news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1384/04/07

دیدار رئیس و مسئولان دستگاه قضایی با رهبر معظم انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب صبح امروز در دیدار رئیس و مسئولان دستگاه قضایی، انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری را حادثه‌ای بی‌نظیر و حرکتی بسیار عظیم برشمردند و افزودند: عزت، عظمت و منطق ملت ایران در این انتخابات پرشکوه، شیرین و پرافتخار متجلی شد و مردم نشان دادند که تشنه‌ی «عدالت و حقیقت» و دشمن فساد هستند و همه‌ی مسئولان باید با درک خواست‌های ملت در جهت تحقق آن‌ها گام بردارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عبور سرافرازانه و مقتدرانه‌ی نظام از حوادث تلخ و انتخابات دشوار از جمله حوادث تروریستی هفتم تیر و هشتم شهریور و نیز توطئه‌های سنگین سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی را نشان‌دهنده‌ی ریشه‌های سالم و عمیق شجره‌ی طیبه‌ی انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: در آن حوادث تلخ، مدعیان امروزی مبارزه با تروریسم، با لبخند تمسخرآمیز از نابودشدن ملت ایران سخن می‌گفتند، اما هر حرکت تاریخی در طول راه با ریزش‌ها و خزان‌هایی روبه‌روست که اگر ریشه‌ها و اصول این حرکت سالم باشد، در کنار این ریزش‌ها، رویش‌های پرطراوت نیز وجود خواهد داشت که پیشرفت نظام اسلامی و از جمله حضور پربرکت ملت در انتخابات اخیر نشان می‌دهد انقلاب به لطف پروردگار و همت مردم، همچنان زنده و پرنشاط و پایدار، آرمان‌های والای خود را دنبال می‌کند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به خودداری دشمنان ملت ایران از اعتراف به عظمت حضور این ملت در انتخابات ریاست‌جمهوری افزودند: دشمنان شما در دل خود تحقیر شدند، اما در زبان حاضر نیستند شکست و حقارت خود را بپذیرند. با این همه، واقعیت این است که حضور پرنشاط ملت در انتخابات بر روی همه‌ی توطئه‌ها خط بطلان کشید که بعد از این هم این حرکت مقتدرانه ادامه خواهد یافت.
رهبر معظم انقلاب تقوا و پرهیز از غرور را شرط جلب رحمت الهی و استمرار توفیقات ملت ایران و نظام اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: هیچ ملتی بدون مجاهدت، تلاش، ابتکار و نوآوری به جایی نمی‌رسد و مردم و مسئولان ایران نیز باید همواره این موضوع را مد نظر داشته باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک مجدد به ملت ایران به تحلیل‌های دشمنان نظام در مورد شرکت حداکثر ۲۰ درصدی مردم در انتخابات اشاره کردند و افزودند: حضور ۳۰ میلیونی ملت در ۲۷ خرداد و شرکت حدود ۲۸ میلیون نفر در انتخابات سوم تیر، نشان داد که بر خلاف تصور این‌گونه سیاست‌مداران و تحلیل‌گران، ملت ایران زنده، مؤمن و پایبند به مبانی انقلاب است و با همه‌ی وجود، عزت، عظمت و آرمان‌های خود را دنبال می‌کند که دنیا باید این منطق ملت ایران را بفهمد و با محاسبه‌ی این واقعیات، با مردم ایران سخن بگوید.
رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با انتقاد از برخی اقدامات تخریبی در دوران تبلیغات انتخاباتی خاطرنشان کردند: بعضی نامزدها و طرفدارانشان با سیاه‌نمایی، پیشرفت‌های نظام و اقدامات مثبت دولت‌ها را نادیده گرفتند که این تخریب‌ها از سر بی‌توجهی صورت می‌گرفت، اما برخی تخریب‌های غیر منصفانه و ناجوانمردانه که در مورد تعدادی از نامزدها صورت گرفت؛ از جمله تخریب شخصیت موجه، محترم و باسابقه‌ای مثل آقای هاشمی رفسنجانی از روی غفلت نبود که مسئولان قضایی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط باید عوامل این کارها را پیدا کنند.
ایشان در همین زمینه افزودند: بسیاری از این کارهای تخریبی کار کسانی بود که به هیچ نامزدی علاقه نداشتند و برای فتنه‌انگیزی این کارها را می‌کردند که مقصرین اصلی باید مشخص شوند و آشکار شود که دست دشمن مطمئناً در این تخریب‌ها در کار بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد از تخریب جوانان مؤمن بسیجی در بعضی سخنان افزودند: برخی اظهارات نیز متأسفانه عزیزترین قشرهای این کشور، یعنی جوانان مؤمن و بسیجی را زیر سؤال برد که این‌گونه نیست و این کارها نشان‌دهنده‌ی تلاش دشمن برای فتنه‌انگیزی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به لزوم درک خواست‌های ملت که در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز جلوه‌گر شد، افزودند: دستگاه قضایی یکی از مراکزی است که مردم برای تحقق عدالت، به‌شدت به آن چشم دوخته‌اند.
ایشان افزودند: قوه‌ی قضاییه برای پاسخ به عدالت‌خواهی ملت، باید به گونه‌ای عمل کند که هر مظلوم و صاحب حقی مطمئن باشد با مراجعه به دستگاه قضایی، حقش را خواهد گرفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پرورش عناصر فعال و گسترش علم و آگاهی و دانش قضایی را در تمام سطوح قوه‌ی قضاییه ضروری خواندند و با اشاره به اقدامات و برنامه‌های ارزشمند دستگاه قضایی افزودند: نتیجه‌ی این برنامه‌ها باید در عمل در مردم احساس آرامش و امنیت ایجاد کند.
رهبر معظم انقلاب رعایت کامل قوانین در دادرسی‌ها، نظارت بر قوه‌ی قضاییه را باعث مستحکم‌شدن دستگاه قضایی خواندند و با اشاره به لزوم استقبال دستگاه قضایی از نظارت افزودند: هرقدر سازمان‌های بازرسی و نظارتیِ درون و بیرون دستگاه قضایی و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه و حقوق‌دانان کشور در مورد قوه‌ی قضاییه بیشتر پیشنهاد و نظر دهند و منصفانه انتقاد کنند، دستگاه قضایی تقویت می‌شود.
ایشان رئیس دستگاه قضایی را عالِم، هوشمند و شخصیتی برجسته خواندند و با اشاره به حضور قضات شریف و پاکدامن در دستگاه قضایی افزودند: ارکان و پایه‌های دستگاه قضایی، بسیار خوب و مستحکم است و هر قدر این دستگاه در معرض چالش قانونی و نظارتی قرار بگیرد، ورزیده‌تر خواهد شد.
 
در آغاز این دیدار که خانواده‌های معظم شهدای ۷ تیر نیز حضور داشتند، رئیس قوه‌ی قضاییه در گزارشی از عملکرد و برنامه‌های دستگاه قضایی، تحولات ایجادشده در این قوه را برگرفته از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خواند و با اشاره به لوایحی نظیر احیای دادسراها، شوراهای حل اختلاف، مجازات‌های جایگزین حبس و پیشگیری از جرایم، گفت: کاهش چشمگیر پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی و سرعت یافتن روند بررسی پرونده‌ها از جمله نتایج برنامه‌های دستگاه قضایی است.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی الزامی‌شدن استفاده از وکیل در رسیدگی به پرونده‌ها، رسیدگی به حقوق زندانیان، صیانت از حقوق شهروندی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، نهادینه‌کردن نظارت و ارزشیابی، تدوین دو برنامه‌ی پنج‌ساله، استفاده از تجربیات علمی روز، رویکرد نرم‌افزاری به مسائل قضایی، پاسخ‌گو بودن در مقابل مردم، تعامل خوب با قوای مجریه و مقننه و گسترش ارتباط مستقیم مسئولان قضایی با مردم را از دیگر اقدامات دستگاه قضایی برشمرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی