news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1384/02/19

دیدار دانشجویان کرمان با رهبر انقلاب

رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار با هزاران نفر از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های استان کرمان، ضمن تبیین ویژگی‌های آرمان سیاسی و افق آینده‌ی ملت و دانشجویان، نکات مهمی را درباره‌ی انتخابات آینده، تلاش دشمن برای ایجاد حاکمیت دوگانه در ایران و اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی بیان کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دانشجو و دانشگاهی را قشر برگزیده و امید آینده‌ی کشور و ملت خواندند و با اشاره به لزوم نگاه کلان دانشجویان به مسائل حال و آینده‌ی کشور، افزودند: دانشجویان مدیران، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران آینده‌ی کشورند و می‌توانند با قدرشناسی حقیقی و عملی هدیه‌ی الهی نظام اسلامی، ملت و ایران را به اوج تعالی و پیشرفت برسانند.
ایشان شکل‌دادن به یک آرمان سیاسی جهت‌دهنده به جوانان را برای تحقق آینده‌ی روشن کشور، کاملاً ضروری برشمردند و افزودند: جوان ایرانی در پی تأمین نیازهای مادی خود نیز هست، اما آرزوها و آرمان‌های بزرگی همچون عدالت اجتماعی، ریشه‌کن کردن فساد و فقر و عقب‌ماندگی، باز بودن میدان کار و تلاش و پیشرفت، ایجاد عزت و افتخار برای ایران بزرگ و گسترش مهر و محبت و روشن‌بینی فردی و اجتماعی را دنبال می‌کند که همه‌ی این اهداف از دل اسلام عزیز برآمده است و حیات طیبه‌ی ملت ایران را رقم خواهد زد.
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر موج عظیم آرمانخواهی در اکثر جمعیت جوان کشور به غفلت و روزمرگی برخی جوانان و نگاه منفی و مأیوسانه‌ی شمار دیگری از آنان اشاره کردند و افزودند: بخش دیگری از جوانان به دنبال رشد و توسعه و پیشرفت هستند، اما این اهداف را در تقلید مطلق از الگوهای غربی دنبال می‌کنند که البته این راه به جایی نمی‌رسد.
ایشان در تبیین علل به‌نتیجه‌نرسیدن تقلید از الگوهای سیاسی-اجتماعی و فکری غرب افزودند: تجربه‌ی دو قرن اخیر غرب به نتایجی همچون فاشیسم، کمونیزم و لیبرالیزم منجر شده است که هرکدام زمینه‌ساز جنایات بی‌شماری بوده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برپایی دو جنگ جهانی، حمله‌ی خونین آمریکا و انگلیس به عراق، فروپاشی عملی خانواده در غرب، گسترش فساد اخلاقی، استعمار ننگین ملت‌ها، شکنجه انسان‌های بیگناه در ابوغریب، گوانتانامو و ده‌ها زندان پنهان دیگر آمریکا در جهان و ساخت بمب اتمی و شیمیایی را از جمله نمودهای ناکامی تجربه‌ی غرب در اداره‌ی جامعه‌ی بشری و زندگی انسان برشمردند.
ایشان تسلط سرمایه‌داران بر رسانه‌ها و مطبوعات غرب، نبودن دموکراسی و مردم‌سالاری حقیقی و فقدان آزادی واقعی در کشورهای غربی را از دیگر علل اثبات ناکارآمدی مدل‌های اروپایی و آمریکایی خواندند و خاطرنشان کردند: دنبال‌کردن راه طی‌شده، اما به منزل نرسیده‌ی غرب، خطای بزرگی است که آینده‌ی روشنی را ترسیم نمی‌کند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به پیشرفت‌های ایران بعد از پیروزی انقلاب و استعداد ذاتی جوانان کشور افزودند: در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و سیاسی، نمونه‌های تحسین‌برانگیزی از شکوفایی استعدادهای جوانان کشور وجود دارد که اثبات می‌کند ایرانی می‌تواند با اتکاء به خود، مستقل از تجربه‌ی ناکام غرب و با تأکید بر الگویی که انتخاب کرده است -یعنی جمهوری اسلامی- به آینده‌ی روشنی برسد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌های مسیر تحقق آرمان‌های والای ملت و جوانان، افزودند: دشمنان همه‌ی تلاش خود را برای ناکام‌گذاردن مردم ایران به‌کار‌گرفته‌اند، اما این ملت و مسئولان نظام، با برنامه‌ریزی سنجیده، حرکات حساب‌شده و مدبرانه، تکیه بر دانایی و اندیشمندی و کار و تلاش بی‌وقفه، به اهداف خود خواهند رسید.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به اختلافات سیاسی و جناح‌بندی‌ها افزودند: این اختلافات تا جایی که طبیعی باشد، ایراد ندارد، اما دشمن با استفاده از تشدید اختلافات، هدفی فراتر، یعنی ایجاد شکاف و دوگانگی در حاکمیت را دنبال می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: پروژه‌ی دشمن این است که در رأس نظام، دو فکر متعارض با هم درگیر شوند که البته عده‌ای هم در داخل در این جهت حرکت می‌کردند و فشارهای فراوانی به آقای خاتمی آوردند، اما ایشان با تدین و عقل زیر بار این فشارها نرفت.
رهبر معظم انقلاب برخی مخالفت‌ها در مجلس ششم با بحث مبارزه با فساد را گوشه‌ای کوچک از تلاش دشمن برای ایجاد حاکمیت دوگانه و معطل‌ماندن کارها در جمهوری اسلامی ایران برشمردند و افزودند: همه باید هوشیارانه مراقب این توطئه باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تبلیغاتی که نظام را به تلاش برای یکدست کردن دستگاه حکومتی متهم می‌کنند، افزودند: اگر منظور از این اتهام، این است که نظام می‌خواهد همه‌ی کشور را به دست یک جناح بدهد، این کاملاً غلط است، زیرا ما معتقدیم وجود دو جناح که به قانون اساسی وفادارند و در مجموعه‌ی نظام کار می‌کنند، مانند دو بال، امکان پرواز و اوج‌گیری را برای نظام فراهم می‌سازد و باعث رقابت و پیشرفت می‌شود.
ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: اگر منظور دشمنان ما از اتهام یکدست کردن نظام این است که ما اجازه نخواهیم داد در کشور و در اصول نظام شکاف ایجاد شود، ما همین را دنبال می‌کنیم و مثل همه‌ی دنیا اجازه نخواهیم داد کسانی که به قانون اساسی معتقد نیستند و اصل نظام را قبول ندارند، در رأس نظام قرار گیرند.
ایشان با غلط دانستن بحث تقابل اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی افزودند: نقطه‌ی مقابل اصول‌گرایی، اصلاح‌طلبی نیست، بلکه لاابالی‌گری و نداشتن اصول است و نقطه‌ی مقابل اصلاح‌طلبی هم اصول‌گرایی نیست، بلکه افساد است که در این میان، راه صحیح «اصول‌گرایی اصلاح‌طلبانه» است.
رهبر معظم انقلاب در تبیین تعبیر اصول‌گراییِ اصلاح‌طلبانه افزودند: ما باید ضمن حفظ اصول، روش‌هایمان را روزبه‌روز اصلاح کنیم. این معنای اصلاح‌طلبی واقعی است. در حالی که اصلاح‌طلبی از نظر آمریکایی‌ها یعنی مقابله با اسلام و نظام اسلامی.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را یک حق و یک تکلیف برشمردند و با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای برگزارنشدن انتخابات ریاست‌جمهوری افزودند: آن‌ها اگر همچون انتخابات مجلس هفتم در تلاش برای برگزارنشدن انتخابات ناکام بمانند، حتماً انواع و اقسام اتهامات را متوجه نظام و انتخابات می‌کنند، اما این تلاش‌ها هم فایده‌ای ندارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت نگاه صددرصد قانونی در بحث احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات افزودند: دشمن با انتخابات پرشور و موفق مخالف است، اما ملت ایران توانایی یک انتخاب خوب را دارد و به یاری پروردگار، انتخابات ۲۷ خرداد ماه، جزو بهترین انتخابات خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با انتقاد از برخی افراد که ملت بزرگ ایران را به استبدادزدگی و نداشتن بلوغ سیاسی و فکری متهم می‌کنند، افزودند: برخی برای خوش‌آمدن غربی‌ها می‌گویند نظام اسلامی در نیمه‌ی راه مردم‌سالاری است، اما نباید با زدن این‌گونه اتهامات به نظام و ملت به دنبال خوشامد غربی‌ها بود.
 
در ابتدای این دیدار، دکتر حمیدرضا علوی -عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر و نماینده‌ی هیأت‌های علمی دانشگاه‌های استان کرمان-، خانم اعظم جوشایی -نماینده‌ی دانشجویان بمی-، آقای عباس بیات -از انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کرمان-، خانم حسنیه ضیاءالدینی -رتبه‌ی اول دانشکده‌ی دندانپزشکی کرمان-، آقای مرتضی فیروزآبادی -به نمایندگی از ۱۹ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های استان- و آقای هادی کرمی -دانشجوی کارشناسی ارشد- به بیان دیدگاه‌های خود درباره‌ی مسائل مختلف دانشگاهی و اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پرداختند. نکات اصلی این دیدگاه‌ها عبارت بود از:
ـ گسترش روح پرسش‌گری همراه با تقویت اخلاص و ایمان در دانشگاه‌ها
ـ لزوم هوشیاری بیشتر در مقابل روش‌های پیچیده‌ی نفوذ فرهنگ غرب
ـ رسیدگی کامل به دانشجویان زلزله‌زده‌ی بم
ـ پیگیری آرمان‌های انقلاب همچون عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی و مبارزه با ظلم و تزویر
ـ لزوم توجه رئیس‌جمهور آینده به ولایت‌مداری، قانون اساسی، آزاداندیشی و عدالت
ـ آمادگی دانشجویان برای شرکت آگاهانه در انتخابات ۲۷ خرداد
ـ ضرورت برخورداری از دید استراتژیک در مدیریت‌های بخش‌های مختلف کشور
- پیگیری جدی‌تر نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری
- توجه بیشتر به تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها
- برخورد صحیح و هدایت‌گرایانه‌ی مسئولان با فعالیت‌های نقادانه و آرمان‌گرایانه‌ی تشکل‌های دانشجویی
- لزوم توجه به «واقعیات کنونی توأم با آینده‌نگری» در فعالیت‌های دانشجویی
- و درخواست دانشجویان برای دفاع صحیح و مقتدرانه از حقوق هسته‌ای ملت

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی