news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1387/02/17

بازدید از نمایشگاه نوآوری‌ها و ابداعات و اختراعات استان فارس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز حدود ۳ ساعت از بخش‌های مختلف نمایشگاه نوآوری‌ها، ابداعات و اختراعات استان فارس بازدید کردند. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای علمی و ابداعات و اختراعات دانشمندان و متخصصان دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بخش‌های صنایع و معادن، کشاورزی، برق، راه و ترابری، صنایع دفاعی، پارک علم و فناوری و مخترعین و نخبگان استان فارس ارائه شده بود.
از جمله بخش‌های این نمایشگاه، بخش نانو دانشگاه شیراز بود که در آن تحقیقات و دستاوردهای علمی در حوزه‌های نانوالکترونیک، نانوبایو، نانوشیمی، نانوفیزیک، نانومواد و نانومحاسبات به نمایش گذاشته شده بود. همچنین دستاوردهای پژوهشی مرکز تحقیقات تابش دانشگاه شیراز با همکاری سازمان انرژی اتمی ارائه شد.
پژوهشکده بیوتکنولوژی، مرکز تحقیقات بخش مهندسی شیمی، نفت و گاز، مرکز تحقیقات هوایی، مرکز پژوهش‌های علوم جوّی و اقیانوسی و مرکز حمایت از ایده‌های برتر دانشگاه شیراز از جمله بخش‌هایی بودند که توانمندی‌ها و نوآوری‌های علمی خود همچون مدل هیدروالاستیک دریچه‌های سد، مدل پیش‌بینی خشکسالی و ترسالی در کشور و سامانه‌ی سوخت‌گیری تمام اتوماتیک را به نمایش گذاشته بودند و رهبر انقلاب اسلامی از نزدیک در جریان آن‌ها قرار گرفتند.
در غرفه‌ی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پیشرفت‌های علمی متخصصان و محققان استان فارس در زمینه‌ی پیوند اعضا به‌ویژه پیوند کبد، کلیه، پانکراس، مغز و استخوان و قرنیه ارائه شده بود.
حفره‌سنج رحم، اولین نرم‌افزار تحت وب برای مدیریت و کنترل عفونت‌های بیمارستانی، نخستین طرح الگوسازی امنیت غذا و تغذیه در استان فارس، ساخت بتون با قابلیت‌های ویژه برای حفاظ‌گذاری در راکتورهای هسته‌ای و بخش‌های رادیوتراپی و طرح بزرگ غربال‌گری برخی بیماری‌های شایع در استان فارس، از دیگر ابداعات و نوآوری‌هایی بود که در این غرفه ارائه شده بود.
در بخش صنعت و معدن نمایشگاه نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ابتکارات و اختراعات مهندسان استان فارس از جمله در صنایع پتروشیمی، مخابرات و لوله‌های انتقال آب بازدید کردند.
طراحی و تولید سامانه‌ی هوشمند موتور، سامانه‌ی انتقال ارتباطات سیار، طراحی و ساخت کنتور الکترومغناطیسی، تولید انواع الکترودهای نوار عصب و عضله، تولید کامپوزیت‌های پلاستیکی پیشرفته، لوله‌های جی‌آرپی برای انتقال آب و جمع‌‌آوری فاضلاب شهری، تولید الکتروفیلترهای هیبرید برای کاهش آلایندگی کارخانه‌های سیمان و بُردها و سیستم‌های کنترل صنایع نفت، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در بخش صنعت و معدن به نمایش گذاشته شده بودند.
طرح مبارزه‌ی بیولوژیک با آفات گیاهی، دستگاه فیزیوتراپی دیجیتال قابل حمل، دستگاه ترمیم و جراحی بیماری‌های استخوان، تولید انواع ترانس‌ها، دستگاه تمام‌خودکار برداشت میوه، استفاده از اکسیژن در پرورش ماهی، تسطیح لیزری اراضی زراعی و دستگاه سوپر دروگری سواری از دیگر ابتکارات و اختراعات این نمایشگاه است.
همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از غرفه‌ی ویژه‌ی آخرین دستاوردهای صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بازدید کردند. در این غرفه تجهیزات الکترونیکی نظامی، تسلیحاتی، قطعات الکترونیکی، تقویت‌کننده‌های راداری فرکانس بالا، سامانه‌های الکترونیکی ناوبری هوایی و دریایی، انواع چترهای نجات، مراکز تلفن مخابراتی نظامی، شبیه‌سازها، رادارهای مراقبت زمینی و نیز فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی در زمینه‌ی الکترونیک، هوا-دریا، الکتروآکوستیک و فیزیک دریا به نمایش درآمده بود.
در بازدید رهبر انقلاب اسلامی از این نمایشگاه، آیت‌الله حائری شیرازی -نماینده‌ی ولی‌فقیه و امام جمعه‌ی شیراز- آقای رضازاده -استاندار فارس- سردار نجار -وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح- نیز حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی