news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1386/02/10

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور، با اشاره به نقش و جایگاه کارگران در پیشرفت اقتصادی تأکید کردند: دولت باید با تنظیم مناسب روابط کارگر و سرمایه‌گذار و برطرف‌کردن احساس ناامنی آنان -به‌ویژه کارگران- زمینه‌ی شتاب‌گرفتن رونق اقتصادی کشور را از طریق سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده فراهم کند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که در آستانه‌‌ی یازدهم اردیبهشت، روز جهانی کارگر برگزار شد، با اشاره به دیدگاه اسلام درباره‌ی کار و تلاش به عنوان یک ارزش والا افزودند: جامعه‌ی کارگری کشور در ۲۷ سال گذشته و با وجود انواع تلاش‌ها و توطئه‌های سیاسی همواره در کنار نظام اسلامی بوده و لحظه‌ای کارخانه و عرصه‌ی تولید را رها نکرده که این از افتخارات بزرگ جامعه‌ی کارگری است.
ایشان کارگران کشور را افرادی متدیّن، نجیب، انقلابی و مؤمن به هدف‌های انقلاب دانستند و افزودند: از جمله ویژگی‌های جامعه‌ی کارگری این است که حل مشکلات خود را در چهارچوب نظام اسلامی که گرایش اصلی آن کمک به طبقات محروم و گسترش عدالت است، جست‌وجو می‌کند، زیرا نظام‌های وابسته به غرب در عمل نشان داده‌اند که هیچ‌گونه ترحمی به کارگران ندارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کارگر، سرمایه‌گذار و دولت را سه ضلع مثلث پیشرفت اقتصادی کشور خواندند و تأکید کردند: همان‌گونه که در آغاز سال ۸۶ گفته شد، پیشرفت اقتصادی از اهداف مهم کشور است و لازمه‌ی این پیشرفت و افزایش تولید، همکاری کارگر، سرمایه‌گذار و دولت و ادای صحیح وظایف مربوط به هر یک از آن‌هاست.
ایشان با تأکید بر حرمت سرمایه‌گذار و سرمایه‌ی او در اسلام، خاطرنشان کردند: بر خلاف برخی مکاتب شکست‌خورده که جامعه را به دو قطب تقسیم می‌کردند و همچنین بر خلاف جوامع غربی که در آن سرمایه‌دارها در همه‌ی شئون کشور دخالت و به تعبیری خدایی می‌کنند، در نظام اسلامی کرامت سرمایه‌گذار در کنار کرامت کارگر است و در این همکاریِ دو طرفه، هر کدام باید از سهم عادلانه و منصفانه‌ی خود بهره‌مند شود.
رهبر انقلاب اسلامی تنظیم روابط سرمایه‌گذار و کارگر را وظیفه‌ی دولت دانستند و افزودند: دولت باید با زیر نظر گرفتن روابط کارگر و سرمایه‌گذار، هرگونه احساس ناامنی هریک از آنان را برطرف کند و ضمن جلوگیری از تعرض هریک از دو طرف به طرف دیگر، کارگران را بیشتر زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.
ایشان یکی از مشکلات تولیدات داخلی را «کیفیت» ارزیابی و تأکید کردند: لازمه‌ی افزایش کیفیت تولیدات داخلی و بالا بردن بهره‌وری، ارتقای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ایجاد زمینه برای ابتکارات کارگران است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به رواج فرهنگ تحقیر تولید داخلی و ترجیح تولید خارجی در دوران پیش از انقلاب اسلامی، خاطرنشان کردند: سال‌ها در این کشور این‌گونه تبلیغ می‌شد که ایرانی توانایی ساخت کالای خوب و با کیفیت را ندارد و متأسفانه بقایای آن فرهنگ هنوز باقی است، اما کارگران با بالا بردن توانایی‌های خود و ارتقای کیفیت تولیدات می‌توانند زمینه‌ساز حفظ عزت و اعتبار عمومی کشور در خصوص صنایع و تولیدات داخلی باشند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دشمنان برای برهم‌زدن فضای مهربانی و تفاهم موجود میان قشرها و صنف‌های مختلف کشور افزودند: دشمن، وحدت و انسجام پیکره‌ی واحد و نیرومند ملت ایران را هدف گرفته است و تلاش می‌کند با عمده‌کردن خواسته‌های صنفی و ایجاد میدان رقابت ناسالم امتیازگیری در کشور، تمرکز و برنامه‌ریزی دولت را مختل کند، بر همین اساس، همان‌گونه که امسال، سال اتحاد ملی نام‌گذاری شده است، باید همه‌ی قشرها و صنف‌های مختلف با مهربانی و در یک صف متحد و مستحکم، کشور را به میدان رقابت سالم برای خدمت و مجاهدت و شتاب‌بخشیدن به حرکت پیشرفت اقتصادی تبدیل کنند.
ایشان با تأکید بر این‌که ملت ایران در ۲۷ سال گذشته، قدرت و استعداد خود را نشان داده و اثبات کرده که دوران تحقیر این ملت به پایان رسیده است، تصریح کردند: ملت مستقل، عزت‌مند و سربلند ایران با نیروی انسانی فراوان و استعدادهای جوان خود، امروز بیش از هر زمان دیگر برای حرکت پرشتاب در مسیر پیشرفت و ترقّی، احساس قدرت و توانایی می‌کند.
 
در این دیدار، آقای جهرمی -وزیر کار و امور اجتماعی- با اشاره به منابع انسانی، سرمایه‌های فیزیکی و سرمایه‌های اجتماعی به عنوان سه محور کاری این وزارت‌خانه گفت: در این چهارچوب، وزارت کار اهمیت به آموزش به‌ویژه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و افزایش بهره‌وری را در اولویت قرار داده، به گونه‌ای که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سال گذشته ۱۰۷ درصد افزایش داشته است.
وی رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید، رفع مشکلات معیشتی کارگران، برگزاری انتخابات کانون عالی شوراهای اسلامی و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان و همچنین تلاش برای تنظیم روابط کارگر و کارفرما را از دیگر اقدامات وزارت کار برشمرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی