news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1385/03/06

دیدار رئیس جمهور افغانستان با رهبر انقلاب

در حاشیه مراسم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رئیس‌جمهور افغانستان پیوندهای بسیار عمیق فرهنگی، مذهبی و تاریخی را زمینه‌ای مساعد و طبیعی برای تحکیم هرچه بیشتر مناسبات دو جانبه خواندند.
ایشان گسترش روابط ایران و افغانستان را تأمین‌کننده‌ی منافع ملی و مشترک دو کشور برشمردند و افزودند: کشورهای همسایه از رشد و توسعه و ثبات و امنیت یکدیگر بهره‌مند می‌شوند و هنر مسئولان دو کشور این است که از اشتراکات عمیق و وسیع فرهنگی، اعتقادی و زبانی دو ملت ایران و افغانستان برای گسترش همکاری‌ها بهره بگیرند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همکاری در مسائلی نظیر آب هیرمند و حضور فعال و مستقل ایران در بازسازی افغانستان را از جمله عوامل تقویت مناسبات دو جانبه دانستند و خاطرنشان کردند: باید در مقابل اغراض سلطه‌گرانی که با همکاری کشورهای منطقه مخالفند، ایستادگی کرد و توطئه‌ی آنان را برای ایجاد تفرقه خنثی کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به خسارات فراوانی که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی از بابت مبارزه با مواد مخدر تحمل می‌کند، افزودند: شأن ملت افغانستان این است که با کشت مواد مخدر در این کشور، مبارزه‌ای جدی صورت گیرد.
ایشان افزایش زمین‌های زیر کشت خشخاش در افغانستان را نشانه‌ی دروغ بودن ادعای آمریکایی درباره‌ی مبارزه با مواد مخدر در افغانستان برشمردند و افزودند: سلطه‌گران هیچ‌گاه به فکر مصالح و منافع ملت‌ها نیستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از روال رو به پیشرفت استقرار نهادهای حکومتی در افغانستان خاطرنشان کردند: افغانستان بر اثر دخالت‌های بیگانه یا حکومت‌های منحرف در دهه‌های اخیر بسیار عقب‌مانده است، اما ملت افغانستان با بنیه قوی فرهنگی، استعداد درخشان و سخت‌کوشی مثال‌زدنی می‌تواند راه پیشرفت را طی کند؛ به شرط آن‌که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دست از مداخله در افغانستان بردارند.
ایشان کمک‌های ملت و دولت ایران به افغانستان را ناشی از احساس وظیفه خواندند و ابراز امیدواری کردند: با عملی‌شدن نتایج سفر رئیس‌جمهور افغانستان به ایران، روابط دو کشور روزبه‌روز مستحکم‌تر شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تحکیم پیوندهای سه کشور فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان را به نفع این کشورها خواندند و بر تلاش بیشتر در این زمینه تأکید کردند.
 
در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای حامد کرزای با قدردانی و تشکر عمیق از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: ملت افغانستان هیچ‌گاه یاری و مساعدت برادران ایرانی را فراموش نخواهد کرد و ما در جهان افتخار می‌کنیم که دوستی مانند ملت و دولت ایران داریم.
رئیس‌جمهور افغانستان اشتراکات تاریخی و فرهنگی، شناخت صحیح ایران از مسائل افغانستان و آرزوی ملت افغانستان را برای گسترش روابط با ملت ایران، عوامل استحکام روابط دو کشور خواند و گفت: ما آینده‌ی خود را در گرو همکاری با شما می‌دانیم و خواهان بهترین روابط و مناسبات با شما هستیم.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی