news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1384/07/21

دیدار اساتید و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب

استادان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها عصر امروز دیدگاه‌های خود را درباره‌ی مسائل مختلف با رهبر معظم انقلاب در میان گذاشتند.
در ابتدای این دیدار، آقایان و خانم‌ها: دکتر عباس شفیعی -از نخبگان علم داروسازی-، دکتر دانشجو -رئیس دانشگاه تربیت مدرس-، دکتر مرادی -استاد ارتباطات دانشگاه آزاد-، دکتر سیدحسن امامی رضوی -جراح و استاد دانشگاه-، دکتر طیبه کرمانی -استاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند-، دکتر نیک‌روش -استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر-، دکتر محمدحسین ایراندوست -رئیس دانشگاه آزاد قم-، دکتر فرهادی‌نسب -رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان-، دکتر مهین عرب -استاد دانشگاه آزاد تهران-، دکتر سیم‌فروش -جراح و استاد دانشگاه-، دکتر خواجه‌سروی -استاد دانشگاه امام جعفر صادق علیه‌السلام-، دکتر حسن احمدی -استاد دانشگاه علامه طباطبایی-، دکتر عباسعلی نورا -استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان- و دکتر احمد عامری -استاد دانشگاه- مطالبی را درباره‌ی مسائل گوناگون بیان کردند.
از جمله محورهای مهمی که استادان دانشگاه‌ها مطرح کردند، می‌توان به این مسائل اشاره کرد: توجه به تحقیقات نظام‌یافته‌ی دانشگاهی به عنوان پایه‌ی توسعه‌ی ملی پایدار، افزایش کمّی و کیفی حضور اندیشمندان ایرانی در مراکز و محافل علمی بین‌المللی، رسیدگی به مسائل صنفی و آموزشی دانشجویان، تخصیص اعتبارات و بودجه‌ی لازم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، خودکفایی کشور در بخش درمان، لزوم اصلاح تعرفه‌های پزشکی، انتقاد از کمبود بودجه‌ی بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی و تأثیر منفی این مشکل بر ارائه‌ی خدمات درمانی به مردم، ضرورت پرهیز از افراط و تفریط در تدوین و اجرای سیاست‌های فرهنگی دانشگاه‌ها، ایجاد رشته‌های کاربردی جدید، ارزیابی واقع‌بینانه فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در شوراهای تخصصی مستقل، تقویت علوم انسانی، توجه بیشتر به شأن و منزلت نخبگان و فراهم‌آوردن امکانات لازم برای آن‌ها به عنوان راه اصلی مقابله با مهاجرت نخبگان، و اصلاح نظام پذیرش دانشجو.
 
پس از سخنان این استادان دانشگاه که یک ساعت و ۵۰ دقیقه به طول انجامید، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال از دیدگاه‌های اساتید گفتند: من هم مانند شما معتقدم رشد علمی اساس پیشرفت کشور است و تنها علم و تحقیق است که می‌تواند زیرساخت انسانی را به عنوان مهم‌ترین زیرساخت کشور اصلاح کند و بسازد.
ایشان با اشاره به تلاش غربی‌ها برای استفاده‌ی انحصاری از علم و در نتیجه سلطه‌ی سیاسی و اقتصادی بر کشورهای جهان افزودند: خوشبختانه پس از انقلاب دو نوع آگاهی در ایران به وجود آمده که مانع از تحقق این هدف آن‌هاست؛ اول این‌که ملت ایران توانایی و استعداد ذاتی خودش را باور کرده و دوم این‌که مردم درک کرده‌اند که قدرت‌های سلطه‌طلب در پی سیطره بر ایران عزیز هستند و به همین خاطر با پیشرفت علمی کشور ما به‌شدت مخالفند، اما ما امیدواریم با توجه به این آگاهی‌ها، ایران به پیشرفت‌های عظیم علمی دست پیدا کند.
رهبر انقلاب افزودند: واقعیات نشان می‌دهد استعداد وافر و جوشان ایرانی‌ها اگر وارد میدان علم بشود، علم را از انحصار غربی‌ها خارج می‌کند و این مسأله‌ به‌خصوص با توجه به عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی نظام جمهوری اسلامی می‌تواند خطر بزرگی برای جهان سلطه باشد.
ابتکار و نوآوری، پرهیز از تقلید، شکستن مرزهای فعلی علم و فتح مناطق ناگشوده‌ی دانش، از جمله روش‌ها و راه‌هایی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای پیشرفت بیشتر کشور به نخبگان و فرزانگان دانشگاهی توصیه کردند.
برخی از استادان دانشگاه‌ها در سخنان خود از لزوم توجه کامل به تحقیقات صحبت کرده بودند که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأیید این موضوع، به مسئولان آموزش عالی گفتند: بدانید که پیشرفت علم و فناوری بدون وجود مراکز فعال تحقیقاتی امکان ندارد. بنابراین مراکز تحقیقاتی را کاملاً تقویت کنید.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی