news/content
نسخه قابل چاپ
1372/08/24

دیدار هیأت‌ امنا و اعضای‌ فرهنگستان‌ علوم با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز در دیدار هیأت‌ امنا و اعضای‌ فرهنگستان‌ علوم‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با ایشان‌ طی‌ سخنانی‌ به‌ وجود استعدادهای‌ بسیار برجسته‌ در ایران‌ اسلامی‌ اشاره‌ کردند و برای‌ افزایش‌ سطح‌ علمی‌ کشور، ضرورت‌ احیاء و ترویج‌ گرایش‌ به‌ سوی‌ علم‌ و تحقیق‌ را مورد تأکید قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تشکیل‌ فرهنگستان‌ علوم‌ را اقدامی‌ مهم‌ و لازم‌ دانستند و ضمن‌ تأکید بر لزوم‌ جدی‌ گرفتن‌ آن‌ فرمودند: ایران‌ کشور علم‌خیز است‌ و دوست‌ و دشمن‌ سابقه‌ علمی‌ و نیز شکوفائی‌ و درخشندگی‌ علمی‌ ملت‌ بزرگ‌ ایران‌ را که‌ در برهه‌های‌ مختلف‌ تاریخ‌ از آن‌ برخوردار بوده‌ است‌ غیرقابل‌ انکار می‌دانند و اکنون‌ نیز باید با ایجاد مراکز سطح‌ بالای‌ علمی‌ در کشور استعدادهای‌ برجسته‌ موجود را شناسایی‌ کنیم‌ و از آن‌ بیشترین‌ بهره‌ را ببریم‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ضرورت‌ احیای‌ دانش‌ و روح‌ تحقیق‌ در کشور توأم‌ با استفاده‌ از دانش‌ دیگران‌ در سراسر جهان‌ را خاطرنشان‌ ساختند و فرمودند: کسب‌ علم‌ برای‌ کسب‌ درآمد مردود است‌ و دانشمندان‌ ما باید هر خدمتی‌ که‌ می‌توانند برای‌ پیشرفت‌ علم‌ در کشور به‌ انجام‌ رسانند و به‌ دانش‌ واقعا ارزش‌ بدهند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ غرب‌ را به‌ سبب‌ سوءاستفاده‌ از دانش‌ در جهت‌ گسترش‌ مادیت‌، فردگرایی‌ و فساد محکوم‌ کردند و فرمودند: در جهان‌ امروز کشوری‌ که‌ از دانش‌ بیشتری‌ برخوردار است‌ در زمینه‌ فساد نیز از دیگران‌ جلوتر است‌ و امروز آمریکا که‌ به‌ لحاظ ناامنی‌، قتل‌ و جنایت‌، شکستن‌ حریم‌ انسانی‌ و ارتکاب‌ اعمال‌ زشت‌ سرآمد دیگران‌ است‌ نمونه‌ بارزی‌ از این‌ واقعیت‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از احیاء کنندگان‌ علم‌ در غرب‌ به‌ عنوان‌ اولین‌ قربانیان‌ و اهانت‌ شدگان‌ ابتذال‌ حاکم‌ بر غرب‌ نام‌ بردند و در پایان‌ سخنانشان‌ فرمودند: ما باید پیشرفت‌ علم‌ را با رشد معنویت‌ و گسترش‌ فضیلت‌ همراه‌ کنیم‌ و پرچم‌ دانش‌ را به‌ عنوان‌ علامتی‌ برای‌ اشاعه‌ معنویت‌ در دنیا به‌ اهتزاز در آوریم‌.
پیش‌ از بیانات‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ دکتر شریعتمداری‌ رئیس‌ فرهنگستان‌ علوم‌ گزارشی‌ را از فعالیت‌های‌ این‌ فرهنگستان‌ به‌ استحضار رساند و طی‌ آن‌ از اعتلای‌ سطح‌ علمی‌ کشور، بهبود وضع‌ آموزشی‌، توسعه‌ پژوهش‌، تشویق‌ و ترغیب‌ محققان‌ و دانشمندان‌ و تقویت‌ علمی‌ سمینارها، کنفرانس‌ها و انجمن‌های‌ علمی‌ به‌ عنوان‌ وظایف‌ اساسی‌ این‌ مرکز علمی‌ نام‌ برد.
فرهنگستان‌ علوم‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در سال‌ 1369 و بر اساس‌ تصویب‌ شواری‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ تشکیل‌ شد. این‌ فرهنگستان‌ در شش‌ گروه‌ علوم‌ انسانی‌، معارف‌ اسلامی‌، مهندسی‌ و کشاوزی‌ ـ علوم‌ پایه‌ و معماری‌ و هنر فعالیت‌ می‌کند.

برچسب‌ها: معنویت‎گرایی؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی