news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1383/11/07

دیدار رئیس جمهور افغانستان با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور افغانستان برخورد کاملاً صمیمانه و برادرانه‌ی ملت و مسئولان ایران را با ملت افغانستان، ناشی از دین و تاریخ و فرهنگ و زبان مشترک دو کشور خواندند و از شکل‌گیری دولت قانونی افغانستان و حرکت این کشور در مسیر نظام‌مندی ابراز خرسندی کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ملت افغانستان را ملتی به‌شدت پایبند دین اسلام، استقلال‌طلب، ضد بیگانه و برخوردار از استعدادهای فراوان دانستند و افزودند: آمریکایی‌ها به علت ناتوانی در درک فرهنگ عمیق ملت افغانستان فکر می‌کنند در این کشور جای پایی پیدا کرده‌اند، اما بدون شک ملت افغانستان سرانجام هویت ملی و عزت شایسته‌ی خویش را به دست خواهد آورد و بر سرنوشت خود کاملاً حاکم خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب  با اشاره به تلاش‌های بیگانگان برای ایجاد اختلاف میان ایران و افغانستان خاطرنشان کردند: باید در همه‌ی زمینه‌ها -از جمله زمینه‌های مرزی- مراقبت کرد تا طرح‌های تفرقه‌انگیز دشمنان ایران و افغانستان به سرانجامی نرسد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تجلیل از مجاهدت‌های ملت و مجاهدان افغان خاطرنشان کردند: باید قدر مجاهدین را دانست و از آنان در حرکت برای بازسازی و پیشرفت افغانستان استفاده کرد.
ایشان با ابراز خرسندی از تصمیم دولت افغانستان برای مبارزه‌ی جدی با تولید مواد مخدر و حل مسأله‌ی‌ آب هیرمند افزودند: وجود افغانستانی آباد، امن و باثبات به نفع همه‌ی کشورهای منطقه است و دولت و دیگر مسئولان ایرانی، ضمن ادامه‌ی کمک به حرکت ملت افغانستان برای دست‌یابی به پیشرفت و ثبات کامل، گسترش همه‌جانبه‌ی مناسبات با این کشور را به طور جدی پیگیری می‌کنند.
 
در این دیدار که آقای خاتمی -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت آقای حامد کرزای با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: کمک‌های صمیمانه‌ی جمهوری اسلامی و ملت ایران در حافظه‌ی تاریخی ملت افغانستان، جاودان شده است و ما همیشه قدردان این کمک‌ها خواهیم بود.
رئیس‌جمهور افغانستان  با اشاره به حضور مردم این کشور در روند بازسازی، تدوین قانون اساسی و انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با تکیه بر حضور مردم و کمک‌های جامعه‌ی بین‌المللی و به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران، آینده‌ی نوین افغانستان را رقم خواهیم زد.
آقای کرزای با اشاره به اعتقاد دولت افغانستان درباره‌ی حق طبیعی ایران در استفاده از آب هیرمند و اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، افزود: مردم افغانستان به علت امیدواری به آینده، از تصمیم جدی دولت برای مبارزه با کشت خشخاش و تولید مواد مخدر استقبال کرده‌اند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی