news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1383/12/05

دیدار نخست وزیر پاکستان با رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای شوکت عزیز نخست وزیر پاکستان و هیاٌت همراه، با اشاره به پیوند های عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و پاکستان، روابط دو ملت را همواره تابعی از روابط قلبی و فکری دو ملت ارزیابی و تاٌکید کردند: اینگونه ارتباطات دو کشور زمینه ساز همکاریهای بسیار گسترده در بخشهای مختلف است که باید در این جهت تلاشهای بیشتری انجام گیرد.

ایشان با تاٌکید بر اینکه همکاری دو جانبه و چند جانبه کشورهای منطقه موجب افزایش اقتدار این کشورها می شود، خاطر نشان کردند: سیاستهای بیگانگان در تعارض با همکاریهای منطقه ای کشورها است اما سیاستهای بیگانگان پایدار نیست و کشورهای منطقه باید بطور طبیعی در کنار یکدیگر باقی بمانند و همواره همکاری نمایند.

ایشان با اشاره به اقدام دولت پاکستان در مبارزه با درگیریهای فرقه ای آنرا اقدامی صحیح دانستند و افزودند: البته برای مقابله با درگیریهای فرقه ای باید بدنبال ریشه و عوامل سود برنده از آن بود زیرا شیعیان و اهل سنت قرنها بصورت مسالمت آمیز در شبه قاره و ایران در کنار یکدیگر زندگی کرده اند.

مقام معظم رهبری مبارزه با تروریسم را اقدامی صحیح، حکیمانه و اسلامی خواندند و تاکید کردند: تروریسم پدیده خطرناک و مسری است که باید با آن مقابله کرد اما ادعای آمریکاییها مبنی بر مبارزه با تروریسم مورد قبول ما نیست زیرا آنها برخورد دوگانه و تبعیض آمیز دارند و از رفتارهای تروریستی صهیونستها و برخی گروههای تروریستی حمایت می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص مسائل هسته ای ضمن اظهار امیدواری برای حل این مسائل از طریق مذاکره و گفتگو تصریح کردند: گفتگو به معنای تحمیل حرف یک طرف به طرف مقابل نیست و اگر غربیها اصرار داشته باشند که هیچ کشوری به غیر از آنها امکان برخورداری از دانش هسته ای را نداشته باشد، این یک حرف زور و غیر منطقی است که ما این حرف را بطور قاطع رد می کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاٌکید بر اینکه دستیابی به دانش هسته ای از لحاظ اقتصادی، علمی و فنی، مسائل زیست محیطی و همچنین خود اتکایی به منظور اداره نیروگاههای هسته ای، برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است، افزودند: غربیها در بیان دلیل خود برای مخالفت با دستیابی کشورهای دیگر به دانش هسته ای می گویند ما به کشورهای دیگر در خصوص عدم ساخت سلاح هسته ای اطمینان نداریم که در این صورت باید گفت، ما هم به آنان اطمینان نداریم زیرا تجربه تاریخی در قرن اخیر نشان داده خطر استفاده از سلاح های کشتار جمعی از جانب آنها بسیار زیاد است همانگونه که حتی در عراق از بمب های اتمی ضعیف شده استفاده کردند.

ایشان همچنین در پایان با استقبال از طرح لوله گاز از آن به عنوان خط لوله صلح یاد و اظهار امیدواری کردند: هرچه زودتر مقدمات اجرای این طرح فراهم شود.

در این دیدار که آقای عارف معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای شوکت عزیز نخست وزیر پاکستان ضمن ابزار خرسندی از دیدار با مقام معظم رهبری به مذاکرات خود در ایران اشاره کرد و گفت: دراین مذاکرات در زمینه های مختلف از جمله خط لوله گاز، حمل و نقل، تجارت، ارتباطات بانکی و سرمایه گذاری بحث و گفتگو شد که نتایج خوبی به همراه داشت.

وی با قدردانی از حمایت های دولت و ملت ایران از پاکستان، به تلاشهای این کشور برای مقابله با اختلافات مذهبی و همچنین مبارزه با تروریسم اشاره کرد و افزود: نیروهایی در منطقه حضور دارند که تمایلی به بر قراری صلح و ثبات در منطقه ندارند و ایران و پاکستان برای مقابله با این چالش ها باید با یکدیگر همکاری نمایند.

نخست وزیر پاکستان همچنین اظهار امیدواری کرد مسائل هسته ای ایران از طریق مذاکره حل و فصل شود.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی