news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1384/01/25

دیدار اعضای مجمع عمومی اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور با رهبر انقلاب

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجمع عمومی اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور -دفتر تحکیم وحدت- ضمن تبیین هدف عمومی همه‌ی تشکل‌های دانشجویی، تأکید کردند: جنبش دانشجویی در پرتو بصیرت و احساس مسئولیت و با نشاط و شادابی و نوآوری، پیشتازی حرکت عمومی ملت را برای تحقق اهداف ملی بر عهده دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سابقه و عملکرد درخشان انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب افزودند: اگرچه تشکل‌های مؤمن و انقلابی دانشجویی به علت سلایق مختلف با نام‌های متفاوت فعالیت می‌کنند، اما این اسامی مهم نیستند، بلکه آن‌چه دراین تشکل‌های دانشجویی اهمیت دارد انتخاب یک هدف کلی واحد و استفاده از شیوه‌های منطقی، علمی و کارآمد برای تحقق این هدف صحیح است.
رهبر انقلاب با اشاره به معنویت به عنوان روح و جوهره‌ی اهداف مردم ایران، ایجاد جامعه‌ای آباد، آزاد و مستقل، برخوردار از آزادی اندیشه و بیان و دارای جایگاه شایسته‌ی جهانی را هدف ملی مردم ایران و نظام اسلامی برشمردند و افزودند: مجموعه‌های دانشجویی نیز همین هدف را دنبال می‌کنند و با توجه به خصوصیات حرکت دانشجویی -نظیر آگاهی، نشاط و شادابی، ابتکار و نوآوری و جرأت خطر کردن- جنبش دانشجویی می‌تواند در روند تحقق این اهداف والا پیشتاز و پیشاهنگ حرکت عمومی ملت باشد. ایشان در همین زمینه یادآوری کردند: البته این هدف ملی باید در پرتو معنویت دنبال شود وگرنه به طور صحیح محقق نخواهد شد و نتایجی منفی به بار خواهد آورد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین بخش‌های اساسی هدف ملی مردم ایران و تشکل‌های دانشجویی به عزم عمومی برای آبادکردن ایران اشاره کردند و افزودند: ما می‌خواهیم ضمن برخورداری از سرزمینی آباد و پیشرفته از سلطه‌ی بیگانگان و زورگویان جهانی نیز کاملاً آزاد باشیم و بر اساس مصالح و منافع خودمان مستقلاً تصمیم بگیریم و عمل کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی در تشریح بخش دیگری از هدف عمومی ملت و جنبش دانشجویی، آزادی اندیشه و بیان را لازمه‌ی رشد و پیشرفت خواندند و تأکید کردند: از دیدگاه اسلام، نیاز جامعه به آزادی مانند نیاز انسان به هوا، ضروری و حیاتی است و ما جامعه‌ای می‌خواهیم که در پرتو آزادی اندیشه و بیان، رشد و شکوفایی همگانی را تضمین کند که این مسأله‌ باید در حرکت دانشجویی مورد توجه قرار داشته باشد.
ایشان در همین زمینه با انتقاد از برخی عناصری که آزادی را با اخلالگری اشتباه می‌گیرند، افزوند: نباید آزادی را با ترویج فساد و نقض قوانین رسمی و خیانت اشتباه گرفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان اخیر مقامات آمریکایی در تشریح اهداف و روش‌های مورد نظر واشنگتن برای دشمنی با ملت ایران و نظام اسلامی افزودند: آمریکایی‌ها با این کار، جدول عملیاتی خود را در ایران افشا کردند و اگر دستگاه‌های مسئول مشاهده کنند که جمعیت یا گروهی در حال پر کردن خانه‌های جدول عملیاتی دشمن است، طبعاً اجازه نخواهند داد دشمن از این طریق و تحت شعارهای ظاهرفریب، اهداف خود را در ایران تعقیب کند.
رهبر معظم انقلاب رسیدن به جایگاه شایسته‌ی جهانی را بخش دیگری از هدف ملت و مجموعه‌های دانشجویی داستند و خاطرنشان کردند: تحقق این هدف به پیشرفت علمی کشور وابستگی کامل دارد و همان‌گونه که جوانان ما اخیراً در مسابقه‌ی مخترعان جوان جهان و قبلاً در المپیادهای مختلف علمی نشان داده‌اند، دانشمندان این ملت می‌توانند با مضاعف کردن تلاش‌های خود، عقب‌ماندگی علمی موجود را جبران کنند.
ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: با توجه به تسلط غربی‌ها در مقولات علمی، اکنون برای درک غالب نظریه‌های علمی باید به زبان انگلیسی تسلط داشت و ما امیدواریم ایران به چنان جایگاه علمی برسد که برای درک نظریه‌های علمی، دانستن زبان فارسی ضروری باشد.
رهبر معظم انقلاب معنی حقیقی حرکت دانشجویی و مفهوم واقعی حضور سیاست در دانشگاه‌ها را توجه کامل و مستمر تشکل‌های دانشجویی به اهداف یادشده دانستند و با توجه به تحولات بی‌وقفه‌ی جهانی افزودند: در قبال این تحولات نباید دچار افراط و تفریط شد و به حصاربندی جامعه و تسلیم و انفعال فکر کرد، بلکه باید در برابر تحولات جهانی آگاهانه تصمیم گرفت، انتخاب کرد و مسئولانه وارد عمل شد.
ایشان بصیرت و احساس مسئولیت را دو نیاز اساسی مجموعه‌های دانشجویی برشمردند و افزودند: برای شناخت هدف و منحرف‌نشدن از راه، به بصیرت و هوشیاری و برای حرکت خستگی‌ناپذیر و مداوم در راه تحقق هدف به احساس مسئولیت نیاز دارید و باید با درک جایگاه ایران به عنوان پیشاهنگ مبارزه و پایداری در مقابل استکبار شیطانی، همواره برنامه‌ها و حرکات دشمنان را تحت مراقبت داشته باشید.
رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان جوان را مظهر صفا و پاکی و نورانیت برشمردند و افزودند: اگرچه استفاده متعادل از نعمت‌های مادی الهی، امری طبیعی است، اما مسأله‌ی اصلی زندگی، درخشش روزافزون جوهره معنوی انسان و افزایش تقوا و قرب الهی است که ذخیره‌ای واقعی و تضمین‌کننده‌ی زندگی پرافتخار انسان در حیات اخروی به‌شمار می‌رود.
 
در این دیدار، قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، خانم حاج‌علی‌اکبری به نمایندگی از شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در سخنانی استکبارستیزی و استبدادستیزی را ویژگی مستمر تشکل‌های دانشجویی خواند و با اشاره به تلاش مستمر تشکل‌های دانشجویی برای تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی اعلام کرد: افزایش مشارکت مردم به‌ویژه دانشجویان در انتخابات ریاست‌جمهوری از مهم‌ترین برنامه‌های این تشکل دانشجویی است.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی