news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1390/04/04

دیدار رئیس جمهوری عراق با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار آقای جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق، حضور غاصبانه و مداخله‌جویانه‌ی آمریکایی‌ها را منشأ مشکلات عراق و منطقه خواندند و خاطرنشان کردند: با وجود این حضور متکبرانه، رویدادها و حوادث جاری در منطقه نشان می‌دهد سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا رو به ضعف است و ملت‌ها باید از این واقعیت، استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از گام‌های محکم ملت و دولت عراق برای حل مشکلات افزودند: ملت بزرگ عراق و مسئولان این کشور با پشت سرگذاشتن گذرگاه‌های دشوار، در حال خروج از محنت سال‌های اخیر هستند و باید با حکمت و صبر و شجاعت مشکلات باقیمانده را نیز حل کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر گسترش و تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های ایران و عراق، این همکاری‌ها را امری طبیعی و نشانه برادری و دوستی حقیقی دو ملت دانستند و افزودند: نیروهای مسلح ایران و عراق، هشت سال با یکدیگر در جنگ بودند اما دو ملت اکنون کدورتی از یکدیگر ندارند چراکه می‌دانند رژیم مضمحل‌شده‌ی صدام، عامل تحمیل جنگ به دو ملت دوست و برادر بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به روابط خوب مسئولان کشور عراق با جمهوری اسلامی ایران، برخی تلاش‌ها برای تضعیف روابط دوستانه‌ی ایران و عراق را محکوم به شکست دانستند و افزودند: در پرتو پیوندهای عمیق دینی و فرهنگی، روابط دو ملت و دو کشور روزبه‌روز محکم‌تر خواهد شد.

ایشان، وحدت هرچه بیشتر جناح‌های عراقی را موجب استحکام مواضع این کشور دانستند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها برای تمدید حضورشان در عراق، روی اختلاف جناح‌های این کشور حساب باز کرده‌اند و گروه‌های عراقی باید با هوشیاری مانع تحقق اهداف آن‌ها شوند.

در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد هم حضور داشت، رئیس‌جمهور عراق با اشاره به عمق پیوندهای تاریخی دو ملت ایران و عراق گفت: روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تهران - بغداد مسیر توسعه را طی می‌کند و امیدواریم زیرساخت‌های عراق را با توان فنی و تجربیات ایران بازسازی کنیم.

آقای طالبانی افزود: جناح‌ها و گروه‌های مختلف عراقی در پیشرفت و آبادانی عراق هم‌نظر هستند و متفق‌القول با تمدید حضور نظامیان امریکایی مخالفند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی