news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1374/09/14

دیدار فضلا و نخبگان‌ حوزه‌ علمیه‌ قم با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی شب‌ گذشته‌ در دیدار فضلا و نخبگان‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ با ایشان‌ که‌ در مدرسه‌ فیضیه‌ ترتیب‌ یافت‌، طی سخنان‌ مهمی ضرورت‌ ترمیم‌ و رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه‌ را در جهت‌ مطرح‌ کردن‌ مفاهیم‌ و افکار نو و نیز باز کردن‌ آفاق‌ جدید، مورد تأکید قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبری در این‌ دیدار، ضرورت‌ استفاده‌ بهینه‌ از استعدادهای برجسته‌ موجود در حوزه‌های علمیه‌ را یادآور شدند و با بیان‌ اهمیت‌ جلوتر بودن‌ حوزه‌ها نسبت‌ به‌ زمان‌ خود فرمودند: اکنون‌ امواج‌ فقه‌، فلسفه‌، کلام‌ و حقوق‌، دنیا را فراگرفته‌ است‌ و متاع‌ فکر از طریق‌ امواج‌ و کامپیوتر در کوتاه‌ترین‌ زمان‌ از هر نقطه‌ای از جهان‌ به‌ نقاط دیگر منتقل‌ میشود و بر همین‌ اساس‌، حوزه‌های علمیه‌ باید گامهای بلندی را جهت‌ رشد کمی و کیفی برنامه‌های خود بردارند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای توجه‌ بزرگان‌، فضلا و طلاب‌ جوان‌ و دستگاه‌ مدیریت‌ حوزه‌ علمیه‌ را به‌ لزوم‌ گسترش‌ مواد درسی حوزه‌ها، متناسب‌ با نیازهای موجود در بخشهای مختلف‌ جامعه‌ جلب‌ کردند و خطاب‌ به‌ آنان‌ فرمودند: فقه‌، کار اصلی حوزه‌های علمیه‌ است‌ و باید به‌ زمینه‌های نوظهور گسترش‌ یابد. توجه‌ به‌ آفاق‌ و گستره‌های جدید در امر فقاهت‌ نیز لازم‌ است‌ و برای این‌ مهم‌ شجاعت‌ طرح‌ و ورود به‌ این‌ مباحث‌ باید در حوزه‌های علمیه‌ پدیدار شود.
مباحث‌ کلامی امروز در دنیا گسترش‌ یافته‌ است‌. مقتضی است‌ نظام‌ حوزه‌ از طریق‌ تولید افکار نو در مسأله‌ کلامی و فلسفی به‌ شبهات‌ عظیم‌ کلامی در زمینه‌های مختلف‌ پاسخ‌ دهد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی توجه‌ حوزه‌های علمیه‌ را به‌ تعلیم‌ و روش‌‌یابی علمی تبلیغ‌ و فراهم‌ کردن‌ مواد و مقدمات‌ علمی تبلیغ‌ و استفاده‌ از امواج‌ صوتی و تصویری، ضروری دانستند و در پایان‌ سخنانشان‌ فرمودند: روح‌ کار و تلاش‌ و اهتمام‌ به‌ علاج‌ و رفع‌ مشکلات‌ باید در جوانان‌ حوزه‌های علمیه‌ تقویت‌ شود. اصلاح‌ جدی کتب‌ درسی در حوزه‌ها، ایجاد رشته‌های مستقل‌ برای کلام‌، باز کردن‌ میدانی برای عرضه‌ افکار جدید در زمینه‌ علوم‌ عقلی و کلامی همراه‌ با تقسیم‌ تدریجی طلاب‌ براساس‌ اهداف‌ نیز، ضروری است‌ و دستگاه‌ مدیریت‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، علاوه‌ بر جدیت‌ و برنامه‌ریزی در این‌ خصوص‌ باید نسبت‌ به‌ برگزاری همایشها و اجتماعات‌ علمی، جهت‌ تحقق‌ اهداف‌ مورد نظر اقدام‌ کند.
بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از بیانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری، آیت‌الله‌ مشکینی امام‌ جمعه‌ قم‌ و رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ طی سخنانی ضمن‌ طرح‌ برخی مباحث‌ اخلاقی، از دولت‌ جمهوری اسلامی ایران‌ به‌ عنوان‌ دولت‌ کریمه‌ اسلامی یاد کرد و برای پیاده‌ کردن‌ تمامیت‌ اسلام‌ در ایران‌، حراست‌ و حمایت‌ از دولت‌ را ضروری خواند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی