news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1384/02/14

دیدار رهبر انقلاب با نخبگان کرمان

نخبگان و برگزیدگان قشرهای مختلف مردم استان کرمان عصر امروز در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی به بیان دیدگاه‌ها و آراء خود در زمینه‌ی مسائل مختلف پرداختند.
دکتر فرزام -پژوهشگر، نویسنده و استاد دانشگاه-، محمد سلجوقی -نقاش، گرافیست و استاد دانشگاه-، پروفسور داعی پاریزی -پزشک و استاد دانشگاه-، حامد حسین‌خانی –شاعر-، گلاب‌زاده –شاعر، خوشنویس و نویسنده-، همایون صنعتی -از خیرین استان-، خانم شجاعی -شاعر و ادیب- و پروفسور زاهدی -استاد ریاضی دانشگاه‌ها- در سخنان خود که مجموعاً یک ساعت و نیم طول کشید بر این نکات تأکید کردند:
● پیوند عمیق مردم کرمان با رهبر معظم انقلاب به عنوان تجلی گوشه‌ای از عشق ملت ایران به اسلام و انقلاب
● لزوم توجه بیشتر به رشته‌های فرهنگی هنری در دانشگاه‌ها
● بیمه‌ی هنرمندان و فعالان فرهنگی
● فعال‌تر شدن دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی برای آموزش هنر متعالی به جوانان
● افزایش چشمگیر شاخص‌های بهداشتی و سلامت در استان کرمان
● انتقاد از طرح خودگردانی بیمارستان‌ها
● وفاداری و ایمان و استقامت تاریخی مردم کرمان
● ضرورت استفاده از قوه‌ی ابتکار و یک الگوی جامع در زمینه‌ی کشاورزی
● لزوم رفع موانع و مقررات دست و پا گیر صادراتی
● ضرورت اهتمام به ارتقای فرهنگ عمومی
● تلاش بیشتر برای تحقق جنبش نرم‌افزاری و تولید علم
● لزوم ارائه‌ی تسهیلات برای مقاوم‌سازی منازل مسکونی
● توجه بیشتر به مسائل جوانان استان کرمان
 
پس از سخنان جمعی از نخبگان استان کرمان، رهبر معظم انقلاب با ابراز خرسندی از ملاقات با اصحاب علم و هنر و فرهنگ، کرمان را استانی نخبه‌پرور و تحسین‌برانگیز خواندند و این دیدار را نماد احترام و تکریم عمیقی دانستند که نظام اسلامی برای نخبگان رشته‌های مختلف قائل است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین این دیدار را فرصتی برای آشنایی بیشتر مردم با دیدگاه‌های نخبگان خواندند و خاطرنشان کردند: بیان دیدگاه‌های برگزیدگان علم و ادب و هنر، به یاری پروردگار و همت مسئولان، به حرکتی برای تحقق این نظریات منجر خواهد شد.
ایشان نخبگان را سرمایه‌های بسیار گران‌قدر معنوی برشمردند و افزودند: در بسیاری از مناطق دنیا سرمایه‌های معنوی را با توجه به امکان تبدیل توانایی‌های آن‌ها به پول و ثروت ارزیابی و ارزش‌گذاری می‌کند، اما اسلام ضمن آن‌که استفاده از استعداد و ظرفیت‌های علمی-فرهنگی و هنری و ادبی را برای بهبود و رونق زندگی نفی نمی‌کند، برای این توانایی‌ها و برای سرمایه‌های معنوی ارزش ذاتی قائل است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به نخبگانی که در طول تاریخ با بی‌اعتنایی و حتی تحقیر روبه‌رو بوده‌اند، خاطرنشان کردند: نخبگان، مسئولان و همه‌ی دستگاه‌ها باید فرهنگی را گسترش دهند که در آن دانش و علم و هنر با پول سنجیده نشود، بلکه فی‌نفسه دارای ارزش باشد و همین فرهنگ است که می‌تواند به توسعه‌ی حقیقی کشور کمک کند.
ایشان انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز بازشناسی هویت تاریخی ملت ایران دانستند و افزودند: ما با نگاه نویی که محصول انقلاب است، هویت پرافتخار خود را بازیابی کرده‌ایم و معتقدیم که می‌توانیم در علم و دانش و فناوری و معرفت‌های گوناگون، نوآوری کنیم و به پیش برویم و اسلام نیز همین را از ما می‌خواهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پیشرفت‌های علمی دو دهه‌ی اخیر خاطرنشان کردند: بر خلاف تصور برخی دیرباوران، ملت ایران و جوانان و دانشمندانش در پرتو اعتماد به نفس ملی، مرزهای کنونی علم را پشت سر می‌گذرانند و با برنامه‌ریزی، کار و تلاش بی‌وقفه‌ی علمی نام ایران را در زمینه‌ی علم و فناوری، سرآمد جهان خواهند کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی