news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسفيلمفيلم
نسخه قابل چاپ
1385/06/26

دیدار اعضای هیأتهای علمی و اجرایی و میهمانان شرکت کننده در کنگره بزرگداشت استاد شهریار با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیأت‌های علمی و اجرایی و میهمانان شرکت‌کننده در کنگره‌ی یکصدمین سالگرد تولد شهریار، تجلیل از این شاعر ارزشمند را تجلیل از شعر و ادب فارسی دانستند و تأکید کردند: شهریار شاعری برجسته و حکیم و از ماندگاران شعر فارسی است.
ایشان با اشاره به قدرت اشعار شهریار به عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی سروده‌های وی افزودند: در حالی که زبان مادری شهریار آذری بود، اشعاری به زبان فارسی سرود که در رتبه‌ی عالی ادبیات فارسی قرار دارد و برای عامه‌ی مردم نیز قابل فهم و روان است.
رهبر انقلاب اسلامی وجود مضامین عرفانی و حکمت در اشعار شهریار را از دیگر ویژگی‌های سروده‌های این شاعر ارزشمند برشمردند و خاطرنشان کردند: در منظومه‌ی حیدربابای شهریار نکات حکمت‌آمیز فراوانی وجود دارد که این منظومه باید با این دید مورد توجه قرار گیرد.
ایشان همچنین با اشاره به خصوصیات فردی و اخلاقی شهریار افزودند: شهریار شخصیتی نظیف، متواضع، حق‌پرست، پارسا، صمیمی و صادق بود که به دلیل استقلال فکری هیچ‌گاه حاضر نشد کالای شعر خود را به اربابان قدرت بفروشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تدین و عشق و ارادت شهریار به پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله و اهل بیت علیهم‌السلام اشاره و تأکید کردند: سروده‌های شهریار در دوران جوانی در وصف امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام حاکی از این عشق و ارادت است، ضمن آن‌که وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدون هیچ‌گونه توقعی اشعاری برای انقلاب و بسیجیان سروده است.
 
در این دیدار، آقای رحیم‌مشایی -رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- در خصوص جایگاه اشعار شهریار در شعر فارسی و تحکیم‌بخشی آن به هویت ملی و نیز اهداف برگزاری کنگره‌ی یکصدمین سالگرد تولد شهریار سخنانی بیان کرد.
آقای شعردوست -دبیر کنگره- نیز گزارشی از برنامه‌های کنگره‌ی یکصدمین سالگرد تولد شهریار ارائه کرد و گفت: در این کنگره علاوه بر جمعی از ادیبان و شعرای کشور، شعرایی از دوازده کشور حضور دارند و ادامه‌ی برنامه‌های کنگره در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در تبریز پیگیری خواهد شد.
در این دیدار، شماری از شعرای معاصر کشور و همچنین چند تن از شعرای تاجیکستان و جمهوری آذربایجان سروده‌های خود را درباره‌ی شخصیت شهریار قرائت کردند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی