news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتنقشه راهنقشه راهعکسعکسفيلمفيلم
نسخه قابل چاپ
1386/03/08

دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هویت مجلس هفتم را پایبندی به اصول اسلامی و ارزش‌های انقلاب دانستند و با اشاره به جهت‌گیری و عملکرد مجلس بر اساس این هویت، تأکید کردند: اهتمام نمایندگان مجلس هفتم به طبقات ضعیف و تلاش برای حل مشکلات مردم، مواضع اصولی، منطقی و صریح ضد استکباری در مسائل جهانی، به‌ویژه موضوع هسته‌ای و هماهنگی با دولت اصول‌گرا از جمله نقاط بارز و برجسته‌ی این دوره از مجلس است که این مسیر باید در یک سال آینده نیز با در نظر گرفتن مصالح کشور، باقوّت و قدرت ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از زحمات رئیس و نمایندگان مجلس هفتم، عملکرد سه‌ساله‌ی این دوره از مجلس را خوب ارزیابی کردند و با اشاره به شرایط شکل‌گیری این مجلس افزودند: مجلس هفتم در شرایطی شکل گرفت که برخی افراد غافل، مسائل تنش‌زا و مخالف مبانی و اصول نظام اسلامی را مطرح می‌کردند، اما در چنین فضای نامناسبی، مردم در جهت مخالف کسانی که در صدد از بین بردن اصول و ارزش‌های اسلام و انقلاب بودند، این مجلس را برگزیدند که نشان‌دهنده‌ی عشق و علاقه‌ی قلبی مردم به اصول اسلامی و ارزش‌های انقلاب است.
ایشان رأی مردم را به مجلس هفتم در این فضا، پدیده و مقطعی بسیار حساس در تاریخ کشور ارزیابی و خاطرنشان کردند: مجلس هفتم بر اساس چنین هویتی شکل گرفت و این هویت موجب امتیازات و ویژگی‌های مهمی در عملکرد سه‌ساله‌ی این مجلس شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اهتمام به طبقات ضعیف و دورمانده از بسیاری از امتیازات را یکی از ویژگی‌های مجلس هفتم برشمردند و افزودند: پاسخ مناسب این دوره از مجلس برای اجرایی‌شدن سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و تشکیل کمیسیون ویژه از دیگر نقاط اساسی مجلس است که باید با حمایت جدی از این کمیسیون، قانونی محکم، قوی و ماندگار در خصوص اجرای اصل ۴۴ به تصویب برسد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که مواضع محکم و اصولی مجلس هفتم در مسائل جهانی و در مواجهه با استکبار از نقاط قوّت بسیار بارز مجلس است، خاطرنشان کردند: منطق نظام اسلامی در مقابل سیاست‌های زورگویانه و سلطه‌گرانه‌ی امریکا، منطقی مستدلّ و مورد قبول مسلمانان جهان و همه‌ی ملت‌های آزاده است، زیرا ملت ایران نمی‌خواهد یک قدرت متجاوز، مدعی و طلبکار به منابع او دست‌اندازی و برای کشور تعیین تکلیف کند.
ایشان افزودند: مجلس هفتم در موضع رفیع و والای مجلس قانون‌گذاری در مسائل مختلف سخن ملت ایران را باصراحت و با منطق بیان کرد که این بسیار ارزشمند است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پرهیز مجلس هفتم را از مسائل تشنج‌زا و اختلاف‌افکن از دیگر امتیازات این مجلس بیان و تأکید کردند: موضع مجلس در موضوع هسته‌ای و الزام دولت به ایستادگی که دولت نیز خواستار آن و پیشرو در آن بود، تصمیمی بر اساس مصلحت آینده‌ی کشور و از نقاط برجسته‌ی مجلس هفتم است.
ایشان هماهنگی دولت و مجلس را از برکات این دوره برشمردند و تصریح کردند: باید با دولت همراهی کرد و نباید دولت اصول‌گرای معتقد به مبانی انقلاب و به‌شدت در حال تحرک و خدمت به مردم، تضعیف شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همراهی با دولت را نگاه مصلحت‌اندیشانه‌ی اساسی دانستند و خاطرنشان کردند: این به معنای انتقادنکردن نیست، ولی انتقاد هم باید دلسوزانه باشد، به گونه‌ای که در کنار نقاط ضعف، نقاط قوّت بیان شود تا شائبه‌ی مسائل شخصی و جناحی پیش نیاید.
ایشان با اشاره به این‌که هماهنگی دولت و مجلس، مخالفان و دشمنانی دارد، افزودند: این افراد می‌گویند که مجلس و دولت را یکدست کرده‌اند. در حالی که مجلس با انتخاب مردم تشکیل شده است و رئیس‌جمهور را هم مردم انتخاب کرده‌اند. ضمن آن‌که یکدستی دولت و مجلس عیب نیست، بلکه حُسن است، زیرا این دو قوه می‌توانند با همکاری یکدیگر، اهداف مشترک را پیگیری کنند.
رهبر انقلاب اسلامی سال آخر مجلس را سال امتحان الهی خواندند و تأکید کردند: باید در این یک سال به اولویت‌ها و نیازهای اساسی و فوری کشور به‌دور از نگاه جناحی، قومی و منطقه‌ای توجه شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که نمایندگان باید در اظهارات خود دقت لازم را داشته باشند تا پیام غلط به دشمن داده نشود، در نظر گرفتن برخی ملاحظات را در بررسی مسائل ضروری خواندند و افزودند: نباید در پی مسائلی رفت که مخالفت آن با قانون اساسی از ابتدا مشخص است، زیرا این‌گونه مسائل موجب تضییع وقت مجلس می‌شود. همچنین وقت مجلس نباید صرف برخی جزئیات مسائل اجرایی شود.
ایشان بررسی عملکرد شخصی و جمعی را از دستورهای اکید اسلام دانستند و افزودند: محاسبه و بررسی عملکرد موجب اصلاح ضعف‌ها می‌شود، ضمن آن‌که نقاط قوّت نیز مایه‌ی دلگرمی و ادامه‌ی مسیر خواهد شد.
 
در ابتدای این دیدار، آقای حداد عادل -رئیس مجلس شورای اسلامی- در گزارشی از عملکرد سه‌ساله‌ی مجلس هفتم، پرتحرکی به‌دور از غوغاسالاری، دفاع از عزت و استقلال کشور و ملت، پاسداری از ارزش‌های انقلاب و اصول نظام و تأکید بر مبارزه با مفاسد اقتصادی را از ویژگی‌های مجلس برشمرد و گفت: نمایندگان مجلس هفتم همواره دغدغه‌ی پیگیری نیازها و مشکلات اصلی مردم را داشته‌اند و در همه‌ی طرح‌ها و لوایح، این مسأله از جهت گیری‌های اصلی بوده است.
وی با اشاره به نقش مرکز پژوهش‌های مجلس در نگاه کارشناسانه و دقیق نمایندگان به طرح‌ها و لوایح در خصوص اهتمام مجلس هفتم به اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ افزود: با تشکیل کمیسیون ویژه‌ی اصل ۴۴ تلاش شده است تا در جهت اجرای این اصل به صورت کارشناسی و همه‌جانبه کمک شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر همدلی مجلس و دولت به وظایف نظارتی مجلس از طریق سازوکارهای قانونی و دیوان محاسبات اشاره و خاطرنشان کرد: مجلس هفتم در مسائل بین‌المللی نیز حضوری قوی و جدّی داشته است که برگزاری همایش جهانی حمایت از انتفاضه‌ی مردم فلسطین و قدس شریف و همچنین تبدیل انجمن مجالس آسیایی برای صلح به مجمع مجالس آسیا و تشکیل آن در تهران از جمله اقدامات نمایندگان مردم در بُعد بین‌المللی است.
آقای حداد عادل نظارت بر سومین دوره‌ی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را از دیگر اقدامات مجلس هفتم بیان کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی