news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1386/01/28

دیدار فرماندهان ارتش با فرمانده کل قوا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی امروز در دیدار فرمانده کل و جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در نیروهای سه‌گانه و یگان‌های مستقل، تغییر هویت ارتش را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هویتی دینی و انقلابی، تحولی بزرگ برشمردند و تأکید کردند: باید با حفظ این هویت دینی و انقلابی در ارتش، مسیر تقویت روحیه‌ی دینداری، انقلابی، ابتکار، عزم راسخ، ارتباط با مردم، اعتماد‌به‌نفس، جرأت ورود به میدان‌های بزرگ و زمینه‌سازی برای شکوفایی استعدادهای جوان، باقوّت ادامه یابد.
 
در این دیدار که در آستانه‌ی ۲۹ فروردین -روز ارتش جمهوری اسلامی ایران- انجام گرفت، فرمانده کل قوا ضمن تبریک این روز به همه‌ی ارتشیان و خانواده‌های آنان، از این روز به عنوان عید یاد کردند و افزودند: رژیم گذشته که از حمایت امریکا و قدرت‌های دیگر برخوردار بود، همه‌ی تلاش خود را برای پایه‌گذاری ارتشی بر مبنای هویت غیر دینی و غیر مردمی به کار گرفت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با همت عناصر متدیّن، انقلابی و مردمی ارتش، این نیرو به ارتشی با هویت دینی و انقلابی تبدیل شد. ‌
ایشان دو عامل مهم در تغییر هویت ارتش را همکاری عناصر توانا، شجاع، باتدبیر و متدیّن ارتشی در اوایل انقلاب و دوم زمینه‌سازی نظام جمهوری اسلامی برای رشد نیروهای انقلابی و مردمی دانستند و خاطرنشان کردند: این تغییر هویت در ارتش موجب بروز استعدادها و رشد انسان‌های بزرگی همچون شهید فلاحی، شهید صیاد شیرازی، شهید ستاری، شهید بابایی و مرحوم ظهیرنژاد شد که این فرماندهان متدین و انقلابی با همکاری انسان‌هایی پاک و فهیم در بدنه، زمینه‌ی خوداتکایی، نوآوری، رویش استعدادهای جدید و پیشرفت روزافزون ارتش را فراهم کردند.
فرمانده کل قوا تصریح کردند: چنین ارتشی توانست در کنار سپاه و بسیج با وجود حمایت‌های همه‌جانبه‌ی قدرت‌های بزرگ از رژیم بعث صدام، بر ارتش مجهز این رژیم پیروز شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه‌ی این مسیر و استقامت در این راه را وظیفه‌ی مهم ارتش و فرماندهان این نیرو دانستند و افزودند: نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی ابتکاری از لحاظ اتّکا به دین در تشکیل نظام سیاسی و اجتماعی است و این ابتکار با عنوان مردم‌سالاری دینی و با هویت ضد سلطه و استکبار، جایگاه خود را در دنیا از جمله در میان مسلمانان و به‌ویژه روشنفکران و نخبگان دنیای اسلام باز کرده است و قدرت‌های بزرگ مجبور به پذیرش آن شده‌اند.
ایشان مهم‌ترین ویژگی چنین نظام دینی را توانایی شکوفاکردن استعدادها و زمینه‌سازی برای بروز خلاقیت‌ها و ابتکارها دانستند و افزودند: ارتش نظام جمهوری اسلامی نیز که امروز از لحاظ تجهیزات، تجربه و عوامل انسانی به‌مراتب قوی‌تر از اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس است، باید با حفظ آمادگی‌های همه‌جانبه، تعمیق ارزش‌های دینی و ایجاد بستر رویش‌مند برای عناصر مؤمن و استعدادهای نو، تحرّک و ابتکار خود را بیش از پیش ادامه دهد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین بر لزوم مجهز شدن روزافزون ارتش به دانش روز و نوین و ایجاد زمینه‌ی لازم برای ساخت و تأمین تجهیزات پیشرفته و مورد نیاز با اتّکا بر توانایی‌ها و استعدادهای درونی تأکید کردند.
 
در این دیدار، سرلشکر صالحی -فرمانده کل ارتش- ضمن ارائه‌ی گزارشی از آمادگی‌ها و توانایی‌های بالای ارتش در نیروهای سه‌گانه برای حراست از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: روحیه‌ی دینی، نشاط انقلابی، آمادگی رزمی و خودباوری عواملی است که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را در اوج اقتدار خود قرار داده است.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی