news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1385/02/05

دیدار رئیس‌جمهور سودان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار آقای عمرالبشیر -رئیس‌جمهور سودان- و هیأت همراه از سودان به عنوان پهناورترین کشور اسلامی با تمدنی کهن و منابع سرشار طبیعی و استعدادهای انسانی فراوان یاد و خاطرنشان کردند: دولت سودان به دلیل مواضع و عملکرد مستقل خود تحت فشار قدرت‌های خارجی قرار گرفته است که امیدواریم با حفظ یکپارچگی، همان‌گونه که مشکل جنوب سودان حل شد، مشکل غرب این کشور نیز برطرف شود.
ایشان توانایی‌ها و امکانات دنیای اسلام را بسیار بیشتر از مشکلات مسلمانان ارزیابی کردند و افزودند: اگر مسلمانان و دولت‌های اسلامی از امکانات مادی و انسانی گسترده‌ی خود استفاده‌ی صحیح و در مقابل قدرت‌های استکباری ایستادگی کنند، این قدرت‌ها توانایی زورگویی و فشار به مسلمانان را نخواهند داشت.
رهبر انقلاب اسلامی حفظ وحدت و دوری از اختلافات را عامل مهم به نتیجه نرسیدن توطئه‌های قدرت‌های استکباری برشمردند و تأکید کردند: استکبار و در رأس آن امریکا، در سال‌های گذشته هر روز ضعیف‌تر از قبل شده است و بر اساس سنّت الهی قدرت‌هایی که مغرور می‌شوند و طغیان می‌کنند، افول آن‌ها آغاز می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وضع کنونی آمریکا را در فلسطین، عراق و افغانستان نشانه‌ی افول بیش از پیش آن دانستند و با تأکید بر این‌که ضعف و افول امریکا اکنون برای همه‌ی نخبگان و حتی مردم عادی جهان اسلام آشکار شده است، تصریح کردند: مسلمانان هر اندازه که بر اسلام، استقلال و منافع خود ایستادگی کنند و همکاری‌های خود را افزایش دهند، قدرت‌های استکباری بیشتر عقب‌نشینی خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: مهم‌ترین مسأله‌ی دنیای اسلام و کلید حل مشکلات مسلمانان، فلسطین است که باید بیش از گذشته، مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.
ایشان همچنین با اشاره به توانمندی‌های علمی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کردند: توانمندی هسته‌ای دانشمندان ایرانی یک نمونه از جریان‌های متعدد علمی در کشور است که به پیش می‌روند و جمهوری اسلامی ایران آماده‌ی انتقال تجربیات و دانش و فناوری دانشمندان خود است.
 
در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای عمرالبشیر -رئیس‌جمهور سودان- با ابراز خرسندی از گسترش روزافزون روابط دو کشور، موفقیت جمهوری اسلامی ایران را در دست‌یابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای پیروزی بزرگی برای دنیای اسلام خواند و تأکید کرد: توانایی و پیشرفت ایران در واقع افزایش قدرت جهان اسلام است.
وی ضمن تشریح آخرین اوضاع سودان پس از امضای قرارداد صلح جنوب سودان و همچنین وضع کنونی دارفور و تبلیغات دروغین رسانه‌های غربی در این باره گفت: علت فشارهای کنونی به دولت سودان، جهت‌گیری اسلامی این کشور و ذخایر فراوان نفت سودان است، اما مردم توانایی دفاع از حقوق خود را دارند و در مقابل این فشارها تسلیم نخواهند شد.
وی همچنین تأکید کرد مواضع تهران و خارطوم در زمینه‌ی مسائل مختلف از جمله مسائل عراق، فلسطین، لبنان و سوریه یکسان است و دو کشور می‌توانند علاوه بر همکاری در این مسائل در عرصه‌های اقتصادی نیز روابط خود را بیش از پیش گسترش دهند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی