news/content
نسخه قابل چاپ
1372/10/01

دیدار رؤسای‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ و تحقیقاتی‌ کشور با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز در دیدار رؤسای‌ دانشگاهها و مراکز آموزش‌ عالی‌ و تحقیقاتی‌ کشور با ایشان‌ طی‌ سخنانی‌، اهمیت‌ مسائل‌ دانشگاهی‌ و نیز نقش‌ جوانان‌ را در ساختن‌ آینده‌ای‌ روشن‌ برای‌ کشور خاطرنشان‌ کردند و ضرورت‌ تأمین‌ نیازهای‌ علمی‌ و تحقیقاتی‌ و احیای‌ وجدان‌ کار علمی‌ و تحقیقاتی‌ را مورد تأکید قرار دادند.
در این‌ دیدار که‌ وزیر فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌ و معاونین‌ و مشاورین‌ این‌ وزارتخانه‌ نیز حضور داشتند مقام‌ معظم‌ رهبری‌ مسئولیت‌ و نقش‌ رؤسای‌ دانشگاهها را در زمینه‌ مسائل‌ علمی‌ و تحقیقاتی‌، اخلاقی‌، اداری‌ و پشتیبانی‌ مراکز علمی‌، حساس‌ و مهم‌ توصیف‌ کردند و افزودند: مردم‌ ما به‌ مثابه‌ یک‌ ملت‌ شریف‌ و یک‌ مجموعه‌ بزرگ‌ بشری‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ کرامت‌ انسانی‌ خود نمی‌توانند در برابر گردونه‌ علم‌ که‌ با سرعت‌ رو به‌ تزایدی‌ در حال‌ حرکت‌ است‌ ناظر و بی‌طرف‌ باقی‌ بمانند. هدف‌ ما تنها استفاده‌ از محصول‌ پیشرفت‌ علمی‌ دیگران‌ نیست‌ و باید گنجینه‌ها و منابع‌ سرشار علمی‌ را از درون‌ ملت‌ خود استخراج‌ کنیم‌ و در مجموعه‌ سرمایه‌ علمی‌ دنیا و نیز مسائل‌ جهانی‌ سهم‌ و جایگاه‌ قابل‌ توجهی‌ را به‌ خود اختصاص‌ دهیم‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ انحصار علم‌ را در دست‌ دولت‌های‌ شریر و عقب‌ افتاده‌ از لحاظ اخلاقی‌ و انسانی‌ دلیلی‌ بر لزوم‌ احیاء ذخایر علمی‌ ملت‌ها دانستند و فرمودند: انجام‌ کار تحقیقی‌ به‌ ازای‌ پول‌ و ارزش‌های‌ مادی‌ شخصیت‌ و اعتبار محققین‌ و مجامع‌ علمی‌ را مخدوش‌ می‌کند. استادان‌ و مدرسین‌ دانشگاهی‌ باید روحیه‌ علم‌گرایی‌ و تحقیق‌ و عشق‌ به‌ اصل‌ فراگیری‌ را در دانشجویان‌ ترویج‌ کنند و با احیای‌ این‌ روحیه‌ نظام‌ آموزشی‌ را تحت‌ تأثیر قرار دهند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ از تقویت‌ روحیه‌ پارسایی‌ در طالب‌ علم‌ به‌ عنوان‌ عاملی‌ برای‌ تجانس‌ و سنخیت‌ بیشتر او با علم‌ یاد کردند و فرمودند: پارسایی‌ برای‌ طالب‌ علم‌ ضروری‌ است‌ زیرا این‌ امر او را بیشتر به‌ سوی‌ علم‌ جذب‌ می‌کند و آن‌ را مغتنم‌ می‌شمارد. بنابراین‌ مسئولین‌ دانشگاهها باید در جهت‌ احیای‌ اخلاق‌ و وجدان‌ علمی‌ و تحقیقی‌ در جوانان‌ برنامه‌ریزی‌ کنند و به‌ آن‌ اهمیت‌ لازم‌ را بدهند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از رهنمودهایشان‌ به‌ مسئله‌ دین‌ در دانشگاهها اشاره‌ کردند و فرمودند: فضای‌ دانشگاه‌ باید معطر به‌ ایمان‌ دینی‌ باشد و دانشجویان‌ در چنین‌ فضایی‌ به‌ تحصیل‌ علم‌ بپردازند. در نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ انتظار طبیعی‌ و اصلی‌ آن‌ است‌ که‌ فعالیت‌های‌ تربیتی‌ در کشور با افکار دینی‌، ایمانی‌ و انقلابی‌ همسو و هم‌جهت‌ باشد و دانشجویان‌ در محیطهای‌ آموزشی‌ از زبان‌ استادان‌، ایمان‌ دینی‌ را جذب‌ و آن‌ را در خود تقویت‌ کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همچنین‌ ارجحیت‌ نیروهای‌ مذهبی‌ و با ایمان‌ را برای‌ کسب‌ امتیازات‌ مختلف‌ دانشگاهی‌ یادآور شدند و در پایان‌ سخنانشان‌ خطاب‌ به‌ دستگاه‌ اجرایی‌، لزوم‌ تقویت‌ و توسعه‌ دانشگاهها و تأمین‌ ابزارها و وسایل‌ آزمایشگاهی‌ را مورد تأکید قرار دادند.

برچسب‌ها: دانشجو؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی