news/content
نسخه قابل چاپ
1386/09/17

دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ را فضای تنفسی جامعه خواندند و تأکید کردند: آرمان اصلی ملت ایران رسیدن به جامعه‌ای رشید، موحد، پرنشاط، پرامید، عدالت‌طلب، دارای اعتماد به نفس، پرکار، پیشرو، پیشرفته، دارای توکل و برخوردار از روح ایثار و گذشت است و «فرهنگ» مهم‌ترین عامل دست‌یابی به این هدف والاست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تأثیرگذاری عمیق فرهنگ در ابعاد مختلف جامعه و کشور افزودند: فرهنگ عمومی علاوه بر رفتارهای فردی و اجتماعی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های حکومتی نیز کاملاً مؤثر است و به همین علت باید آن را به شکلی صحیح، تبیین و پیگیری کرد.
ایشان اهداف عمومی ملت مسلمان و انقلابی ایران را مبانی و معیارهای دست‌یابی به جامعه‌ی آرمانی برشمردند و افزودند: باید ضمن پرهیز از بحث‌های صرفاً نظری و ذهنی به تطبیق وضع فرهنگی موجود با وضع مطلوب و آرمانی پرداخت و با مشخص کردن عیب‌ها و مشکلات و بررسی علل و عوامل آن‌ها به برنامه‌ریزی زمان‌بندی‌شده برای رفع مشکلات و دست‌یابی به اهداف و آرمان‌ها همت گماشت.
ایشان متذکر شدند: باید فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه‌ساز تحقق عدالت اجتماعی، رفتارهای صحیح فردی و اجتماعی و دین‌باوری در جامعه و کشور شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزایش نشاط کار و ابتکار، ارتقاء اعتماد‌به‌نفس فردی و ملی، افزایش امید، مصرف صحیح و تقویت گرایش به کالاهای ساخت داخلی، توجه بیشتر به نشانه‌ها و آثار «اسلامی، ایرانی و انقلابی» در معماری عمومی کشور و افزایش خطرپذیری و شجاعت اقدام را از جمله اهداف مثبت فرهنگی خواندند و افزودند: زمینه‌ی دست‌یابی به این اهداف در جامعه وجود دارد و تحقق آن‌ها مستلزم تبیین مهندسی فرهنگی، برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ناکافی بودن کارهای انجام شده در زمینه‌ی مهندسی فرهنگی، تأکید کردند: باید این مسأله مهم را خیلی جدی‌تر گرفت.
ایشان با تشکر از تحرک و جدّیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ویژه رئیس‌جمهور و همچنین دبیر این شورا در ایفای وظایف حساس و سنگین این نهاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی را مجموعه‌ای از صاحب‌نظران و صاحب‌اختیاران برشمردند و خاطرنشان کردند: فلسفه‌ی وجودی این ترکیب، برخورداری شورا از قدرت تصمیم‌گیری و اجراست و این ترکیب منحصر به فرد می‌تواند و باید کشور و جامعه را در حرکتی نظام‌مند و پیشرو به سمت و سوی آرمان‌های مورد نظر به پیش ببرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از نگاه نادرستی که تصمیم‌گیری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را با اختیارات دستگاه‌ها در تناقض می‌داند، افزودند: این شورا در فرازی بالاتر از مسئولیت‌ها و وظایف دستگاه‌های مختلف و با نگاه واقع‌بینانه و در عین حال آرمان‌گرایانه به فعالیت‌های همه‌ی دستگاه‌ها، سمت و سوی واحد فرهنگی می‌دهد و حرکت هماهنگ سازمان‌ها و دستگاه‌ها را برای تحقق اهداف و آرمان‌های عمومی سازمان می‌بخشد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه مهم و حساس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات آن را برای همه‌ی دستگاه‌ها، لازم‌الاجرا دانستند و افزودند: همان‌گونه که امام راحل عظیم‌الشأن نیز تأکید می‌کردند، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم‌الاجراست که البته برای تحقق این مهم باید ساز و کار مشخصی تدوین شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین تقویت بیشتر عقبه‌ی کارشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعامل بین این شورا با نخبگان و کارشناسان حوزه و دانشگاه را مهم دانستند و برنامه‌ریزی برای تحقق موضوعات مطرح‌شده در این دیدار را ضروری خواندند.
 
در ابتدای این دیدار آقای احمدی‌نژاد –رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی- اعلام کرد: این شورا فرهنگ را روح حاکم و جهت‌گیری اصلی در تمام فعالیت‌ها می‌داند و در دوره‌ی جدید توانسته در فضای عمومی جامعه، ادبیات انقلاب را حاکم و امید، شجاعت، آرمان‌خواهی، همبستگی ملی، پیوستگی با نظام اسلامی را تقویت کند.
رئیس‌جمهور آماده‌کردن زمینه برای شکوفایی ذهن‌ها و حمایت و ارتباط گسترده با نخبگان جامعه را از دیگر اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و افزود: این شورا برای ایجاد و ترمیم ساختارها و اصلاح محتوای تصمیمات گام‌های خوبی برداشته است.
آقای احمدی‌نژاد با اشاره به تنوع دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، هماهنگی بیشتر این دستگاه‌ها را در اجرایی‌کردن سیاست‌های کلان فرهنگی خواستار شد.
آقای دکتر مخبر -دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی- هم در گزارشی با اشاره به تشکیل شوراهای تخصصی مهندسی فرهنگی، نقشه‌ی جامع علمی و تحول و نوسازی نظام آموزشی گفت: این شوراهای تخصصی با برگزاری مستمر و مداوم جلسات خود پیشرفت مناسبی داشته‌اند. به طوری که نقشه‌ی جامع علمی کشور در کمتر از یک سال آینده تهیه و تقدیم خواهد شد.
دکتر مخبر به تعامل خوب شورا با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی گام‌های خوبی در زمینه‌ی توجه به فناوری‌های نوین -از جمله هوا-فضا، نانو و IT- برداشته و ایجاد پایگاه استنادی علوم در ایران و جهان اسلام (ISC) را در دست بررسی و انجام دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از بررسی ملاک‌های ارتقای اساتید دانشگاه با هدف بومی‌کردن علوم و ایجاد نهضت نرم‌افزاری خبر داد. همچنین چند تن از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دیدار دیدگاه‌های خود را درباره‌ی مسائل مختلف بیان کردند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی