news/content
نسخه قابل چاپ
1374/05/02

دیدار مسئولان وزارت امور خارجه با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز در دیدار وزیر و مسؤولان‌ وزارت‌ امور خارجه‌ و نمایندگان‌ سیاسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در کشورهای‌ مختلف‌ جهان‌ با ایشان‌، طی‌ سخنانی‌ از آنان‌ به‌ عنوان‌ سفیران‌ انقلاب‌ و اسلام‌ و مرزداران‌ خطوط مقدم‌ مرزهای‌ دیپلماسی‌ در سراسر جهان‌ یاد کردند و اهتمام‌ هر چه‌ بیشتر سفرای‌ ایرانی‌، به‌ پایداری‌ و استقامت‌ در مواضع‌ اصولی‌ نظام‌ اسلامی‌ را لازمه‌ پیروزی‌ در عرصه‌ نبرد دیپلماسی‌ دانستند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ حرکت‌ دستگاه‌ سیاست‌ خارجی‌ کشور را رو به‌ پیشرفت‌، توصیف‌ کردند و فرمودند: مدیریت‌ وزارت‌ امور خارجه‌ با کارآیی‌، ایمان‌ و روحیه‌ حزب‌ الهی‌ توانسته‌ است‌ این‌ مجموعه‌ را به‌ پیش‌ ببرد و امروز فضای‌ سفارتخانه‌ها و دستگاه‌ دیپلماسی‌ ما در زمینه‌های‌ معنوی‌، فکری‌ و سیاسی‌، در مقایسه‌ با ده‌ سال‌ گذشته‌ به‌ مراتب‌ بهتر شده‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ آرمانهایی‌ که‌ نظام‌ اسلامی‌ در سطح‌ جهان‌، پیگیر تحقق‌ آن‌ است‌، فرمودند: امروز نظام‌ اسلامی‌، هویت‌، هدف‌ و توانایی‌ نظام‌ غربی‌ را مورد سؤال‌ قرار داده‌ است‌ و برترین‌ متفکران‌ غربی‌ به‌ تدریج‌، کسل‌کننده‌ بودن‌ نظام‌ غربی‌ را ابراز می‌کنند و آن‌ را بر زبان‌ می‌آورند و بر همین‌ اساس‌، تمدنی‌ که‌ با رنسانس‌ آغاز شد، امروز به‌ نقطه‌ پایانی‌ خود نزدیک‌ می‌شود. بشر امروز در پی‌ یافتن‌ یک‌ جایگزین‌ برای‌ نظام‌ غربی‌ است‌ و گرایش‌ به‌ سوی‌ اسلام‌ در ایالات‌ متحده‌ آمریکا، اروپا و آفریقا از همین‌ امر، ناشی‌ می‌شود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر ضرورت‌ مطرح‌ شدن‌ تفکرات‌ اسلامی‌ در سطح‌ جهان‌ فرمودند: حقوق‌ بشر غربی‌ که‌ جزو فرهنگ‌ غرب‌ است‌ به‌ هر بهانه‌ای‌ اجازه‌ آدم‌کشی‌ را به‌ هر انسانی‌ می‌دهد و حقوق‌ فردی‌ بی‌حد و اندازه‌ای‌ را نیز برای‌ انسان‌ قائل‌ شده‌ است‌. اما در محوطه‌ و منطقه‌ اسلامی‌، آدم‌کشی‌ کار آسانی‌ نیست‌ و اسلام‌ با حقوق‌ بشر به‌ معنای‌ حقوق‌ فردی‌ بی‌حد و اندازه‌، موافقت‌ ندارد. وقوع‌ قتلهای‌ روزافزون‌ در غرب‌، ثمره‌ آزادیهای‌ فردی‌ و تخلف‌ از طبیعت‌ و فطرت‌ بشری‌ است‌ و این‌ بهای‌ گران‌ را غربیها می‌پردازند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ضمن‌ نفی‌ حقوق‌ بشر غربی‌ فرمودند: ما به‌ حقوق‌ بشر به‌ شکل‌ کاملتر، منطقی‌تر و صحیح‌تر از آنچه‌ که‌ در دنیای‌ غرب‌، متصور است‌، قائل‌ هستیم‌ و دیپلماتهای‌ ما در صحنه‌ فعالیتهای‌ سیاسی‌ خود باید با صراحت‌، حقوق‌ بشر غرب‌ را که‌ در سطوح‌ دولتها و قدرتمندان‌ غربی‌ نیز مورد عمل‌ واقع‌ نمی‌شود، مورد اعتراض‌ قرار دهند و با استناد به‌ حوادثی‌ مانند وقایع‌ بوسنی‌ هرزگوین‌، ماهیت‌ دروغین‌ ادعاهای‌ غرب‌ در حمایت‌ از حقوق‌ بشر را یادآور شدند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ارتباط دوسویه‌ با دنیا را یک‌ ضرورت‌ زندگی‌ دانستند و خطاب‌ به‌ نمایندگان‌ سیاسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در کشورهای‌ مختلف‌ جهان‌ فرمودند: شما باید همواره‌ هندسه‌ سیاسی‌ نظام‌ اسلامی‌ را در نظر داشته‌ باشید و بدانید که‌ در کجا قرار داریم‌ و به‌ کدام‌ سمت‌ در حرکت‌ هستیم‌، زیرا این‌ امر، لازمه‌ تلاش‌ و مبارزه‌ است‌. عقل‌ سیاسی‌ نیز همیشه‌ باید بر فعالیتهای‌ سیاسی‌، حاکم‌ باشد و سفرای‌ ما باید بتوانند اهداف‌ و مبارزات‌ اصولی‌ نظام‌ را با اتکا به‌ ظرافتهای‌ دیپلماسی‌، برآورده‌ سازند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیروزی‌ در عرصه‌ فعالیتهای‌ سیاسی‌ خارجی‌ را ثمره‌ پایداری‌ در مواضع‌ اصولی‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: ایران‌، مرکز جبهه‌ پایداری‌ اسلامی‌ در جهان‌ است‌ و نظام‌ اسلامی‌ با اقتدار در مواضع‌ خود ایستاده‌ است‌. بنا بر این‌ نمایندگان‌ سیاسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ نیز در عرصه‌ دیپلماسی‌ باید بر ایستادگی‌ و استقامت‌ در آرمانهای‌ خود و تمجید از نظام‌ مترقی‌ و پیشرفته‌ اسلامی‌ تصریح‌ کنند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ به‌ تلاش‌ دشمنان‌ اسلام‌ برای‌ ایجاد شبهه‌، نسبت‌ به‌ وجود تفاهم‌ و همکاری‌ و همدلی‌ میان‌ مسؤولان‌ عالیرتبه‌ کشور اشاره‌ کردند و فرمودند: اینجانب‌ در مرکز اطلاعات‌ و اخبار کشور قرار دارم‌ و به‌ فاصله‌ کوتاهی‌ از اخبار حوادث‌ دنیا نیز مطلع‌ می‌شوم‌. بنا بر این‌ به‌ عنوان‌ مطلع‌ترین‌ فرد در کل‌ نظام‌، تردید ندارم‌ که‌ توافق‌، تفاهم‌، محبت‌ و میل‌ به‌ همکاری‌، همفکری‌ زمینه‌دار و شرح‌ صدر موجود در سطح‌ بالای‌ نظام‌ اسلامی‌ در دنیا بی‌نظیر است‌ و امروز کشور اسلامی‌ ایران‌ با فکر منسجم‌، اراده‌ نیرومند و با استفاده‌ از توانائیهای‌ کاری‌ و تجربه‌ انقلابی‌ اداره‌ می‌شود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، قرار داشتن‌ افراد مجرب‌ و انقلابی‌ را در راس‌ امور کشور، موجب‌ مضاعف‌ شدن‌ ثمره‌ فعالیتهای‌ آنان‌ دانستند و فرمودند:
مدیریت‌ کشور کارامد، مقتدر، با اراده‌، مصمم‌، متوکل‌ به‌ خدا و معتقد و معتمد به‌ تواناییهای‌ خود است‌. بنا بر این‌ امور کشور با وجود پشت‌ سر داشتن‌ جنگ‌ تحمیلی‌، با سرعت‌ بسیار در حال‌ پیشرفت‌ است‌ و ایران‌ اسلامی‌، با این‌ روحیه‌ و منش‌ و با لطف‌ و رحمت‌ الهی‌; از جنبه‌های‌ ارزشی‌ و مادی‌ مسیر رشد و شکوفایی‌ روزافزون‌ را طی‌ می‌کند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ برخورد صریح‌، قوی‌ و بدون‌ اغماض‌ دستگاه‌ قضایی‌ برای‌ تحقق‌ عدالت‌ را از جمله‌ دستاوردهای‌ نظام‌ اسلامی‌ برشمردند و فرمودند: ما از اجرای‌ عدالت‌ و به‌ زانو در آوردن‌ مجرم‌ در هر موردی‌ حمایت‌ و دفاع‌ می‌کنیم‌ و آن‌ را از مسؤولینش‌ انتظار داریم‌، اما در عین‌ حال‌، دستگاه‌ عدالت‌ نباید تابع‌ جو و فضاسازیهای‌ عناصر بی‌مسؤولیت‌ و یا دشمن‌ قرار بگیرد. متهم‌ کردن‌ بی‌گناه‌ و تصمیم‌ گیری‌ درباره‌ مجرم‌، طبق‌ جو عمومی‌، مردود است‌. قضاوت‌ باید از اینگونه‌ مسائل‌ دور نگه‌ داشته‌ شود و دقیقا ناظر بر واقعیت‌ باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در پایان‌ سخنانشان‌ ضمن‌ رهنمودهایی‌ خطاب‌ به‌ نمایندگان‌ سیاسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در خارج‌ از کشور فرمودند: اشتغال‌ به‌ مجاهدت‌ را در فعالیتهای‌ خود، همواره‌ در نظر داشته‌ باشید و این‌ روحیه‌ را به‌ خانواده‌ و همکاران‌ خود در محیط سفارتخانه‌ها بدمید. فعالیتهای‌ سیاسی‌ خود را با رعایت‌ دقیق‌ اصول‌، همراه‌ با نزاکت‌ و ظرافتهای‌ دیپلماسی‌ انجام‌ دهید و در این‌ صورت‌ مطمئن‌ باشید که‌ با هدایت‌ خداوند در انجام‌ وظایفتان‌ موفق‌ خواهید شد.
بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، دکتر ولایتی‌ وزیر امور خارجه‌ در سخنان‌ کوتاهی‌، رعایت‌ ارزشهای‌ اسلامی‌ در عرصه‌ فعالیتهای‌ سیاسی‌ خارجی‌ و حمایت‌ از منافع‌ مسلمانان‌ را اهتمام‌ اصلی‌ وزارت‌ امور خارجه‌ برشمرد و آثار مثبت‌ ناشی‌ از پایبندی‌ به‌ اصول‌ را یادآور شد. دکتر ولایتی‌ همچنین‌ این‌ نکته‌ را مورد تأکید قرار داد که‌ امروز جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در مسائل‌ مهم‌ مربوط به‌ جهان‌ اسلام‌ و نیز مسائل‌ منطقه‌ای‌ و بین‌المللی‌ نقش‌ تعیین‌کننده‌ای‌ را ایفا می‌کند و جهان‌ نیز به‌ این‌ جایگاه‌ مهم‌ ایران‌ اسلامی‌ اعتراف‌ کرده‌ است‌.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی