news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1386/06/15

دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار نمایندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان، جایگاه و مسئولیت این مجلس را بی‌نظیر، پرعظمت و بسیار برجسته خواندند و تأکید کردند: مجلس خبرگان در افکار عمومی، مجلسِ مردان دین و علم و تقواست و باید به گونه‌ای عمل کرد که این اعتبار و حرمت و وزانت، همچنان در عمق جان ملت حفظ شود.
ایشان در آغاز سخنانشان با تجلیل از شخصیت کم‌نظیر مرحوم آیت‌الله مشکینی -رئیس فقید مجلس خبرگان- خاطرنشان کردند: ریاست آن روحانی پارسا بر مجلس خبرگان، حقاً مایه‌ی اعتبار و وزانت این مجلس بود و ضایعه‌ی فقدان ایشان کاملاً احساس می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مرحوم آیت‌الله مشکینی را مصداق فرمایش‌های امیرمؤمنان درباره‌ی عالمان متقی و پرهیزگار دانستند و افزودند: بی‌توجهی به دنیا، شجاعت، صراحت، زمان‌شناسی و عمل به وظیفه از جمله خصوصیات آن عالم ربّانی بود و آن فقید سعید از عمق روح و جان خود در خدمت اسلام و انقلاب قرار داشت و ما امروز به این ویژگی‌ها و خصوصیات نیاز مبرمی داریم.
رهبر انقلاب اسلامی انتخاب یک هیأت‌رئیسه‌ی خوب را در اجلاس اخیر خبرگان، حرکتی انصافاً خوب و همراه با متانت و وزانت دانستند و افزودند: با این‌که دشمنان مایل نبودند موقعیت مجلس خبرگان در افکار عمومی حفظ شود، اما خبرگان مجموعه‌ای از سابقون انقلاب را برای اداره و مدیریت این مجلس انتخاب و وزانت خود را حفظ کرد.
ایشان انتخاب، حفظ و استمرار رهبری نظام را مهم‌ترین علت جایگاه بسیار برجسته و والای مجلس خبرگان دانستند و افزودند: رهبری نقطه‌ی اساسی نظام اسلامی است و مجلس خبرگان در جایگاه و مسئولیتی بسیار عظیم و بی‌نظیر، این نقطه‌ی اساسی و محور نظام را نصب می‌کند و هرگاه او دچار کمبود و آسیبِ شرایطِ رهبری شود، به مردم اعلام می‌کند که رهبری باید تغییر کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظ جایگاه بی‌بدیل مجلس خبرگان را در افکار عمومی به حفظ اعتبار و حرمت و وزانت این مجلس منوط دانستند و افزودند: این مجلس به گونه‌ای عمل کند که تصمیماتش درباره‌ی رهبری برای مردم حجت باشد و مردم از اعماق دل و نه‌فقط از سرِ تکلیف قانونی، آن را بپذیرند که تحقق این امر بسیار مهم به عملکرد متین و وزین خبرگان و استمرار اعتماد مردم به آنان بستگی دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حساسیت و تلاش‌های مستمر دشمنان برای تضعیف مجلس خبرگان افزودند: در انتخابات دوره‌ی چهارم این مجلس، دشمنان همه کار کردند تا مانع حضور مردم در پای صندوق‌های رأی شوند، اما ملت با حضور گرم و پرشور خود، این ترفند را خنثی کرد که البته دشمنان باز هم به توطئه مشغولند.
رهبر انقلاب اسلامی جنجال و غوغای رسانه‌های بیگانه را درباره‌ی اجلاس دو روز گذشته‌ی مجلس خبرگان نشانه‌ی دیگری از استمرار فعالیت‌های خصمانه‌ی دشمنان برشمردند و افزودند: آن‌ها سعی کردند این مجلس را مانند مجموعه‌های دیگر، اسیر جناح‌بازی و درگیر جنگ قدرت معرفی کنند و با جریان‌سازی جعلی و یا تشدید برخی اختلاف سلیقه‌های طبیعی، جایگاه خبرگان را در چشم مردم از بین ببرند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه تأکید کردند: مجلس خبرگان، میدان قدرت نیست، بلکه میدان «معنویت، کار برای خدا و حفظ اصول اساسی انقلاب» است و همه‌ی اعضای مجلس خبرگان از جمله هیأت‌رئیسه‌ی محترم باید با توجه به این نکات مهم، مراقب گفتار و عملکرد خود باشند و تبلیغات خصمانه‌ی دشمنان را هوشیارانه خنثی کنند.
ایشان با انتقاد شدید از همراهی برخی رسانه‌های بداخلاق داخلی با تبلیغات دشمنان درباره‌ی مجلس خبرگان افزودند: مجلس خبرگان مجلسی پاکیزه و عرصه‌ی اتحاد کلمه است و به علت وظایف بسیار سنگین خود در موضوع رهبری، اصولاً نمی‌تواند عرصه‌ی دعوا و جنگ قدرت باشد، اما برخی رسانه‌های داخلی در یکی دو ماه اخیر، با تبلیغات دروغ دشمنان همراهی کردند که به آن‌ها اخطار می‌کنم به حریم مجلس خبرگان نزدیک نشوند و این‌گونه بازی‌ها را در مسائل و مباحث دیگر دنبال کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان، استمرار حاکمیت اصول و ارزش‌های اسلامی را بر حرکت کلی کشور، عامل اصلی موفقیت‌های نظام دانستند و با اشاره به ضرورت حمایت از قوای سه‌گانه و به‌ویژه قوه‌ی مجریه افزودند: قوه‌ی مجریه وظایف سنگین‌تری بر دوش دارد و به یاری خداوند، با اعتماد به نفس و تلاش خستگی‌ناپذیر، دوره‌ی درخشانی را سپری می‌کند که امیدواریم این تلاش‌ها به‌تدریج نتایج خود را در پیشرفت کشور نشان دهد.
ایشان به حمایت از رؤسای جمهور گذشته اشاره کردند و افزودند: رئیس‌جمهور کنونی، مردی مؤمن، شجاع، پاکدست، معتقد به اصول، به‌شدت فعال و باپشتکار است و همه وظیفه داریم از قوای سه‌گانه و به‌ویژه دولت و رئیس‌جمهور حمایت کنیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اختلاف سلیقه را امری طبیعی دانستند و افزودند: انتقاد لازمه‌ی رشد و پیشرفت کشور است، اما با عصبیت و عصبانیت متفاوت است و باید همراه با دوستی و دلسوزی باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ادامه‌ی توطئه‌ها و تهدیدات دشمنان خاطرنشان کردند: ملت ایران در همه‌ی سال‌های پس از پیروزی انقلاب همیشه در معرض کینه‌ی استکبار بوده، اما در مقابل توطئه‌ها ایستاده است. بنابراین اگر قرار است در داخل کشور نوعی صف‌بندی و خط‌کشی انجام شود، باید حول محور حق و باطل و رویارویی نظام اسلامی با مستکبران و سلطه‌گران جهانی باشد.
ایشان آینده‌ی کشور را روشن و امیدبخش خواندند و با اشاره به هوشیاری و اعتماد به نفس نظام اسلامی در مسائل مختلف افزودند: ملت ایران همواره با عقل و تدبیر و شجاعت عمل کرده است و امروز نیز با همین ویژگی‌ها به حرکت رو به پیشرفت خود ادامه می‌دهد.
رهبر انقلاب اسلامی انسجام اسلامی را نیاز حقیقی امت اسلامی برشمردند و خاطرنشان کردند: همه‌ی ملت‌های مسلمان و دولت‌های اسلامی باید با حفظ انسجام اسلامی مراقب باشند که توطئه‌های استکبار برای ایجاد تفرقه‌ی مذهبی، قومی و ملی در جهان اسلام به نتیجه‌ای نرسد.
 
در آغاز این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی رفسنجانی -رئیس مجلس خبرگان- در گزارشی از اجلاس دو روز گذشته‌ی خبرگان گفت: توجه خاص به اتحاد ملی و انسجام اسلامی، محور اصلی این اجلاس بود.
رئیس مجلس خبرگان با تأکید بر تأثیر بی‌بدیل «ولایت فقیه» در اتحاد ملی افزود: وجود رهبر معظم انقلاب و رهنمودهای ایشان همیشه فصل‌الخطاب بوده است و به همین علت در باب اتحاد ملی دغدغه‌ای وجود ندارد.
وی با اشاره به توطئه‌ها و شرارت‌های دشمنان برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام خاطرنشان کرد: استکبار به‌ویژه آمریکا به‌شدت در تلاش است تا در امت اسلامی تفرقه ایجاد کند و به اسم شیعه و سنّی میان جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای اسلامی شکاف بیندازد که همه‌ی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی باید در مقابل این توطئه هوشیار باشند.
آیت‌الله یزدی –نایب‌رئیس دوم مجلس خبرگان- نیز در این دیدار، گزارشی از دستور کار، نتایج و موضوعات مطرح شده در دومین اجلاس دوره‌ی چهارم مجلس خبرگان بیان کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی