news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1384/02/22

دیدار آقای عبداللَّه احمد بداوی نخست وزیر مالزی با رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار آقای عبداللَّه احمد بداوی -نخست‌وزیر مالزی- و هیأت همراه با اشاره به روح تفاهم و همکاری حاکم بر روابط دو کشور خاطرنشان کردند: روابط ایران و مالزی باید بیش از پیش در بخش‌های مختلف گسترش یابد.
ایشان با اشاره به ریاست مالزی بر سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین جنبش عدم تعهد تأکید کردند: ملت‌ها و دولت‌های مسلمان در شرائط کنونی که سیاست اقتدارطلبانه‌ای بر ضد آن‌ها وجود دارد، خواستار فعال شدن سازمان کنفرانس اسلامی هستند و این سازمان ظرفیت‌های زیادی برای تأثیرگذاری بیشتر دارد.
مقام معظم رهبری تنها راه مقابله‌ی مسلمانان با سیاست‌های زورگویانه‌ی قدرت‌های بین‌المللی را قوی‌شدن و اتحاد دانستند و با اشاره به نقش جنبش عدم تعهد به رغم تغییرات شرایط دنیا نسبت به آغاز کار این جنبش و جایگاه ۶۰ درصدی جنبش عدم تعهد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خاطرنشان کردند: در شرایطی که قدرت‌های بزرگ -از جمله آمریکا- قصد تغییرات در سازمان ملل به نفع خود را دارند، یکی از وظایف مهم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ایفای نقش برای مقابله با این موضوع است.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از موضع خوب مالزی و جنبش عدم تعهد در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند: ما به طور اصولی با تولید سلاح هسته‌ای مخالفیم، اما مسأله‌ی اصلی آمریکا و برخی کشورهای غربی با ایران این است که آن‌ها نمی‌خواهند دانش پیشرفته‌ی هسته‌ای از انحصارشان خارج شود و این رشته‌ی مهم دانایی و توانایی در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.
ایشان با اشاره به مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی و عدم پایبندی کامل این سه کشور به تعهدات خود تصریح کردند: غربی‌ها سال‌های متمادی به زورگویی و قبول آن از جانب کشورهای در حال توسعه و یا ضعیف عادت کرده‌اند، اما در خصوص جمهوری اسلامی ایران این عادت باید از ذهنشان خارج شود.
 
در این دیدار که آقای خاتمی -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای عبداللَّه احمد بداوی -نخست‌وزیر مالزی- با اظهار خرسندی از سفر به ایران، بر لزوم گسترش بیش از پیش روابط ایران و مالزی تأکید کرد و افزود: روابط بازرگانی دو کشور در سال گذشته ۴۱ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته و دو طرف در حال رایزنی برای گسترش همکاری‌ها در بخش‌های کشاورزی، بیوتکنولوژی و نفت و گاز هستند.
وی با تأکید بر لزوم استفاده‌ی بیشتر از ظرفیت‌های سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد در شرایط کنونی می‌تواند کارایی خود را افزایش دهد و این جنبش ضمن تأکید بر لزوم توجه سازمان ملل به دیدگاه‌های جنبش عدم تعهد در خصوص تغییرات سازمان ملل، خواستار حاکمیت دموکراسی بیشتر در این سازمان است.
نخست‌وزیر مالزی همچنین با تأکید بر حق استفاده‌ی صلح‌آمیز همه‌ی کشورها از دانش هسته‌ای تصریح کرد: موضع ما و جنبش عدم تعهد همواره حمایت از مواضع ایران در خصوص انرژی هسته‌ای بوده است.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی