news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1374/06/20

سخنرانی رهبر انقلاب در آغاز گردهمایی ائمه جمعه

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، صبح‌ امروز طی‌ سخنانی‌ که‌ در آغاز گردهمایی‌ ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور ایراد فرمودند، اهداف‌ فعالیتهای‌ تبلیغاتی‌ جبهه‌ مشترک‌ استکبار و صهیونیزم‌ را علیه‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامی‌ ایران‌ تبیین‌ کردند و علماء و ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور، اعم‌ از شیعه‌ و سنی‌ را به‌ تلاش‌ در جهت‌ خنثی‌ کردن‌ توطئه‌های‌ تبلیغاتی‌ دشمنان‌ اسلام‌، موظف‌ دانستند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ استقرار حکومتی‌ براساس‌ احکام‌ اسلام‌ را در ایران‌، مرهون‌ صلابت‌ امام‌ عظیم‌الشأن‌ و تبعیت‌ ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ از رهبری‌ دینی‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: دستگاههای‌ اداره‌کننده‌ سیاستهای‌ عمده‌ جهانی‌، از جمله‌ شمار زیادی‌ از صهیونیستها و متعصبین‌ در مبانی‌ صلیبی‌، به‌ وجود آمدن‌ یک‌ نظام‌ دینی‌ را در دنیا، پدیده‌ خطرناکی‌ در جهان‌ می‌دانند و بر همین‌ اساس‌، با درک‌ جدی‌ بودن‌ این‌ خطر، مبارزه‌ای‌ مستمر را علیه‌ انقلاب‌ و نظام‌ اسلامی‌ ترتیب‌ داده‌اند .
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ وجود آمدن‌ حرکت‌ اسلام‌ گرایی‌ در مصر و الجزایر و نیز قیام‌ ملتی‌ به‌ نام‌ اسلام‌ در قلب‌ اروپا را موجب‌ تشدید مبارزه‌ استکبار علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ دانستند و فرمودند: مسلمانان‌ در اقصی‌ نقاط جهان‌ از حاکمیت‌ اسلام‌ در سرزمین‌ ایران‌، امید و نشاط می‌گیرند و جوانان‌ و روشنفکرانی‌ که‌ به‌ اسلام‌ روی‌ آورده‌اند با الهام‌ از همین‌ کانون‌ نورانی‌ در راه‌ احساسات‌ اسلامی‌ خود، مبارزه‌ و فداکاری‌ می‌کنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، احیای‌ انگیزه‌های‌ اسلامی‌ در جوامع‌ مختلف‌ بویژه‌ در قشر جوان‌ را یادآور شدند و فرمودند: در ایران‌، حکومتی‌ برمبنای‌ قرآن‌ و قوانین‌ منطبق‌ بر احکام‌ اسلام‌، استقرار یافته‌ است‌ که‌ تحت‌ نظارت‌ علمای‌ دین‌ با استکبار مبارزه‌ می‌کند، در صحنه‌ سازندگی‌ به‌ پیش‌ می‌رود، با اتحاد شرق‌ و غرب‌ مواجه‌ می‌شود، هشت‌ سال‌ جنگ‌ را با افتخار پشت‌ سر می‌گذارد، با تبلیغاتش‌ استکبار را به‌ وحشت‌ می‌اندازد و در صحنه‌ سیاسی‌ جهان‌ نیز بگونه‌ای‌ عمل‌ می‌کند که‌ به‌ اعتراف‌ دیگران‌، آمریکا صریحا از جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ شکست‌ خورده‌ است‌ و این‌ همه‌ به‌ نوبه‌ خود، جوانان‌ روشن‌ ضمیر را در هر نقطه‌ای‌ از جهان‌، به‌ وجد و هیجان‌ آورده‌ و روح‌ امید را در آنان‌ دمیده‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ تلاش‌ دشمن‌ برای‌ خاموش‌ کردن‌ کانون‌ حیات‌ بخش‌ اسلام‌ در ایران‌ ، با استفاده‌ از شیوه‌ها و نیرنگهای‌ مختلف‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: در صحنه‌ سیاست‌ و فرهنگ‌، به‌ هنگام‌ مواجهه‌ با دشمن‌، باید همانند میدان‌ جنگ‌ عمل‌ کنیم‌ و قدرت‌ مانور و تحرک‌ را در خود افزایش‌ دهیم‌، برنامه‌های‌ خود را متناسب‌ با شناخت‌ دقیقی‌ که‌ از موقعیت‌، مواضع‌ و جابجایی‌ دشمن‌ به‌ دست‌ آورده‌ایم‌; تنظیم‌ کنیم‌ و سنگرهای‌ خود را نیز به‌ تناسب‌ موقعیت‌ دشمن‌ بسازیم‌، تا بتوانیم‌ ضربه‌ او را به‌ خودش‌ برگردانیم‌ و راه‌ رخنه‌ دشمن‌ را مسدود کنیم‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اهمیت‌ درک‌ لحظه‌ها و غفلت‌ نکردن‌ از زمان‌ را در مقابله‌ با دشمن‌ خاطرنشان‌ کردند و فرمودند: تردیدی‌ نیست‌ که‌ دشمنان‌ اسلام‌، در صدد تهاجم‌ اقتصادی‌ علیه‌ ایران‌ اسلامی‌ هستند اما در عین‌ حال‌ فعالیتهای‌ بنیادین‌ اقتصادی‌ در کشور، در حال‌ انجام‌ است‌ و تهاجم‌ اقتصادی‌ دشمن‌، اضطراب‌آور نیست‌، تحمیل‌ جنگ‌ نظامی‌، نامعقول‌ و تقریبا غیر ممکن‌ است‌. بنا بر این‌ تهاجم‌ فرهنگی‌ دشمن‌ و از جمله‌، مسأله‌ بسیار مهم‌ و مؤثر تبلیغات‌، تنها موضوع‌ نگران‌کننده‌ای‌ است‌ که‌ باید به‌ آن‌ توجه‌ کنیم‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از رادیوهای‌ بیگانه‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ عمده‌ توطئه‌های‌ تبلیغاتی‌ دشمن‌ یاد کردند و فرمودند: اکنون‌ در بسیاری‌ از نقاط جهان‌ از جمله‌ در افغانستان‌ و مناطق‌ تازه‌ استقلال‌یافته‌ و در حوادث‌ مربوط به‌ روسیه‌ و نیز مسائل‌ بالکان‌، رادیوها در حال‌ آتش‌ افروزی‌ هستند و ملتهای‌ ضعیف‌ و ناآگاه‌ را تحت‌ تأثیر شکننده‌ خود قرار می‌دهند، اما خوشبختانه‌ در ایران‌، هوشیاری‌ و آگاهیهای‌ عمومی‌، مردم‌ را در برابر امواج‌ تبلیغات‌ خدعه‌آمیز، به‌ طور نسبی‌ مصونیت‌ داده‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ توجه‌ ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور را به‌ سه‌ محور عمده‌ تبلیغات‌ توطئه‌آمیز دشمنان‌ اسلام‌ جلب‌ کردند و فرمودند: دشمن‌ در تبلیغات‌ خود می‌کوشد در میان‌ مردم‌ نسبت‌ به‌ آینده‌ کشور، ناامیدی‌ و بی‌اعتمادی‌ ایجاد کند، در اصول‌ مسلم‌ انقلاب‌، شک‌ و تردید به‌ وجود بیاورد و میان‌ ملت‌ ایران‌ و امت‌ بزرگ‌ اسلامی‌، فاصله‌ و سد ایجاد کند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ناامید کردن‌ مردم‌ را نسبت‌ به‌ آینده‌، عمده‌ترین‌ و مهمترین‌ هدف‌ تبلیغاتی‌ دشمن‌ برشمردند و فرمودند: هدف‌ از این‌ تلاش‌ تبلیغاتی‌ استکبار، مختل‌ کردن‌ کل‌ حرکت‌ اسلامی‌ ملت‌ ایران‌ است‌ اما با این‌ وجود، امروز قلوب‌ آحاد مردم‌ مسلمان‌ ایران‌، جوشان‌ از امید به‌ آینده‌ و مالامال‌ از اعتماد به‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌. ایجاد شک‌ و تردید در توانایی‌ و کارایی‌ دولتمردان‌، بزرگ‌ کردن‌ برخی‌ موارد کوچک‌، نسبت‌ دادن‌ مطالب‌ دروغ‌ و جعلی‌ به‌ مسؤولان‌ و مطرح‌ کردن‌ اتهامات‌ ناجوانمردانه‌ در زمینه‌ مسائل‌ مالی‌ و نیز القاء وجود اختلافات‌ اساسی‌ میان‌ مسؤولان‌ کشور، از جمله‌ مواردی‌ هستند که‌ دشمن‌ آنها را در تبلیغات‌ خود با هدف‌ ایجاد ناامیدی‌ در مردم‌ نسبت‌ به‌ آینده‌ دنبال‌ می‌کند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تشکیک‌ در اصول‌ مسلم‌ انقلاب‌، از جمله‌ ایجاد شبهه‌ در توأم‌ بودن‌ دین‌ و سیاست‌ را یک‌ محور عمده‌ در توطئه‌ تبلیغاتی‌ دشمن‌ دانستند و فرمودند: در طول‌ سالیان‌ متمادی‌، دستهای‌ مرموزی‌ با کمال‌ خباثت‌ و موذیگری‌ تلاش‌ کردند تا با القاء جدایی‌ دین‌ از سیاست‌، دین‌ را به‌ گوشه‌ محرابها، مساجد و خانه‌ها بکشانند اما در نتیجه‌ تبلیغاتی‌ صحیح‌ و مجاهدتی‌ خستگی‌ ناپذیر، این‌ ملت‌ اعتقاد پیدا کرده‌ است‌ که‌ دین‌ از سیاست‌ جدا نیست‌. حکومت‌، جزئی‌ از اجزاء دین‌ است‌ و اداره‌ سیاست‌، یک‌ تکلیف‌ دینی‌ محسوب‌ می‌شود. دین‌ برای‌ اداره‌ زندگی‌ مردم‌ است‌ و جدا بودن‌ آن‌ از سیاست‌ ممکن‌ نیست‌ و انقلاب‌ و حکومت‌ اسلامی‌ نیز براساس‌ همین‌ باور در ایران‌ به‌ وجود آمد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در تشریح‌ اهداف‌ تبلیغاتی‌ استعماری‌ جدایی‌ دین‌ از سیاست‌ فرمودند: دشمن‌ با تشکیک‌ در اصل‌ دخالت‌ دین‌ در سیاست‌، در پی‌ آن‌ است‌ علماء از صحنه‌ سیاست‌ کنار بروند تا رضاخانها، قاجاریه‌ها، حکام‌ وابسته‌، مزدوران‌ اجنبی‌ و بندگان‌ شهوات‌، امور بندگان‌ خدا را در دست‌ بگیرند و بر سر ملتها همان‌ ظلم‌ و ستم‌ را بیاورند که‌ در طول‌ قرنهای‌ متمادی‌ آوردند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از ایجاد شک‌ و تردید در اصل‌ ولایت‌ فقیه‌، به‌ عنوان‌ یک‌ خط تبلیغاتی‌ دشمن‌ یاد کردند و فرمودند: ولایت‌ فقیه‌ به‌ مفهوم‌ حاکمیت‌ دین‌ شناس‌، چیزی‌ است‌ که‌ در عالم‌ اعتبار و در جستجوی‌ ذهنی‌ و عقلانی‌، بهتر از آن‌ برای‌ بشریت‌ متصور نیست‌ و امروز این‌ مهم‌ در جامعه‌ اسلامی‌ ایران‌، واقعیت‌ پیدا کرده‌ است‌. ایجاد تردید در پافشاری‌ بر اصول‌ و مبانی‌ اسلامی‌ در برابر منافع‌ ملی‌ نیز یک‌ هدف‌ تبلیغاتی‌ دشمن‌ است‌ اما مسلم‌ آن‌ است‌ که‌ منافع‌ بلند مدت‌ جامعه‌ اسلامی‌، جز در سایه‌ اسلام‌ و قرآن‌ تحقق‌ نخواهد یافت‌ و تنها اسلام‌ و قرآن‌ و حاکمیت‌ ارزشهای‌ الهی‌ می‌تواند به‌ معنای‌ واقعی‌ پاسخگوی‌ نیازهای‌ واقعی‌ انسان‌ باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ایجاد فاصله‌ میان‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با امت‌ اسلام‌ را به‌ عنوان‌ محوری‌ اساسی‌ در تبلیغات‌ دشمن‌ مورد توجه‌ قرار دادند و فرمودند: امروز جوانان‌ مسلمان‌ در مصر، الجزایر، سودان‌ و دیگر کشورهای‌ شمال‌ آفریقا، خاورمیانه‌ و شرق‌ آسیا به‌ نام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و امام‌ عظیم‌الشأن‌ (ره‌) شعار می‌دهند و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ پیوسته‌ صدها کتاب‌ علیه‌ تشیع‌ و نظام‌ اسلامی‌ در جهان‌ انتشار می‌یابد که‌ هدف‌ از آن‌، خاموش‌ کردن‌ شعله‌ عشق‌ و ایمان‌ جوانان‌ مسلمان‌ در سراسر جهان‌، نسبت‌ به‌ ایران‌ اسلامی‌ است‌. دشمنان‌ اسلام‌ با استفاده‌ از شیوه‌های‌ مختلف‌، اهتمام‌ خود را بر قطع‌ این‌ ارتباط معنوی‌، متمرکز کرده‌اند و می‌کوشند که‌ سدی‌ را میان‌ ملت‌ ایران‌ با سایر ملتهای‌ مسلمان‌، ایجاد کنند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ضرورت‌ تلاش‌ مجدانه‌ علماء، روحانیون‌ و ائمه‌ جمعه‌ را برای‌ خنثی‌ کردن‌ تبلیغات‌ جهت‌دار دشمن‌، علیه‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامی‌، مورد تأکید قرار دادند و در پایان‌ سخنانشان‌ ضمن‌ با اهمیت‌ خواندن‌ جایگاه‌ امامت‌ جمعه‌ برای‌ آگاه‌ کردن‌ مردم‌ از خطرات‌ دشمن‌ فرمودند: ما در میدان‌ جنگ‌ تبلیغاتی‌ با قدرتهای‌ استکباری‌ قرار داریم‌ و بر این‌ اساس‌ هر آنچه‌ که‌ بر زبانها جاری‌ می‌شود، باید به‌ مثابه‌ گلوله‌هایی‌ باشد که‌ ضررهای‌ جبران‌ ناپذیر را بر دشمن‌ تحمیل‌ می‌کند و حتی‌ یک‌ گلوله‌ که‌ دشمن‌ را منتفع‌ می‌کند نیز نباید پرتاب‌ شود.
بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از بیانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ رسولی‌ محلاتی‌ رئیس‌ شورای‌ سیاستگذاری‌ ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور گزارشی‌ از فعالیتها و عملکرد یک‌ساله‌ این‌ شورا را ارائه‌ کرد.
در ادامه‌ کار این‌ گردهمایی‌ آیت‌الله‌ مشکینی‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ و امام‌ جمعه‌ قم‌ پیرامون‌ امتیازات‌ ویژه‌ مؤمنین‌ در جهان‌ آخرت‌ و انجام‌ عبادات‌ ویژه‌ بخصوص‌ شب‌ زنده‌ داری‌ و شکر نعمت‌ انقلاب‌ بیاناتی‌ ایراد کردند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی