news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1384/05/05

دیدار جمعی از مداحان و شاعران با رهبر انقلاب در سالروز میلاد حضرت زهرا(س)

در خجسته‌سالروز میلاد دخت گرامی نبیّ مکرم اسلام، حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها و سالگرد ولادت امام خمینی رضوان‌الله‌علیه شماری از مداحان و شاعران، صبح امروز در حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به قرائت سروده‌هایی در مدح و منقبت فضائل بانوی دو عالَم حضرت صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها پرداختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم، نام‌گذاری ولادت حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها را به نام روز زن و روز مادر، فرصتی برای بررسی منزلت و جایگاه رفیع زن در دین مبین اسلام برشمردند و با اشاره به برخی کج‌فهمی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، بازخوانی و بازگویی ارزش و کرامت زن در اسلام را یک ضرورت حقیقی خواندند.
ایشان نقش زنان در تاریخ بشری را حساس‌ترین، ماندگارترین، ظریف‌ترین و مؤثرترین نقش‌ها دانستند و با اشاره به لزوم نگاه صحیح و منطقی به این مقوله، خاطرنشان کردند: جرم بزرگ تمدن غرب این است که به نام حمایت از زنان، به آنان خیانت می‌کند و نقش حقیقی آنان را در تاریخ و جامعه و خانواده تضعیف می‌کند و یا نادیده می‌انگارد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به تأثیر بی‌بدیل روش‌های پرعطوفت و مادرانه‌ی زنان در انتقال فرهنگ و معرفت و تمدن و اخلاق یک جامعه افزودند: دنیای غرب با وعده‌های پوچ زن را از ایفای نقشِ بی‌مانند او در خانواده بازمی‌دارد و ضمن نادیده‌گرفتن حقوق واقعی زنان، خانواده -یعنی پایه و مبنای جامعه- را تضعیف می‌کند و از این طریق، نسل‌های آینده را نیز با خطر روبه‌رو می‌سازد.
ایشان در همین زمینه افزودند: سیل خطرناک نادیده‌گرفتن حقوق و نقش واقعی زنان و جایگاه خانواده در تمدن مادی غرب در بلندمدت باعث فروپاشی این تمدن خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تکریم واقعی زنان در دین اسلام افزودند: تجلیل اسلام از نقش زنان در خانواده به هیچ‌وجه به معنای منع فعالیت‌های اجتماعی آنان نیست، اما عده‌ای کج‌فهم و عده‌ای مغرض چنین وانمود می‌کنند که در نگاه اسلام، زن یا باید مادر و همسر خوبی باشد و یا در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کند. در حالی که حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها مظهر و نمونه‌ی یک همسر و مادر خوب و نیز یک زن حاضر در فعالیت‌های اجتماعی بوده‌اند.
ایشان درک‌نکردن مفهوم تکریم زن در اسلام همراه با بدآموزی‌های القاشده درباره‌ی نقش زنان در غرب را باعث ایجاد یک جریان فکری غلط دانستند و افزودند: باید در زمینه‌ی ارزش و کرامت زن در اسلام حقیقتاً یک بازبینی، بازنویسی و بازگویی انجام داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان، عبودیت پروردگار را ارزش حقیقی حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها نامیدند و خاطرنشان کردند: مقامات معنوی آن حضرت و پیامبر خاتم و ائمه‌ی هدی از دایره‌ی درک ما خارج است و به همین علت، گاه در توصیف و تمجید آنان از تعابیری استفاده می‌کنیم که صحیح نیست. در حالی که هر نوع تمجید از حضرت صدیقه‌ی کبری سلام‌الله‌علیها باید به عبودیت خداوند و افزایش تقوا منجر شود.
ایشان مداحی را از باشرافت‌ترین منزلت‌ها خواندند و با اشاره به اقبال مردم و جوانان کشور در این زمینه افزودند: مداحان در تبیین و تبلیغ حقایق زیبای وجود مبارک ائمه‌ی اطهار وظیفه‌ی خطیری دارند و باید در محتوا و مضامین سخنان و اشعار خود کاملاً دقت کنند.
ایشان با انتقاد از برخی تعابیر غلوآمیز در بعضی مداحی‌ها یا تمجیدها و تعاریف بی‌معنی و بی‌مورد از ویژگی‌های ظاهری ائمه‌ی هدی و سایر اولیای الهی افزودند: این بی‌دقتی‌ها سطح معارف اسلامی را در ذهن مخاطبان پایین می‌آورد، در حالی که معارف اسلامی در اوج اعتلا قرار دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با توصیه به مداحان درباره‌ی استفاده از معارف غنی اسلام و مفاهیم اخلاقی، انتخاب اشعار خوب و هنرمندانه را در افزایش تأثیرگذاری بر مخاطب مؤثر دانستند و با انتقاد از استفاده از برخی آهنگ‌های نامناسب افزودند: می‌توان برای مناسبت‌های مختلف آهنگ‌های مناسب ساخت تا مراسم اعیاد اسلامی شبیه مراسم عزاداری نشود و تأثیر مداحی صحیح، پرمحتوا و پرمضمون در ترویج معارف اسلامی و فضائل اخلاقی و معنوی ائمه‌ی هدی و سایر اولیاءالله افزایش یابد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی