news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1384/06/08

دیدار رئیس‌جمهور و هیأت وزیران با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و هیأت وزیران، با تبیین مهم‌ترین وظایف دولت به‌ویژه در عرصه‌ی عدالت، تأکید کردند: تحقق عدالت در گرو توجه کامل به عقلانیت و معنویت است و هیچ ارزش دیگری نباید عدالت، نفی تبعیض و رسیدگی به طبقات محروم را در عملکرد دولت جدید، کمرنگ سازد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر انجام شد، این دو شهید سرافراز را نماد حقیقی دولتمردان متعهد خواندند و با آرزوی توفیق برای همه‌ی کارگزاران نظام اسلامی در استمرار راه رجایی و باهنر، ارتباط مستمر با خداوند و تلاش برای ادای تکلیف را تضمین‌کننده‌ی صحت عمل و استقامت دولتمردان در تحقق اهداف انقلاب اسلامی و تأمین نیازهای ملت برشمردند.
ایشان پیشرفت و ارتقای کشور و تلاش برای تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله را هدف اصلی همه‌ی اعضای دولت دانستند و با اشاره به فرصت ۴ ساله‌ی اعضای کابینه برای کار و تلاش و خدمت افزودند: دولت جدید باید با انسجام و هماهنگی و قدرشناختن فرصت ۴ ساله‌ی خدمت به مردم، حتی یک روز را از دست ندهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی دولت اسلامی را از شعارهای خوب آقای احمدی‌نژاد خواندند و در تبیین این مفهوم خاطرنشان کردند: دولت اسلامی نه‌فقط قوه‌ی مجریه، بلکه همه‌ی کارگزاران نظام اسلامی را شامل می‌شود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی که با همت و هوشیاری امام راحل و مردم صورت گرفت، تشکیل دولت اسلامی به عنوان زمینه‌ساز شکل‌گیری کشور اسلامی، همواره مورد نظر مسئولان نظام بوده است و گام‌هایی در این راه برداشته شده است.
ایشان تحقق دولت اسلامی را امری محتوایی و منوط به انطباق جهت‌گیری و عمل کارگزاران نظام با مبانی اسلام و اهداف انقلاب برشمردند و افزودند: دولت جدید که با شعار مبارک دولت اسلامی روی کار آمده است، باید تلاش کند تا در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله رفتار با مردم، به طور جدی و واقعی به این شعار پایبند باشد تا گام بزرگی در جهت تحقق کشور اسلامی برداشته شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین زمینه، عملکرد کارگزاران را در رفتار و زندگی مردم کاملاً تأثیرگذار خواندند و افزودند: اگر مسئولان و مدیران کشور نتوانند در رفتار و گفتار به نصاب لازم و درخور شأن جمهوری اسلامی برسند، نباید مردم را ملامت کنند، چرا که اگر کارگزاران نظام، حقیقتاً اسلامی شدند، رفتار مردم هم بالطبع اسلامی می‌شود و کشور نیز اسلامی خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقدام آقای احمدی‌نژاد در مطرح کردن شعار عدالت‌محوری را باعث جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن این شعارِ بسیار اساسی ارزیابی کردند و با اشاره به استقبال مردم از عدالت‌محوری دولت جدید افزودند: دولت باید به این شعار تحول‌آفرین و ملزومات آن کاملاً پایبند باشد.
ایشان با اشاره به کارهای بزرگ انجام‌شده در کشور برای رفع محرومیت خاطرنشان کردند: عدالت همیشه در شعارهای دولت‌های پس از انقلاب مطرح بوده است، اما این خطر وجود داشته که عمده‌شدن شعارهای خوب دیگر همچون پیشرفت و توسعه و آزادی و مردم‌سالاری، شعار عدالت را کمرنگ کند؛ در حالی که نباید هیچ شعار و ایده‌ای‌ باعث کمرنگ‌شدن عدالت و فراموش‌شدن طبقات محروم شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به در‌هم‌آمیختگی کامل مفهوم عدالت با مفهوم عقلانیت و معنویت افزودند: اگر عقل و خرد و علم در تشخیص مصادیق عدالت و راه‌های تحقق آن به‌کار گرفته نشود، بدون تردید عدالت محقق نخواهد شد.
ایشان عقلانیت را کاملاً متفاوت با محافظه‌کاری خواندند و افزودند: محافظه‌کاری یعنی طرفداری از وضع موجود و هراس از هرگونه تحول، در حالی که عقلانیت گاه منشأ تحولات عظیمی نظیر انقلاب اسلامی بوده است.
ایشان تحولات ایجادشده در نظام را نتیجه‌ی نگاه عقلانی و علمی به اوضاع داخلی و خارجی دانستند و افزودند: باید با پرهیز از انفعال در برابر جریان عمومی سلطه‌ی سیاسی و اقتصادی جاری در دنیا، با تحول و تحرک، با این وضع مقابله‌ی عقلانی کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معنویت را یکی دیگر از شرط‌های لازم برای تحقق عدالت برشمردند و افزودند: پیگیری عدالت بدون توجه به معنویت به ریاکاری، انحراف و ظاهرسازی تبدیل می‌شود؛ ضمن این‌که معنویتِ بدون عدالت و بی‌اعتنا به لزوم مبارزه با ظلم و سلطه نیز مورد قبول نیست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با انتقاد از کسانی که عدالت را توزیع فقر می‌دانند، خاطرنشان کردند: عدالت توزیع عادلانه و عاقلانه‌ی امکانات موجود میان همه‌ی مردم و تلاش برای افزایش این امکانات است و کسانی که معتقدند ابتدا باید به دنبال افزایش ثروت عمومی رفت و سپس پیگیر عدالت شد، عملاً عدالت را نادیده می‌گیرند و الگوهایی ارائه می‌دهند که اکنون در کشورهای بزرگ سرمایه‌داری وجود دارد؛ یعنی عده‌ای کاملاً مرفه، اکثریت مردم دارای زندگی همراه با حسرت و عده‌ای نیز دچار فقر و فلاکت.
رهبر انقلاب اسلامی عدالت را محور ضروری برنامه‌ی همه‌ی وزارتخانه‌ها خواندند و افزودند: در این زمینه‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بخش‌های مالی و اقتصادی و خدماتی وظایف سنگین‌تری بر عهده دارند.
ایشان ضمن تأکید بر گسترش علم و دانایی، گسترش آزاداندیشی را از دیگر وظایف دولت جدید برشمردند و خاطرنشان کردند: باید فضایی فراهم شود که انسان‌ها واقعاً آزادانه فکر کنند تا آزادی بیان هم محقق شود، زیرا آزادی بیان تابعی از آزادی فکر است و اگر فضای آزاداندیشی و آزادفکری وجود نداشته باشد، آزادی بیان هم عملاً وجود نخواهد داشت.
ایشان مبارزه با فساد، تأمین عزت ملی و به تعبیر رایج غرور ملی و مبارزه‌ی عاقلانه و شجاعانه با ابعاد مختلف نظام سلطه‌ی جهانی را از دیگر وظایف دولت جدید برشمردند و افزودند: این دولت مخالفان و دشمنانی بیرونی نظیر سلطه‌گران دنیا، دیکتاتورهای جهانی، سکولارها و سرمایه‌داران جهانی دارد که باید با هرکدام به تناسب، رفتار و مقابله کند، اما مهم‌تر از این عوامل، دشمنان درونی هستند که باید به‌شدت مراقب آن‌ها بود تا راه و جهت‌گیری صحیح کنونی منحرف نشود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای غلظت‌یافتن ادبیات دینی را بدون ظهور جهت‌گیری عمیق دینی در رفتارها از جمله آفات و دشمنان درونی خواندند و افزودند: ادبیات دینی باید تشویق شود؛ همچنان که ترویج نشانه‌ها و تعظیم شعائر دینی امری ضروری است، ولی باید بیشتر از ظاهر و فرم، عمل و محتوا را اسلامی کرد، چرا که غفلت از محتوا و پرداختن به شعار، ریاکاری را در مردم هم ترویج می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دولت جدید را به بی‌اعتنایی به اتهاماتی نظیر متحجربودن توصیه کردند و افزودند: کاملاً مشخص است که نظام اسلامی از اساس با حرکت و نگاه متحجرانه مخالف است، چرا که متحجرین به‌شدت متعصب و مخالف عقل هستند، ضمن آن‌که کسانی که این تهمت‌ها را به دولت جدید می‌زنند، رفتارشان بسیار شبیه متحجران است، زیرا درباره‌ی حرف‌ها و ایده‌های غربی -آن هم از نوع کهنه و قدیمی‌شده- کاملاً متعصبانه فکر و رفتار می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی خدمت‌رسانی محسوس به مردم، تحول در شیوه‌های خدمت‌رسانی و پاسخ‌گویی را از دیگر وظایف دولت جدید برشمردند و افزودند: همه‌ی اعضای هیأت دولت و مسئولان و مدیران وزارتخانه‌ها باید هم در برابر خطاهایی که انجام می‌شود و هم در برابر کارهای لازمی که انجام نمی‌شود، پاسخ‌گو باشند، چرا که انجام‌ندادن کارهای لازم هم تخلف محسوب می‌شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان کار متوازن و هماهنگ و ساده‌زیستی را بسیار مهم برشمردند و دولت جدید را به پیگیری، استقامت در راه و تقویت ارتباط مستمر با خداوند توصیه کردند.
 
در ابتدای این دیدار، آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهیدان رجایی و باهنر، از این دو شهید بزرگوار به عنوان الگوی جاودان مدیریت انقلابی و اسلامی و نماد خدمتگزاری به مردم و تحقق عدالت یاد کرد و گفت: دولت جدید خود را وامدار ملت و شهیدان، ملزم به اجرای وعده‌های داده‌شده به مردم و ملتزم به اجرای چهار اصل عدالت‌گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و تعالی و پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور می‌داند.
رئیس‌جمهور با اشاره به خدمات و تلاش‌های دولت‌های قبلی و تجلیل از این خدمات، روند بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی را کم‌نظیر خواند و با تشکر از مجلس افزود: نمایندگان مجلس با پایبندی به اصول و قانون و بحث‌های جدی در جریان بررسی وزیران پیشنهادی، کمک شایسته‌ای به دولت کردند و قطعاً روابط مجلس و دولت در آینده نیز برادرانه، ایمانی و عمیق خواهد بود.
هیأت وزیران همچنین نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه کردند و سپس ناهار را میهمان مقام معظم رهبری بودند.

برچسب‌ها: هفته دولت؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی