام وجود به اصول اسلام معتقدند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و پرت‌وبلاگویی برخی افراد به جایی نمی‌رسد.
مقام معظم رهبری با بزرگداشت خاطره فرزند گرانقدر امام راحل حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا تصریح کردند: وجود ایشان بسیار مفید و مؤثر بود و جای خالی ایشان برای ما محسوس است. رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین از مسؤول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (رض) و دیگر دست‌اندرکاران این امر، تشکر کردند.
در این دیدار، پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای انصاری مسؤول ستاد برگزاری مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در گزارشی از فعالیتهای این ستاد گفت: فراهم کردن زمینه اجتماع پرشکوه مردم در 14 خرداد (سالروز ارتحال امام (رحمه الله علیه)) در حرم حضرت امام، برپایی مراسم ویژه به همین مناسبت در سراسر کشور و تعمیق و بسط فرهنگ افکار و آرمانهای حضرت امام خمینی، محورهای اصلی فعالیتهای ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام را تشکیل می‌دهد. وی افزود با توجه به استقبال گسترده‌تر مردم از سراسر کشور برای حضور در مراسم هفتمین سالگرد ارتحال امام راحل، تمهیدات لازم برای برگزاری پرشکوه این مراسم که میهمانانی از سراسر جهان نیز در آن حضور خواهند یافت، اندیشیده شده است.
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی