news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1385/11/29

دیدار رئیس‌جمهور سوریه و هیأت همراه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار آقای بشار اسد -رئیس‌جمهور سوریه- و هیأت همراه، دو کشور را عمق استراتژیک یکدیگر دانستند و تأکید کردند: روابط ۲۸‌ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران و سوریه از دیرینه‌ترین و ممتازترین روابط کشورها در منطقه است و این ارتباط صمیمی باید بیش‌از‌پیش تقویت شود.
ایشان تصریح کردند: دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور موجب استحکام بیشتر پایه‌های قوی روابط ایران و سوریه خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسائل دشوار و پیچیده‌ی منطقه و مواضع خوب سوریه افزودند: واقعیات منطقه نشان می‌دهد که بازنده‌ی اصلی در مسائل منطقه، جبهه‌ی زورگوی استکبار به سرکردگی امریکا و همراهانش خواهد بود.
ایشان در ارزیابی اوضاع منطقه به مسأله‌‌ی عراق اشاره و خاطرنشان کردند: اهداف امریکا در عراق به‌هیچ‌وجه تحقق نیافته است و هیچ نشانه‌ای هم برای تحقق آن‌ها وجود ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: علاوه بر مشکلات جدی امریکا در منطقه، جایگاه کنونی رئیس‌جمهور این کشور در داخل امریکا نیز به قدری متزلزل شده است که حتی هم‌حزبی‌های وی به مخالفت با سیاست‌های او برخاسته‌اند.
ایشان تلاش دشمنان برای ایجاد جنگ مذهبی در عراق و لبنان را یادآور شدند و تأکید کردند: ایران و سوریه باید ضمن حمایت از دولت آقای مالکی و همچنین خواست واقعی مردم لبنان، همه‌ی تلاش خود را برای مقابله با این توطئه به کار گیرند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قدردانی از نقش سوریه در نزدیک‌کردن گروه‌های فلسطینی به هم و جلوگیری از ادامه‌ی درگیری‌ها، بر لزوم ادامه‌ی هماهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه در حل مسائل منطقه تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جنجال تبلیغاتی رسانه‌های غربی و مقامات آمریکایی بر ضد جمهوری اسلامی ایران تصریح کردند: همه‌ی این جنجال‌ها جنگ روانی محض بود و آن‌ها تلاش کردند روحیه‌ی مردم ایران را تضعیف کنند، اما با وجود همه‌ی این جنجال‌ها، مردم با حضور گسترده، کم‌نظیر و پرنشاط در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، روحیه‌ی خود را به جهانیان نشان دادند.
 
در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای بشار اسد -رئیس‌جمهور سوریه- سفر خود به تهران و مذاکرات و توافق‌های انجام گرفته را بسیار خوب و زمینه‌ساز گسترش بیش‌ازپیش روابط دو کشور دانست و با اشاره به اوضاع منطقه و لزوم هماهنگی مستمر میان تهران و دمشق گفت: امریکا درصدد تضعیف روحیه ایستادگی مردم و دولت‌های کشورهای مقابل جبهه‌ی امریکا در منطقه است، اما سوریه و جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی کامل و با تکیه بر مردم، باقدرت بر مواضع اصولی خود ایستاده‌اند و امریکا به اهداف خود نرسیده است.
وی با تأکید بر لزوم مقابله با توطئه دشمنان برای ایجاد جنگ مذهبی در منطقه به‌ویژه در لبنان و عراق، سفر رئیس‌جمهور عراق را به سوریه خوب ارزیابی کرد و افزود: سوریه امیدوار است با سفر آینده‌ی نخست‌وزیر عراق به دمشق، روابط دو کشور بیشتر گسترش یابد.
آقای بشار اسد همچنین بر حمایت سوریه از خواست مردم لبنان در قضایای این کشور تأکید کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی