news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1383/09/09

دیدار رئیس‌جمهور ونزوئلا و هیأت همراه با رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  صبح امروز در دیدار آقای هوگو چاوز -رئیس‌جمهور ونزوئلا- و هیأت همراه، دیدگاه مشترک دو کشور در مورد مسائل اساسی را بسیار ارزشمند خواندند و تأکید کردند: باید از این مسأله‌ در جهت گسترش بیش از پیش همکاری‌ها در ابعاد مختلف و قوی شدن دو کشور به منظور ایستادگی در مقابل تهدیدهای قدرت‌های زورگو استفاده کرد.
ایشان قوی شدن را به معنی استحکام بخشیدن به ساخت ملی و بافت فکری کشور دانستند و افزودند: باید ضمن حفظ هم‌بستگی ملی و امید و غرور ملی در کشور در جهت آسایش مردم و پیشرفت اقتصادی نیز تلاش شود، زیرا تنها در این صورت است که امریکا و حتی قدرت‌های بزرگ‌تر از آن نیز توانایی مقابله با یک کشور و ملت را نخواهند داشت.
رهبر معظم انقلاب  با اظهار خرسندی از موفقیت آقای هوگو چاوز و ملت ونزوئلا در مقابل توطئه‌های آمریکا، از سیمون بولیوار -مبارز و انقلابی معروف آمریکای لاتین- تجلیل کردند و افزودند: سیمون بولیوار پدر امریکای لاتین و همواره مظهر مقاومت مردمی بوده است.
ایشان با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در ۲۵ سال گذشته به واسطه‌ی روحیه‌ی قوی مردم و هم‌بستگی ملی در کشور  تهدیدهای مختلفی را پشت سر گذاشته است، به جنجال‌آفرینی‌های اخیر در خصوص استفاده‌ی صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای اشاره و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها و دیگر قدرت‌ها یقین دارند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، اما این مسائل بخشی از مجموعه‌ی فشارهایی است تا ایران از فناوری هسته‌ای و دانش برتر خود که بومی می‌باشد و از درون ملت جوشیده، صرف نظر کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با تأکید بر این‌که ملت و مسئولان ایران هیچ هراسی از تهدیدهای سیاسی و لفظی قدرت‌های زورگو ندارند، تصریح کردند: همان‌طور که مسئولان بارها گفته‌اند، جمهوری اسلامی ایران فعالیت هسته‌ای خود را مطلقاً تعطیل نخواهد کرد و این خط قرمز ما است.
ایشان با تأکید بر این‌که تلاش‌های سیاسی و مذاکرات با اروپایی‌ها و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، با رعایت این خط قرمز بوده است، خاطرنشان کردند: اگر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در قضاوت‌ها و مواضع خود، تحت تأثیر امریکا و کشورهای هم‌فکر او قرار گیرد، اعتبار بین‌المللی خود را از دست خواهد داد و قابل اعتماد نخواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: انتظار از آژانس این است که در قبال کشورهای مختلف برخورد یکسان، عادلانه و بی‌طرفانه داشته باشد.
 
در این دیدار که حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاتمی -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای هوگو چاوز -رئیس‌جمهور ونزوئلا- با اظهار خرسندی فراوان از سفر مجدد به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب، از حمایت‌ها و کمک‌های معنوی جمهوری اسلامی ایران از ونزوئلا قدردانی کرد و با اشاره به تهدیدهای مختلف آمریکا بر ضد این کشور افزود: منطقه‌ی آمریکای مرکزی طی ۲۰۰ سال گذشته همواره با دخالت‌های متعدد آمریکا مواجه بوده و بر اساس مدارک کاملاً مستند، آن‌چه که در دو سال اخیر اعم از کودتا، ایجاد بحران‌های اقتصادی و خراب‌کاری در ونزوئلا روی داد، در واشنگتن طراحی شده بود.
وی با تأکید بر این‌که اتحاد و همبستگی مردم ونزوئلا موجب شکست توطئه‌های آمریکا -از جمله طرح برگزاری رفراندوم- برای بی‌ثبات کردن کشور شد، خاطرنشان کرد: ما همبستگی خود را با ملت و کشور ایران در مقابل تهدیدهای آمریکا اعلام می‌کنیم و آماده‌ی گسترش همکاری‌های دو کشور در ابعاد مختلف هستیم.

در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی