news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتخاطراتخاطرات
نسخه قابل چاپ
1371/09/11

دیدار هیئت فرهنگی آذربایجان و هیئت علمی کنگره بزرگداشت شهریار با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار اعضای هیئت عالی‌رتبه فرهنگی جمهوری آذربایجان و هیئت علمی و برگزارکنندگان کنگره بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار با ایشان، طی سخنانی از استاد شهریار بعنوان یکی ازبزرگترین شعرای تاریخ ایران،‌ اسلام و انقلاب یاد کردند.
مقام معظم رهبری در این دیدار که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت ضمن تجلیل از استاد شهریار فرمودند: شهریار یکی از شعرای برجسته فارسی سرا و ترکی گوی درمیان شاعران نامی ایران محسوب میشود که نه تنها در نظم کلمات بلکه به معنای حقیقی کلمه شاعر بوده است. و آنچه که از شهریار در شعر فارسی به جای مانده است او را در ردیف بزرگترین شعرای تاریخ ایران قرار می دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به سروده های شهریار، وی را شاعری حکیم دانسته و فرمودند: درمیان اشعار و غزلیات بلند مرتبه شهریار شعر ترکی حیدر بابای سلام آمیزه بسیار هنرمندانه ای ازشعر، حکمت، زبان زیبا و قدرت فوق العاده تصویر است که در آن تمامی خصوصیات شعری مثبت شهریار که دربرگیرنده ی صفا، ذوق و سخن شیرین اوست به چشم می خورد.
رهبر انقلاب اسلامی دورانسی ساله آخر زندگی استاد شهریار را دوران بسیار زیبایی از عرفان و معنویت توصیف کردند و فرمودند: انس با قرآن و معنویت و پرداختن به صفای باطن از ویژگیهای بارز شهریار در سه دهه اخیر زندگی او بود و این معنا به روشنی در سروده های شهریار وجود دارد. او با همان روحیه دینی و ذهنیت صاف و روشن خود انقلاب اسلامی را مورد استقبال قرارداد و نقش مؤثری را نیز در مقاطع حساس انقلاب ایفا کرد. اشعار بسیار زیاد شهریار در طول 8 سال جنگ تحمیلی و ستایش و تمجید او از بسیج عمومی مردم،‌ سپاه و ارتش که در دهه ی ‌هشتم زندگی اش در سروده های او شکل می گرفت دلیل واضحی ازنهایت اخلاص، صفا و بزرگواری شهریار است.
مقام معظم رهبری به بیان تواضع و محبوبیت استاد شهریار نزد مردم ایران پرداختند و فرمودند: از‌ آنجا که شهریار شیفته اسلام انقلابی بود جماعتی از روشنفکران وابسته به رژیم گذشته و نیز توده ایهای جیره خوار شوروی سابق با سرزنش و هجو وی را زیر فشار قراردادند اما شهریار همچون کوهی پابرجا ایستاد و برای رضای خدا به آنچه که وظیفه خود می دانست عمل کرد و از این رو امروز شهریار، نزد مردم ایران چهره ای محبوب و نورانی بشمار میرود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان با تأکید بر جاوانه بودن آثار و یاد استاد محمدحسین شهریار ،‌ از برگزارکنندگان کنگره بزرگداشت استاد شهریار و همچنین از حضور شخصیتهای علمی ـ فرهنگی جمهوری آذربایجان در این کنگره تشکر کردند.
بر پایه همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری، دکتر لاریجانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن معرفی حاضران گزارشی را از برگزاری کنگره بزرگداشت استاد شهریار به استحضار رساند و طی آن از انتشار آثار این شاعر، نامگذاری چند مدرسه و خیابان در تهران، تبریز و زنجان به نام وی و برگزاری شب شعر به عنوان اقداماتی جهت گرامیداشت یاد وی نام برد.
این گزارش حاکیست در این دیدار، وزیر مطبوعات، رئیس آکادمی علوم، رئیس مؤسسه ادبیات، رئیس اتحادیه نویسندگان و جمعی از اساتید دانشگاههای جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی