news/content
نسخه قابل چاپ
1371/09/04

دیدار رئیس جمهور ازبکستان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز آقای اسلام کریم‌اف رئیس‌جمهوری ازبکستان و هیئت همراه ایشان را به حضور پذیرفتند.
در این دیدار که آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و تنی چند از وزراء و مقامات عالیرتبه ی دو کشور نیز حضور داشتند، آقای اسلام کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان ضمن ارائه گزارشی از مذاکرات انجام شده میان مسئولین دو کشور این مذاکرات را بسیار پر محتوی و موفقیت آمیز توصیف کرد و با تأکید بر اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران در جهان و به ویژه درمنطقه خاورمیانه گفت:‌ ما از تواناییها و فعالیتهای انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان آگاهیم و اعتبار روزافزون این کشور در منطقه آسیای میانه و جهان را شاهد می باشیم، از این رو و به سبب علایق اسلامی و فرهنگی میان مردم دو کشور خواستار همکاریها و روابط صمیمانه و دوستانه در بین دو کشور هستیم.
رئیس جمهوری ازبکستان با تأکید بر اینکه ما جمهوری اسلامی ایران را دوست واقعی خود میدانیم اظهار امیدواری کرد که دو ملت ایران و ازبکستان با تواناییهای بالقوه خود بتوانند صلح و ثبات را در منطقه به ارمغان آورند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در این دیدار ارتباط میان دو کشور مسلمان ایران و ازبکستان را یک ارتباط معنوی، عمیق و قدیمی توصیف کردند و با اشاره به آثار بزرگ علمای ازبکستان در معارف اسلامی اظهار داشتند: ما جمهوری ازبکستان را یکی از مراکز بزرگ معارف اسلامی می دانیم واز گرایش مجدد این کشور به فرهنگ اصیل اسلامی خود پس از استقلال جمهوریهای شوروی سابق بسیار خرسندیم و از ارتباط برادرانه و صمیمانه میان دو کشور ایران وازبکستان نیز استقبال می کنیم. ما معتقدیم کشورهایی که با یکدیگر وجوه مشترک فرهنگی و تاریخی دارند باید همکاری داشته باشند و از تکیه کردن به قدرتهای بزرگ استکباری پرهیز کنند.
رهبر انقلاب اسلامی راه درست زندگی را در میان کشورهای اسلامی، همسایه و یا کشورهایی که وجوه مشترک میان آنها وجود دارد همکاریهای منطقه ای دانستند و افزودند: قدرتهای بزرگ از اینکه میان چنین کشورهایی اتحاد، همکاری و همدلی وجود داشته باشد، نگرانند و نمی خواهند چنین اتحادی صورت پذیرد ولی ما باید به فکر مصالح خود باشیم و ملاحظه خواست قدرتهای استکباری را نکنیم و امیدواریم شما در عزم راسخی که در ایجاد ارتباطات برادرانه و اسلامی با کشورهای مسلمان و همسایه دارید،‌ روز به روز توفیق بیشتری بدست آورید.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی