news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکسعکس پوستریعکس پوستری
نسخه قابل چاپ
1384/10/27

دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی مؤثر بر سلامت با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی  عصر امروز در دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی مؤثر بر سلامت وابسته به سازمان بهداشت جهانی، سلامت را یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر دانستند و با تأکید بر این‌که عوامل اجتماعی بیشترین تأثیر را در سلامت انسان دارد، خاطرنشان کردند: امروز با وجود پیشرفت بشر در علم و دانش، وضع سلامت جوامع بشری نگران‌کننده است و عوامل اجتماعی تهدید‌کننده سلامت بسیار افزایش یافته است. ایشان مشکلات کنونی و گرفتاری‌های مردم دنیا از جمله وضع نگران‌کننده‌ی سلامت را در جوامع بشری، ناشی از بی‌عدالتی و تبعیض و خودخواهی قدرت‌های بزرگ جهان دانستند و افزودند: گرسنگی، بی‌بندوباری جنسی، مواد مخدر، مشروبات الکلی و جنگ‌های روانی دستگاه‌های تبلیغاتی دنیا  از مهم‌ترین عوامل اجتماعی تهدید‌کننده‌ی سلامت در دنیای امروز به شمار می‌رود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  اقدام سازمان بهداشت جهانی در تشکیل کارگروه برای بررسی عوامل اجتماعی تأثیرگذار در سلامت و انتقال تجربه و توصیه‌های لازم به کشورهای مختلف را اقدامی ارزشمند خواندند و تأکید کردند: در بررسی عوامل مؤثر در سلامت نباید از نقش اخلاق و ایمان دینی غافل شد، زیرا ایمان دینی موجب آرامش انسان‌ها می‌شود.
ایشان با اشاره به تلاش سازمان‌یافته برای مقابله با ایمان دینی ملت‌ها خاطرنشان کردند: ادیان مختلف، از جمله دین اسلام، توصیه‌های ارزشمندی در خصوص بهداشت و عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دارند که باید از این توصیه‌ها بیش‌از‌پیش استفاده شود.
مقام معظم رهبری  همچنین با اشاره به رشد شاخص‌های سلامت و بهداشت در کشور و پیشرفت‌های قابل ملاحظه پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزودند: با وجود همه‌ی این پیشرفت‌ها، هنوز راه طولانی تا نقطه‌ی مطلوب وجود دارد، ولی با توجه به محوری‌بودن مسأله‌ی‌ عدالت در کشور، امید است اقدامات مفیدی به منظور بهبود بیش‌از‌پیش شاخص‌های سلامت و بهداشت انجام شود.
 
در آغاز این دیدار، آقای باقری لنکرانی -وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ی سلامت اشاره کرد و گفت: در ۲۷ سال گذشته امید به زندگی از پنجاه‌و‌هفت سال در مردان به هفتاد سال و در زنان به هفتاد‌و‌یک سال افزایش یافته و میزان مرگ و میر کودکان از صد‌و‌هفتاد کودک در هر هزار مورد به بیست‌و‌دو کودک کاهش یافته است.
همچنین آقای سر مایکل مارموت -رئیس کمیسیون اجتماعی مؤثر بر سلامت- با اشاره به دستاوردهای ایران در طول ۲۷ سال گذشته در عرصه‌ی سلامت، مشکلات مردم دنیا و وضع نگران‌کننده‌ی سلامت و بهداشت را ناشی از نابرابری‌های اجتماعی و بی‌عدالتی دانست و گفت: تنها راه حل این مشکلات، بهبود شرایط اجتماعی و زندگی مردم در جوامع مختلف است و به همین دلیل باید به عدالت اجتماعی توجه ویژه شود.
در این دیدار، سه عضو کمیسیون اجتماعی مؤثر بر سلامت نیز به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص وضع سلامت در دنیا و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن پرداختند و تأکید کردند: می‌توان از پیشرفت‌های ایران در بخش سلامت و همچنین نقش مؤثر زنان در جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان الگو در دیگر کشورها مورد استفاده قرار کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی