news/content
نسخه قابل چاپ
1382/10/30

دیدار رئیس جمهور اتریش با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رییس ‌جمهور اتریش ابراز امیدواری کردند مناسبات پایدار تهران ـ وین، در پرتو سفر آقای کلیستیل به ایران و بر اساس یک برنامه ‌ریزی مشخص، روز به روز عمیق ‌تر و گسترده ‌تر شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مواضع مستقل اتریش در مسایل مختلف جهان و رفتار مناسب دولت این کشور با مسلمانان را تحسین‌ برانگیز خواندند و با اشاره به سابقه‌ روشن روابط دوجانبه افزودند : ابراز همدردی ملت و دولت اتریش در حادثه‌ی بسیار تلخ بم، مردم و مسؤولان ایران را تحت تأثیر قرار داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش برای گفتگوی پیروان ادیان را، نقطه مشترک و مثبت دیگری در روابط ایران و اتریش برشمردند و با اشاره به نیاز جهان به گفت و گوی پیروان ادیان خاطرنشان کردند: این امر، به ایجاد تفاهم و نزدیکی ملت‌ها کمک فراوانی می‌کند و جمهوری اسلامی ایران، تداوم آن را بسیار مفید و منطقی می‌داند.
ایشان، اتریش را محور و مرکز تبادلات فکری پیروان ادیان در اروپا خواندند و افزودند : تحرکاتی که در برخی کشورهای اروپایی برای مبارزه با حجاب صورت می‌ گیرد نقطه‌ مقابل این حرکت است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به سؤال رییس‌ جمهور اتریش در زمینه‌ «رابطه دین با سیاست و دموکراسی» افزودند: در دین اسلام هیچ تضادی میان رعایت ارزش‌های اسلامی و معنوی با اختیارات مردم در امر تعیین حکومت وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران توانسته است ضمن حفظ ارزش‌های الهی، در زمینه‌ حضور مردم در عرصه‌ سیاسی و اجتماعی، تجربه‌ نوینی به جامعه بشری ارائه کند.
ایشان با اشاره به برگزاری انتخابات متعدد و کاملاً آزاد در ایران پس از انقلاب خاطرنشان کردند: قبل از انقلاب رژیم دیکتاتوری حاکم بر کشور، که تحت حمایت کامل آمریکا و انگلیس قرار داشت، هرگز اجازه نمی‌داد مردم در میدان انتخابات حقیقتاً شرکت کنند اما در حیات 25 ساله انقلاب، تاکنون 23 انتخابات مردمی و آزاد برگزار شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند : دولت آمریکا و انگلیس که امروز از حقوق بشر و دموکراسی حرف می‌زنند، ده‌ها سال از رژیم دیکتاتوری حاکم بر ایران، حمایت می‌کردند، بنابراین ملت ایران حق دارد که اینگونه شعارها را از دولت آمریکا و انگلیس هرگز باور نکند.
ایشان با اشاره به تبلیغات سوء دولت آمریکا و صهیونیست‌ها و رسانه‌های تحت تسلط آنها در مورد اوضاع ایران، افزودند: علت اساسی این تبلیغات منفی این است که ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران حاضر نیستند سلطه‌ آمریکا را بپذیرند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردمسالاری حقیقی موجود در ایران را یک واقعیت انکارناپذیر خواندند و افزودند: در ارزیابی اوضاع ایران، باید واقعیت‌ها را دید و واقعیت این است که رهبر، رییس‌جمهور و نمایندگان مجلس همه منتخبان ملت هستند و ما به این پدیده‌ نو که هم جمهوری و هم اسلامی است افتخار می‌کنیم. ایشان بزرگنمایی مشکلات کشورهای مخالف سلطه‌ آمریکا را یکی از روش‌های معمول رسانه‌ های تحت تاثیر سلطه صهیونیست‌ها خواندند و افزودند: مسائل جاری در ایران، براساس مقررات به پیش می‌رود ضمن آنکه اختلاف برداشت از یک قانون در کشورهای مختلف وجود دارد و مساله‌ غیرمتعارفی نیست و مراکزی که اینگونه مسائل را صد برابر بزرگ می‌کنند، اهداف کاملا مشخصی دارند که ما با اهداف سوء آنها آشنا هستیم.
رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: ملت ایران در 25 سال گذشته با مشکلات بسیار بزرگ و واقعی مانند جنگ، دست‌ و پنجه نرم کرده است و هیچکدام از آنها نتوانسته است ملت و نخبگان ما را در برابر دشمنان وادار به عقب ‌نشینی کند.
حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای دولت آمریکا را مرکز تولید و صدور «شرارت، خشونت و نفرت» به سراسر جهان دانستند و خاطرنشان کردند : آمریکا به علت سیاست‌ها و اقدامات غیرعقلایی خود در افغانستان و بخصوص عراق با بحران‌های مختلفی روبروست و این بحران‌ها، آمریکا را رها نخواهد کرد.
دراین دیدار که آقای خاتمی، رییس جمهور نیز حضور داشت، رییس جمهور اتریش با اشاره به اشتیاق فراوان خود برای دیدار با رهبر معظم انقلاب ، سفر به ایران را مفیدترین سفرهای خارجی خود برشمرد و گفت : در این سفر بزرگترین هیات اقتصادی که تاکنون همراه رییس جمهور اتریش بوده است من را همراهی می‌کند که این مسأله نشان‌دهنده‌ اهمیت خاص جمهوری اسلامی ایران برای اتریش است.
آقای توماس کلیستل نتایج مذاکرات با آقای خاتمی را بسیار سازنده و مثبت ارزیابی کرد و گفت: رابطه‌ کاملا دوستانه و عمیق وین ـ تهران، در این سفر وارد مرحله‌ی نوینی شده است و این مسأله برای اتحادیه‌ اروپایی هم اهمیت ویژه‌ای دارد.
آقای کلیستل روابط خوب دولت اتریش با مسلمانان این کشور را خاطرنشان کرد و افزود: همان گونه که جنابعالی معتقدید گفتگوی میان ادیان، تنها راه صحیحی است که روبروی بشر قرار دارد.
آقای کلیستل تأکید کرد بر خلاف مواضع آمریکا، ما ایران را نه تنها محور شرارت نمی‌دانیم بلکه محور صلح و دوستی برمی‌شماریم.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی