news/content
نسخه قابل چاپ
1385/03/14

برگزاری مراسم هفدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) با حضور رهبر انقلاب

ملت بزرگ ایران در هفدهمین سالگرد ارتحال معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌علیه با امام عظیم‌الشأن خود در پاسداری از دین و انقلاب و میهن، پیمان وفاداری و پایداری بست.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردمی که از سراسر کشور در حرم مطهر امام راحل گرد آمده بودند، با تبیین مواضع اصولی ایران در قبال مسائل روز، از جمله موضوع هسته‌ای تأکید کردند: ملت متحد ایران با سرمایه‌ی بسیار ارزشمندی که امام بزرگوار به یادگار گذاشته است، ایران را به جایگاه شایسته‌ی جهانی می‌رساند و در این روند پرافتخار به هیچ کس اجازه نمی‌دهد منافع ملی ایرانیان را کوچک‌ترین تهدیدی کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به گذشت هفده سال از روزهای اندوه‌بار رحلت امام به تشریح آثار و پیامدهای حیاتی حرکت امام خمینی در سرنوشت ملت ایران و ملت‌های مسلمان پرداختند و خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی -یعنی شجره‌ی طیبه‌ای که امام راحل در این سرزمین نشاند- اکنون با عنایت الهی به درخت پرثمری تبدیل شده که بیداری جهان اسلام و مجد و عظمت و پیشرفت ملت ایران از میوه‌های شیرین آن به شمار می‌رود.
ایشان با اشاره به زنده بودن افکار، اندیشه‌ها و مکتب امام در میان ملت ایران و امت اسلامی افزودند: امام خمینی با خصوصیات منحصر به فرد خود، ملت ایران را به یکی از اثرگذارترین ملل جهان و مهم‌ترین ملت منطقه تبدیل کرد، به گونه‌ای که هم‌اکنون همه‌ی عوامل فتح قله‌های عظیم پیشرفت و افتخار در این ملت به وجود آمده و جهان بیدار‌شده‌ی اسلام نیز با بازیابی هویت خویش، استقلال از قدرت‌های سلطه‌گر و تحقق اسلام را پیگیری می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین مواضع ایران در قبال مسائل روز به تبلیغات بی‌اساس رسانه‌های غربی و امپراطوری تبلیغاتی وابسته به صهیونیست‌ها در خصوص وجود اجماع جهانی بر ضد ایران، تهدید جهان از جانب جمهوری اسلامی ایران، تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی و نقش حقوق بشر در ایران اشاره کردند و افزودند: ادعای وجود اجماع جهانی بر ضد ایران یک دروغ آشکار از جانب امریکا و چند کشور دیگر است، زیرا صدوشانزده کشور غیر متعهد از حرکت شجاعانه‌ی ایران در دست‌یابی به فناوری هسته‌ای حمایت کرده‌اند؛ ضمن آن‌که سازمان کنفرانس اسلامی و دولت‌های مستقل و حتی کشورهای تحت فشار امریکا نیز از این حرکت پشتیبانی می‌کنند.
ایشان با تأکید بر این‌که هیچ کشور و ملت و مسئول صادق یک کشور راضی به پذیرش استفاده نکردن از منابع جدید انرژی و دراز کردن دست نیاز به سوی چند کشور غربی نیست، خاطرنشان کردند: کشورها و ملت‌های دنیا با زبان و دل حرکت جمهوری اسلامی ایران را تأیید می‌کنند و اجماع چند کشور انحصارطلب سیاسی هیچ ارزشی ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی روابط ایران را با کشورهای مختلف دوستانه خواندند و افزودند: ایران هیچ تهدیدی برای کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه نیست و با کشورهای عربی در خصوص مهم‌ترین مسأله‌ی‌ اسلامی عربی -یعنی فلسطین- اشتراک نظر دارد و آن‌چه را آن‌ها در دل بیان می‌کنند، ایران باصراحت بر زبان می‌آورد؛ به همین علت همه‌ی ملت‌های عرب از موضع ایران در خصوص مسأله‌ی فلسطین احساس عزت می‌کنند.
ایشان همچنین با اشاره به تبلیغات دروغ رسانه‌های غربی در خصوص تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای خاطرنشان کردند: ما بارها به‌صراحت اعلام کرده‌ایم که احتیاجی به سلاح اتمی نداریم، زیرا همانند امریکا در پی سلطه بر جهان نیستیم و قصد تحمیل هزینه‌های بیجای چنین مسأله‌ای را به ملت خود نداریم؛ ضمن آن‌که به‌کارگیری سلاح اتمی را مخالف احکام شرع و اسلام می‌دانیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: بمب هسته‌ای ایران جوانان ما و ملت ما هستند که در دشوارترین میدان‌ها با کمال قدرت و ایمان ایستاده‌اند و باز هم خواهند ایستاد.
رهبر معظم انقلاب با خطاب قرار‌دادن دستگاه هیأت حاکم کنونی آمریکا افزودند: شما خودتان را با دولت ایران و رئیس‌جمهور خود را با رئیس‌جمهور ما مقایسه کنید تا متوجه شوید وضع شما در دنیا چگونه است.
ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: امروز دولت امریکا در داخل این کشور جزو منفورترین دولت‌ها در تاریخ آمریکا است، در حالی که دولت ایران از محبوب‌ترین دولت‌ها بعد از مشروطه تاکنون و در صد سال اخیر است.
رهبر انقلاب با اشاره به ابراز انزجار و نفرت مردم کشورهای مختلف دنیا و حتی کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین از رئیس‌جمهور آمریکا و بی‌اعتمادی دولت آمریکا به مردم این کشور به دلیل شنود مکالمات معمولی تلفنی مردم، خاطرنشان کردند: رئیس‌جمهور امریکا این وضع را با سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به اندونزی و سفر رؤسای جمهور قبلی ایران به کشورهای مختلف و استقبال پرشور مردمی مقایسه کند تا متوجه شود در چه موقعیتی قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به هزینه‌های هنگفت آمریکا در عراق برای روی کار آوردن دولتی دست‌نشانده و ناکامی دولت آمریکا در این خصوص و همچنین شکست این کشور در انتخابات فلسطین و تلاش بی‌نتیجه برای تغییر رویکرد دولت و ملت لبنان تأکید کردند: چرا آقای بوش اعتراف نمی‌کند که با رفتار خود، امریکا و ملت این کشور را منفور کرده و چرا اعتراف نمی‌کند که عملکرد او موجب ضعیف‌تر شدن کشورش شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با مقایسه‌ی نامه‌ی محترمانه‌ی رئیس‌جمهور کشورمان به رئیس‌جمهور آمریکا با پیام اخیر غیر مؤدبانه، سخیف، خارج از عرف دیپلماتیک و لبریز از تکبر حماقت‌آمیز آمریکایی‌ها به ایران افزودند: دولت امریکا اگر در ۲۷ سال گذشته توانایی ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی ایران را داشت، کوچک‌ترین فرصت را از دست نمی‌داد، اما با وجود همه‌ی فشارها و تلاش‌های امریکا، ملت ایران رشد بیشتری کرده است.
ایشان ادعای حمایت از حقوق بشر و مخالفت با تروریسم را از جانب دولتی که در پرونده‌ی خود، ‌ زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب و جنایت‌های حدیثه و کابل و صدها مورد دیگر را دارد، بیجا دانستند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر توان حفظ تأمین امنیت حرکت انرژی در منطقه، تصریح کردند: اگر آمریکایی‌ها درباره‌ی ایران دست از پا خطا کنند، قطعاً حرکت انرژی در منطقه به خطر خواهد افتاد و امریکا نیز قادر به تأمین امنیت انرژی در منطقه نخواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال آرمان خود برای تأمین سعادت مادی و معنوی مردم و ساختن ایران است و هیچ‌گاه شروع‌کننده‌ی جنگ نبوده و نیست، خاطرنشان کردند: ملت ایران به آرمان‌های امام خمینی و منافع ملی خود پایبند است و تهدیدی برای هیچ کشوری به حساب نمی‌آید، اما هرکس که منافع ملی مردم را تهدید کند، تیزی خشم ملت ایران را خواهد دید.
رهبر انقلاب همچنین در تشریح عوامل توفیقات امام خمینی، ایمان کامل به نصرت الهی را مهم‌ترین عامل برشمردند و افزودند: بر اساس یک حقیقت قرآنی، هرکس خداوند را یاری کند، خداوند در مقیاسی عظیم او را نصرت می‌کند و امام با ایمان کامل به این قانون الهی، با تلاش بی‌وقفه برای تحقق دین خدا -یعنی آباد کردن دنیا و آخرت ملت ایران- به نصرت خدا برخاست و پروردگار نیز متقابلاً امام را به حرکتی معجزه‌آسا و استقرار نظامی مبتنی بر اسلام نصرت بخشید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تحلیل‌های جامعه‌شناختی درباره‌ی فراز و فرود انقلاب‌ها خاطرنشان کردند: بر اساس این تحلیل‌ها هر انقلابی بعد از اوج اولیه‌ی خود دچار سستی و ضعف می‌شود، اما انقلاب اسلامی از این اصل کاملاً مستثناست؛ به گونه‌ای که امروز پس از گذشت بیست‌و‌هفت سال از پیروزی انقلاب، مردم، دولتی را روی کار می‌آورند که شعار اصلی آن عدالت و پیروی از اسلام و آرمان‌های انقلاب است و این نشان می‌دهد که انقلاب همچنان در اوج آرمان‌خواهی است و در مسیر اصلی حرکت می‌کند.
ایشان در تبیین علل ادامه‌ی حرکت اصیل انقلاب و دچار‌نشدن آن به ضعف و سستی افزودند: عامل استمرار انقلاب در دل انقلاب نهفته است و در متن قانون اساسی نیز مشخص شده است و آن پایبندی به مبانی اسلام، مشروط بودن مشروعیت قوانین به انطباق با اسلام و مسأله‌ی رهبری است.
رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: در جمهوری اسلامی حتی ولایت الهی که مبدأ مشروعیت نظام محسوب می‌شود و به ولیّ فقیه منتقل می‌شود، مشروط به پایبندی رهبری به احکام اسلامی است؛ به گونه‌ای که اگر رهبری به آرمان‌ها و قوانین اسلامی از لحاظ نظری و عملی بی‌توجه شود، از مشروعیت می‌افتد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بی‌نتیجه بودن حملات تبلیغاتی دشمنان به عوامل تضمین‌کننده‌ی استمرار انقلاب تأکید کردند: انقلاب اسلامی شکست‌خوردنی و سست‌شدنی نیست، چرا که مردم ایران به معنای حقیقی کلمه معتقد و مؤمن به دین هستند و پاسداری از ارزش‌های دینی را وظیفه‌ی خود می‌دانند. ایشان در تشریح سرمایه‌های عظیمی که امام راحل برای ملت ایران به یادگار گذاشته‌اند، به استقلال سیاسی، خودباوری ملی، خودباوری فرهنگی، ایمان عمیق، شجاعت ملی و فریب‌نخوردن مردم و مسئولان در مقابل دشمنان اشاره کردند و افزودند: ملت ایران این ذخائر حیاتی را با هوشیاری و دقت کامل پاسداری می‌کند و با سود عمل به آن‌ها آینده‌ی روشن خود را خواهد ساخت.
رهبر معظم انقلاب منابع طبیعی فراوان و منابع انسانی بسیار ارزشمند را تکیه‌گاه ملت ایران در مسیر رشد و پیشرفت خواندند و با اشاره به قدرت ابتکار و توانایی دانشمندان و محققان کشورمان در عرصه‌های مختلف -از جمله فناوری هسته‌ای- افزودند: دولت‌های قبلی در مسیر پیشرفت کشور زمینه‌های فراوانی را آماده کردند و امروز که دولت کار و تلاش و مجاهدت بر سر کار است، باید با بهره‌گیری از این زمینه‌های ایجادشده و استفاده‌ی کامل از همدلی موجود میان ملت و مسئولان، راه رشد و رونق کشور را شتاب بخشد تا ملت ایران به جایگاه شایسته‌ی خود دست یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقویت ایمان دینی، تلاش همه‌ی مسئولان برای تحقق عدالت و افزایش قدرت علمی کشور را عوامل اصلی رشد و پیشرفت کشور دانستند و خاطرنشان کردند: آن‌چه استفاده از این عوامل را ممکن می‌کند، اتحاد ملی و آرامش کشور است و به همین علت، کسانی که امروز این عوامل را تضعیف می‌کنند و با فعالیت بر ضد امنیت کشور و به عنوان حمایت از قومیت‌ها وحدت ملی و وحدت ایرانی را مخدوش می‌سازند، در حال خدمت به دشمن هستند و وظیفه‌ی دستگاه‌های مسئول است که جهت‌گیری دشمنان را بشناسند و با هوشیاری از حقوق ملت -از جمله حق امنیت و حق پیشرفت- دفاع کنند.
ایشان ایمان به خدا، ایمان به مردم، ایمان به راه، و ایمان به موفقیت را زمینه‌ساز پیشرفت ملی خواندند و افزودند: دشمنان ملت حاضرند به کسانی که ایمان مردم را تضعیف می‌کنند و با حرکات خود دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی را از فعالیت علمی دور می‌سازند، جایزه بدهند.
رهبر انقلاب اسلامی حفظ شجره‌ی طیبه‌ی جمهوری اسلامی را نیازمند وحدت و احساس وظیفه‌ی همه‌ی قشرهای مردم دانستند و افزودند: آحاد مردم، مسئولان کشور، نخبگان سیاسی، نخبگان علمی، اهل حوزه و اهل دانشگاه و دیگر قشرها، همه‌ امت جمهوری اسلامی هستند و همه‌ی کسانی که امام، راه امام و وصیت‌نامه‌ی امام را قبول دارند، به دنبال عزت و پیشرفت علمی کشور هستند به استقلال ایران پایبندند و در راه مصالح ملی قدم برمی‌دارند، خودی محسوب می‌شوند.
ایشان با توصیه به پرهیز از غفلت و مراقبت بیشتر در حفظ وحدت تأکید کردند: این ملت شایستگی رسیدن به جایگاهی تاریخی را دارد و برای تحقق این هدف عظیم، باید با همه‌ی توان در راه تحقق آرمان‌های امام و انقلاب کار و تلاش کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی