news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1385/05/30

دیدار شرکت‌کنندگان در نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار اندیشمندان و علمای کشورهای اسلامی شرکت‌کننده در نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک خجسته‌سالروز مبعث پیامبر اعظم اسلام صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله، مهم‌ترین نیاز کنونی جهان اسلام را اتحاد دانستند و با اشاره به موج بیداری اسلامی و احیای هویت اسلامی تصریح کردند: علما، اندیشمندان و روشن‌فکران و همچنین رهبران سیاسی با اخلاص کشورهای اسلامی باید از این فرصت استثنایی استفاده و دنیای اسلام را متوجه قدرت توده‌های میلیونی مسلمانان کنند و با تکیه بر این قدرت عظیم مردمی، ضمن ایستادگی در مقابل فشارها و تهدیدهای دشمنان، مسیر ترقی و پیشرفت علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را بپیمایند.
ایشان به بیماری خطرناک تفرقه و اختلاف که با طراحی دشمنان مسلمانان در حال تزریق به پیکره‌ی امت اسلامی است، اشاره کردند و افزودند: در مقابل چنین توطئه‌ای نباید فقط به شعار وحدت اسلامی بسنده کرد، بلکه باید با اقدامات عملی زمینه‌ی وحدت بیش از پیش را در جهان اسلام به وجود آورد.
ولی امر مسلمین مشکلات و مصائب ده‌ها ساله‌ی دنیای اسلام، از جمله مسأله‌ی فلسطین و همچنین مسأله‌ی‌ عراق را ناشی از وجود اختلاف میان مسلمانان دانستند و خاطرنشان کردند: باید با تهیه‌ی منشور عملی وحدت که به تأیید همه‌ی روشن‌فکران، علما و نخبگان سیاسی دلسوز دنیای اسلام رسیده باشد، زمینه‌ی عملی وحدت را فراهم کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که اختلافات عقیدتی و مذهبی مربوط به مباحث علمی و فقهی است و نباید در واقعیات زندگی و سیاسی بین مسلمانان تأثیر بگذارد افزودند: امروز امت اسلامی در مسائل مهم خود تحت فشار امریکا و همفکرانش قرار دارد و تنها راه رهایی از این فشار و رسیدن به وحدت عملی، تمسک جمعی مسلمانان به ریسمان الهی و اعلام انزجار از رژیم ایالات متحده‌ی امریکا به عنوان طاغوت اعظم است.
ایشان با اشاره به لزوم وجود همزمان ایمان به خدا و کفر به طاغوت خاطرنشان کردند: امروز در بسیاری از بخش‌های امت اسلامی ایمان به خدا وجود دارد، اما متأسفانه کفر به طاغوت و ایستادگی در مقابل طاغوت اعظم وجود ندارد.
ولی امر مسلمین لازمه‌ی ایستادگی در مقابل طاغوت را تبیین توانایی و قدرت توده‌های میلیونی مسلمانان از جانب رهبران فکری و فرهنگی و زبدگان دنیای اسلام و نهراسیدن از هیبت ظاهری آمریکا و همفکرانش دانستند و افزودند: قدرت‌های استکباری و در رأس آن‌ها امریکا از پیشرفت کشورهای اسلامی در ابعاد مختلف و قدرتمندشدن مسلمانان بیمناکند، بنابراین در مسأله‌ی انرژی هسته‌ای با آن‌که می‌دانند جمهوری اسلامی ایران در پی دست‌یابی به سلاح هسته‌ای نیست، بیشترین فشار را وارد می‌کنند تا مانع از پیشرفت علم و فناوری در یک کشور اسلامی شوند.
ایشان تصریح کردند: البته جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تجربه و دستاوردهای ۲۷ سال گذشته، تصمیم خود را گرفته است و در مسأله‌ی انرژی هسته‌ای و سایر مسائلی که با آن روبه‌روست، با توکل بر خدا، صبر در میدان و مجاهدت به مسیر خود باقدرت ادامه خواهد داد و ثمرات شیرین آن را هم خواهد دید.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که جهان اسلام باید با برنامه‌ریزی، عقل، تدبیر و عزم راسخ خسارت‌ها و غفلت‌های گذشته‌ی خود را جبران کند، افزودند: پیروزی درخشان و افتخارآمیز حزب‌الله لبنان بر رژیم صهیونیستی حجت را بر همه‌ی مسلمانان تمام کرد و نشان داد، اگر در کشورهای اسلامی بر قدرت توده‌های مسلمانان تکیه شود، هیچ قدرتی توانایی ایستادگی در مقابل آنان را ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بزرگ‌ترین هنر امام راحل را شناخت و کشف نیروی مردم و اعتماد به این نیرو دانستند و تأکید کردند: امام خمینی رحمه‌الله‌علیه با تکیه بر این قدرت مردمی توانستند در حساس‌ترین نقطه‌ی دنیای اسلام و در کشوری که حافظ منافع امریکا و رژیم صهیونیستی بود، رژیم طاغوتی شاهنشاهی را سرنگون کنند و پرچم اسلام را از این نقطه به اهتزاز درآورند.
ایشان با انتقاد از سخنان برخی سیاسیون دنیای اسلام که در واقع تکرار دیدگاه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و تشدید‌کننده‌ی اختلافات میان مسلمانان است، تصریح کردند: جمهوری اسلامی ایران با همه‌ی امت اسلامی و رهبران فکری و سیاسی دنیای اسلام دست برادری می‌دهد و خواستار پیوند برادری مستحکم‌تر میان امت اسلامی است.
 
در این دیدار، پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقایان حبیب محمد ‌بن ‌خوجه -دبیرکل مجمع بین‌المللی فقه جده-، شیخ احمد‌ بن ‌حمد خلیلی -مفتی اعظم عمان-، ابراهیم الوزیر -از علمای زیدیه‌ی یمن-، شیخ محمود صیام -رئیس جمعیت علمای فلسطین-، شیخ حسین معتوق -از علمای کویت-، شیخ حسن بغدادی -از مسئولان حزب‌الله لبنان-، مصطفی باجو -از علمای اهل سنت اردن- و شیخ بدرالدین حَسون -مفتی سوریه- در سخنانی ضمن تجلیل از مقاومت و ایستادگی و پیروزی مردم و حزب‌الله لبنان در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی که موجب احیای عزت و افتخار در میان امت اسلامی شد، وحدت و یکپارچگی را مهم‌ترین نیاز مسلمانان برای حل مشکلات خود و ایستادگی در مقابل توطئه‌های دشمنان دانستند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تسخیری -دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- نیز در سخنانی با ارائه‌ی گزارشی از برگزاری نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: با توجه به اقامت یک سوم مسلمانان جهان در کشورهای غیر اسلامی در این کنفرانس که اندیشمندان سی‌ودو کشور اسلامی در آن حضور دارند، این مسأله‌ مورد بحث قرار گرفت، ضمن آن‌که در جلسات کمیته‌های تخصصی موضوعات فلسطین، عراق و لبنان بررسی شد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی