news/content
نسخه قابل چاپ
1371/05/19
خبر | سال 1371

برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی خویی از سوی رهبر انقلاب

به مناسبت ارتحال مرجع بزرگوار و گرانقدر تشیع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج سید ابوالقاسم خویی، صبح امروز مجلس بزرگداشتی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسجد امام خمینی تهران برگزار شد.

در این مراسم باشکوه که آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور، آقای ناطق نوری رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، معاون اول رئیس جمهور، رئیس دیوانعالی کشور و مسئولین قضایی نمایندگان مقام معظم رهبری در ارگانها و نهادها، اعضای بیت حضرت امام خمینی(ره)، جمعی ازبستگان حضرت آیت‌الله‌العظمی خویی، اعضای بیت حضرت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی، علماء و روحانیون، معاونان و مشاوران رئیس جمهور، وزراء، فرماندهان نظامی و انتظامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، مقام‌ها و شخصیتهای قضائی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی، اقشار مختلف امت حزب‌الله شرکت داشتند.

در این مجلس پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، نوحه خوانی وعزاداری ، حجةالاسلام والمسلمین فلسفی با تسلیت رحلت مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی خوئی، در زمینه قوانین تکوینی و تشریعی و جایگاه حوزه و دانشگاه به ایراد سخن پرداخت .وی دانشگاه ها را مراکزی برای بررسی قوانین تکوینی و حوزه های علمیه را مراجعی برای مطالعه قوانین تشریعی ذکر کرد و اظهار داشت دانشگاه ها با کشف اسرار طبیعت و اختراع وسایل و امکانات جدید در علوم تحول ایجاد می کنند و حوزه ها نیزبا کشف مطالب نیز سوالات مردم و جامعه اسلامی را از نظر شرعی پاسخ می گویند. وی با اشاره به چهره های برجسته علوم به مقام والای حضرت آیت‌الله‌العظمی خوئی مراجع عالیقدر عالم تشیع پرداخت و گفت ایشان علاوه بر مقام بسیار بالای علمی ، درزمینه های مختلف مبتکر و از نظر اجتهاد نیز بسیار پرقدرت و دانشمند بودند. حجت‌الاسلام و المسلمین فلسفی در بخش دیگری از سخنانش در تشریح چهره های شاخص اسلام در زمان معاصر به شخصیت رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهور اسلامی اشاره کرد و اظهارداشت تنها مجتهدی که علاوه به بیان احکام اسلامی یکی از بزرگترین آنها را که ایجاد حاکمیت اسلامی است نیز به اجرا در آورد، حضرت امام خمینی (ره) بودند، وی افزود ایشان در رهبری انقلاب اسلامی هم فتوی را بیان کردند و هم آنرا پیاده کردند، بنیانگذار جمهوری اسلامی ضمن آگاهی دادن به مردم، مردم را برای طرد طاغوت و آمریکا از سرزمین اسلامی ایران هدایت کردند و با شعار نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی، نظام اسلامی را در کشور بنیادن نهادند. سپس حجةالاسلام فلسفی با بیان این مطلب که اگر قوانین اسلامی در دانشگاه ها و مراکز علمی جهان پیاده شوند بشر علاوه بر پیشرفت، انسانی باقی خواهد ماند، و در غیر این صورت به پست ترین درجات نزول خواهد کرد به مسائل بوسنی هرزگوین اشاره کرد و ضمن انتقاد از اظهارات غیرمسئولانه رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه این کشور به سمت عدم وجود منافع آمریکا در بوسنی هرزگوین علاقه ای به جلوگیری از کشتار مردم این کشور ندارد گفت: این سخنان را دون شأن انسانی دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی همچنین سازمانهای بین المللی را بخاطر سکوت و اقدامات ضعیف آن در جریان نسل کشی دربوسنی هرزگوین مورد سئوال قرار داد و همه و اینها را نشانه هایی از نزول جامعه بشریت از منزلت انسانی دانست.
وی در قسمت دیگری از بیاناتش با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به مناسبت رحلت حضرت آیت‌الله العظمی خوئی، آنرا بسیار محکم و مهم دانست و با تأکید بر لزوم ادامه راه این بزرگوار در حفظ حوزه علمیه نجف از مراجع اسلامی خواست تا اهمیت این مرکز اسلامی را همیشه مورد توجه قرار دهند. وی افزود بسیاری از علمای نجف اکنون در زندانهای رژیم بعثی بسر می‌برند و خانوادهای آنها مورد حمایت حضرت آیت‌الله خوئی قرار داشتند. وی با اشاره به نحوه خاکسپاری حضرت آیت‌الله خویی که در شب صورت گرفت با تقبیح رژیم بعثی عراق آنرا نشانه وحشت بغداد از توجه مسلمانان جهان ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار ما هنگام برگزاری این بزرگداشت، گروهی ازمردم تهران و عراقیهای مقیم تهران و دستجات سینه‌زنی به عزاداری پرداختند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی