news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1383/10/03

دیدار اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی  صبح امروز در دیدار رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا را مرکز بسیار مهم و حساس مهندسی فرهنگ ملی و مسئول صیانت و رشد فرهنگی جامعه برشمردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  فرهنگ را اساس هویت و منشأ عمده‌ی تحولات مثبت یا منفی هر جامعه خواندند و با اشاره به تأثیرگذاری عوامل و جریان‌های مختلف داخلی و خارجی بر فرهنگ عمومی افزودند: با توجه به این حقایق و واقعیات، مهندسی کلان فرهنگ کشور، یعنی ترسیم راه‌های صیرورت و تکامل فرهنگ ملی، درک اشکالات و نواقص فرهنگ جامعه، تعیین راه حل‌های کلی رفع این نواقص، زمینه‌سازی و جهت‌دهی به حرکت صحیح و پرشتاب فرهنگی و صیانت و مراقبت صحیح از فرهنگ ملی  مسئولیت بسیار سنگینی است که بر عهده‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده است.
ایشان ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر فرهنگی را منشأ تکامل ستاد انقلاب فرهنگی و شکل‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمردند و افزودند: شورا برای عمل به وظایف خود، نیازمند عقبه‌ی علمی و فرهنگی و خط مقدم اجرایی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  در همین زمینه افزودند: عقبه‌ی فکری شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با بررسی عمیق مسائل مهم فرهنگی زمینه را برای تصمیم‌گیری نهایی شورای عالی در مهندسی کلان فرهنگ کشور فراهم سازد و قوای سه‌گانه و همه‌ی دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز باید به عنوان خط مقدم شورای عالی و متناسب با وظایف خود، به تصمیمات این شورا جنبه‌ی اجرایی و عملی ببخشند.
 
در این دیدار که به مناسبت بیستمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با توصیه به این شورا برای ورود به مسائل مبنایی و اساسی و نیز مسائل مطرح در جامعه، از فعالیت‌ها و اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کردند.
آقای خاتمی -رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی- نیز در این دیدار با بیان گزارشی از عملکرد این شورا گفت: در سال‌های اخیر شورا توجه بیشتری به مسائل کلان و سیاست‌گذاری در عرصه‌ی علم و فرهنگ داشته است.
رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی مرکز مهم سیاست‌گذاری، ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور است گفت: در سال گذشته، ساماندهی اطلاع‌رسانی، تأسیس کرسی‌های نظریه‌پردازی در معارف و علوم انسانی، ساماندهی بحث و مناظره در حوزه و دانشگاه، تبیین شاخص‌های ارزیابی علمی و فرهنگی و تدوین منشور جایگاه زن در نظام اسلامی مهم‌ترین فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.
در این دیدار  همچنین دکتر کی‌نژاد -دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی- گزارشی از عملکرد یک‌ساله‌ی دبیرخانه‌ی شورا را بیان کرد و گفت: پیگیری اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی کشور، آینده‌نگری و رصد مسائل عمده‌ی فرهنگی، از جمله مسائلی است که مورد توجه دبیرخانه‌ی شورا قرار دارد.
در این دیدار  چند نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دیدگاه‌های خود را درباره‌ی مسائل مختلف مطرح کردند.
در ابتدای این دیدار، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مجموعه‌ای از بیست سال فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی و علمی و عملکرد کمّی و کیفی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه و شوراهای اقماری از جمله شورای فرهنگ عمومی، هنر، اسلامی شدن دانشگاه‌ها، فرهنگی-اجتماعی زنان و شوراهای وابسته بازدید کردند. در این بازدید برخی از اعضای شورا توضیحات لازم را بیان کردند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی