news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1385/08/17

دیدار علما و روحانیون استان سمنان‌ با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدار با علما، فضلا، روحانیون و خواهران طلبه‌ی استان سمنان، بر نقش تعیین‌کننده‌ی روحانیت در مقاطع مهم تاریخ ایران تأکید کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با علما، فضلا، روحانیون و خواهران طلبه‌ی استان سمنان، استقلال و مردمی‌بودن را خصوصیت منحصر‌به‌فرد روحانیت شیعی برشمردند و تأکید کردند: تقویت ارتباط با مردم، افزایش قدرت فهم و تحلیل سیاسی، حفظ قداست روحانیت، سلامت مالی و اخلاقی، زی ‌طلبگی، افزایش مهارت‌های دینی برای پیروزی در میدان پیکار جهانی اندیشه‌ها و مبارزه‌ی شجاعانه با خرافات، از جمله وظایفی است که عمل به آن‌ها موجب حفظ جایگاه بی‌نظیر روحانیت و استمرار ویژگی‌های تاریخی آن خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، حفظ خصوصیت اصلی روحانیت شیعی -یعنی استقلال و مردمی بودن- را رمز دست‌یابی روحانیت به جایگاهی ممتاز و نقشی بی‌نظیر در تاریخ ایران و اوضاع امروز کشور دانستند و افزودند: بر خلاف روحانیون ادیان دیگر، روحانیت شیعی فقط به مردم وابسته است و برای مردم و در خدمت مردم است که این پدیده‌ی بسیار بزرگ و مهمی است که باید حفظ و تقویت شود.
ایشان ارتباط عمیق و دو جانبه‌ی روحانیون با مردم را موجب پیش‌قدمی و تأثیر تعیین‌کننده‌ی روحانیت در مقاطع مهم تاریخ ایران -از جمله مشروطه و مسأله‌ی‌ ملی‌شدن نفت- برشمردند و افزودند: استمرار ارتباط مستقیم روحانیت با همه‌ی قشرهای مردم، با هر خاستگاه و موقعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، وظیفه‌ای کاملاً جدی و موجب تقویت اعتماد مردم است که برای عمل به آن باید از نشست و برخاست با مردم به‌ویژه در مساجد و جلسات مذهبی بهره گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم ارتباط روحانیون با سیاست، به ‌تلاش‌های مستمر مراکز قدرت جهانی برای جدایی دین از سیاست اشاره کردند و افزودند: سیاسی‌بودن یک روحانی به معنای ورود به باندها و جناح‌های سیاسی و آلت دست شدن سیاست‌بازان نیست، بلکه به معنای آگاهی سیاسی، برخورداری از قدرت تحلیل عمیق و بهره‌مندی از قدرت جهت‌یابی صحیح سیاسی است.
ایشان حفظ شأن و قداست روحانیت را از دیگر وظایف مهم روحانیون و از شروط اساسی حفظ نقش و جایگاه بی‌دلیل روحانیت خواندند و افزودند: سلامت مالی و اخلاقی، قناعت، پرهیز از دنیا‌طلبی، حفظ زی ‌طلبگی و داشتن یک زندگی متوسط، از جمله الزامات حفظ قداست روحانیت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزایش مهارت‌های دینی را از دیگر الزامات روحانیت اصیل دانستند و خاطرنشان کردند: دنیای امروز میدان تعارض فلسفه‌ها و افکار مختلف است و روحانیت باید برای حضور مؤثر در میدان پیکار جهانی اندیشه‌های گوناگون از توان فکری کامل برخوردار باشد.
ایشان تهاجم فرهنگی را واقعیتی بسیار جدی برشمردند و افزودند: در دورانی که هجوم انبوه افکار مختلف در راهروهای اطلاعاتی جهانی، ذهن جوانان را هدف گرفته است، باید با شناخت افکار مهاجم و نیز شناخت جوانان به مقابله صحیح با تهاجم فرهنگی پرداخت.
رهبر انقلاب اسلامی مبارزه‌ی صریح، جدی و شجاعانه با خرافات را از دیگر وظایف روحانیت خواندند و با اشاره به ادعای برخی اشخاص درباره‌ی ارتباط با امام زمان عج‌الله‌تعالی‌فرجه و ارتباط با غیب افزودند: روحانیت آگاه و اصیل باید بر مبنای سیره‌ی پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله و روش علمای اسلام، با این‌گونه خرافات خطرناک شجاعانه و بدون ملاحظه مقابله کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین ضرورت با خرافات، آزاد‌فکری و علاقنیت را مایه‌ی افتخار روحانیت شیعه دانستند و در پایان سخنانشان خاطرنشان ‌کردند: شیعه با آزادفکری و تکیه بر عقل و منطق و استدلال رشد کرده است و باید قدر این ویژگی را دانست و آن را دنبال کرد.
 
در آغاز این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاهچراغی -نماینده‌ی ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ی سمنان- در سخنانی اعلام کرد: شانزده حوزه‌ی علمیه در استان سمنان فعالند و حدود ۱۵۰۰ روحانی و طلبه در آن‌ها مشغول تدریس و تحصیلند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی