news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1382/10/02

دیدار جمعی از اندیشمندان جهان اسلام با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار جمعی از علما، دانشمندان، متفکران و روشنفکران دنیای اسلام، ضمن برشمردن فرصتهای جدید و مهم فرا روی جهان اسلام و همچنین تهدیدهای اصلی پیش روی مسلمانان تصریح کردند: امروز بواسطه عرضه عملی مردم سالاری دینی و اثبات قدرت و کارآئی اسلام، غرب دچار انفعال شده و لیبرالیسم در کشورهای زادگاه خود و مراکز سیاستگذاری آن در خصوص مسائل مهمی همچون آزادی، مردم سالاری، و کرامت زن دچار تناقض های اساسی شده است.

ایشان در این دیدار، برگزاری همایش جهان اسلام فرصت ها و تهدیدها را اقدامی مناسب و بجا دانستند و افزودند: برغم آنکه استعمار در گذشته توانست بر دنیای اسلام تسلط یابد و مسلمانان را به ملتهایی وابسته تبدیل کند، اما اکنون فرصت های جدیدی برای دنیای اسلام بوجود آمده که مهمترین این فرصت ها، اسلام و قدرت آن است زیرا اسلام توانائی تجهیز مادی و معنوی مسلمانان و متحد و یکپارچه کردن آنان را دارد.
مقام معظم رهبری، از جمله فرصتهای جهان اسلام را نعمت نیروی عظیم جوان مؤمن و مقاوم در مقابل جاذبه های ظاهر فریب دنیای غرب برشمردند و خاطرنشان کردند: بهمین دلیل دنیای اسلام امروز زنده تر، با امیدتر و جوان نگرتر از گذشته است و جوانان و روشنفکران آن، به اسلام و تمسک به آن افتخار می کنند در حالیکه در گذشته چنین نبود.
حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای حذف مارکسیسم و کمونیسم بعنوان رقبای اصلی تفکر اسلامی، و ورود قدرتمند اسلام سیاسی به صحنه را از دیگر فرصتها دانستند و افزودند: در شرایط کنونی آگاهی و روشن بینی مسلمانان در قبال شعارهای غرب بسیار بیشتر شده است زیرا آنان متوجه شده اند که وعده غرب مبنی بر کمک به پیشرفت دنیای اسلام، چیزی جز به تسلیم کشاندن و وابسته کردن مسلمانان نبود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تناقض های جدی که لیبرالیسم دچار آن شده است از جمله سر دادن شعار آزادی و سکوت در مقابل کشتار و سرکوب کودکان و جوانان فلسطین، عراق و افغانستان تأکید کردند: غرب بویژه آمریکا از یک طرف شعار دموکراسی سر می دهند اما از طرف دیگر در سالهای گذشته با ملتهائی که به اسلام رأی دادند مقابله کردند و همچنین در حالیکه شعار آزادی زنان داده می شود، در غرب شاهد از دست رفتن کرامت زن و از هم پاشیده شدن بنیان خانواده هستیم.
ایشان با اشاره به حمایت آمریکا از دیکتاتورهای منطقه در طول سالهای گذشته، از جمله حمایت از صدام و جنایات وی بر ضد مردم عراق و ایران تأکید کردند: آمریکا با چنین سابقه ای اکنون شعار دموکراسی برای خاورمیانه سر می دهد و این یکی دیگر از تناقض های موجود است.
حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای طرح شعار دموکراسی از جانب غرب را نشان دهنده انفعال غرب در مقابل مردم سالاری دینی دانستند و افزودند: مردم سالاری دینی دارای منطق قوی و روشن است زیرا اسلام مخالف با دیکتاتوری و استبداد با هر عنوانی و از جانب هر فردی است.
مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه مردم سالاری دینی امروز بصورت عملی به دنیا عرضه شده است خاطرنشان کردند: در جمهوری اسلامی ایران در طول 25 سال، 24 انتخابات برگزار شده و مردم در برپائی و شکل گیری نظام و حفظ آن بطور مستقیم حضور داشته اند و این مظهر کامل مردم سالاری دینی است.
ایشان، خلاء ایدئولوژی قابل اتکاء در دنیا را یکی دیگر از فرصت های پیش روی اسلام برشمردند و افزودند: امروز بهترین فرصت برای طرح اسلام ناب در جهان و معرفی آن به جهانیان می باشد زیرا اسلام ناب بر کرامت انسان و عدالت بعنوان آرزوهای دیرین بشر تکیه دارد.
حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای با تأکید بر اینکه اسلام ناب خواهان عزّت، عظمت، اقتدار، عدالت، مردم سالاری دینی و پیشرفت علمی برای مسلمانان است، خاطرنشان کردند: بر همین اساس دشمنان اسلام و در رأس آنها صهیونیزم و آمریکا مایل به مطرح شدن اسلام ناب نیستند و تلاش دارند اسلام را یا بصورت چهره ای متحجر و بدور از منطق و علم و معرفت همانند طالبان و یا بصورت استحاله شده، و هویت خود را در مقابل فرهنگ غرب از دست داده، معرفی نمایند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید براینکه دشمنان اسلام بدلیل هراس از نیروی عظیم مسلمانان، جرأت مقابله مستقیم با آنان را ندارند، افزودند: امروز دشمنان اسلام در قالب عناوینی همچون حقوق بشر، دموکراسی و مبارزه با تروریسم و سلاحهای کشتار جمعی به مقابله با دنیای اسلام و مبارزان مسلمان در هر نقطه از دنیا برخاسته اند.
ایشان با تأکید بر لزوم تلاش جدی مسلمانان برای بهره گیری از فرصت های جدیدی که پیش روی جهان اسلام قرار دارد، خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران نیز همت خود را بر استفاده مناسب و صحیح از این فرصت ها قرار داده لذا بر مردم سالاری دینی پای می فشارد و از این حُکم اسلام عدول نخواهد کرد.
حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران، همکاری و تعامل با کشورهای مختلف و بهره گیری از علم و تجربه آنها است، تصریح کردند: ما در مقابل دخالت و نفوذ بیگانگان ذره ای کوتاه نخواهیم آمد و این مسئله موجب ناراحتی شدید دشمنان جمهوری اسلامی ایران شده است.
مقام معظم رهبری تلاش برای گسترش عدالت در جامعه را یکی دیگر از اقدامات مهم نظام اسلامی در ایران برشمردند و با تأکید بر اینکه هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد افزودند: جمهوری اسلامی ایران همچنین معتقد به توانائی دنیای اسلام برای برداشتن گامهای بزرگ در عرصه علم و دانش است و بر همین اساس تولید علم سرلوحه فعالیت مراکز علمی و دانشگاهی ایران قرار گرفته و در این عرصه توفیقات خوبی نیز بدست آمده است.
ایشان با اشاره به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران به تقویت بنیه معنوی و مادی مردم، مهمترین خطر و تهدید فراروی دنیای اسلام را تفرقه دانستند و خاطرنشان کردند: دنیای اسلام باید با عبور و اغماض از مسائل اختلاف برانگیز، با وحدت و یکپارچگی توجه خود را بسوی دشمن اصلی جلب نماید.
حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دست دوستی و اتحاد بسوی مسلمانان و دولتهای اسلامی دراز می کند، از آمریکا و صهیونیزم بعنوان شیطانهای بزرگ و دشمنان اصلی مسلمانان یاد کردند و افزودند: روشنفکران و برگزیدگان دنیای اسلام باید دشمنان اصلی و شیوه های دشمنی را به آحاد مردم معرفی نمایند تا آنان در شناخت دشمن دچار اشتباه نشوند.
مقام معظم رهبری، ایجاد رعب و تطمیع را دو وسیله دشمنان برای مقابله با دولتها، روشنفکران و آحاد مردم در دنیای اسلام دانستند و تأکید کردند: این همایش می تواند زمینه عملی استفاده از نظرات و دیدگاههای برگزیدگان جهان اسلام را جهت استفاده از فرصتهای پیش رو و همچنین مقابله با تهدیدات جدید فراهم آورد.

در این دیدار پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای خرازی وزیر امور خارجه با اشاره به حضور اندیشمندان و متفکران جهان اسلام از 26 کشور در همایش جهان اسلام فرصت ها و تهدیدها، گفت: عامل اصلی استفاده از فرصتها و همچنین مقابله با تهدیدها در جهان اسلام، بیداری اسلامی است و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) نقش اصلی را در بیداری اسلامی در میان مسلمانان داشته است.
همچنین آقای صادق المهدی رئیس حزب امت و امام در سودان در سخنانی ضمن تشکر از اقدام جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این همایش گفت: در شرایط کنونی خطرهای زیادی متوجه امت اسلامی است و مسلمانان باید با کنار گذاشتن اختلافات و تعصب های قومی با اتحاد و همکاری با تهدیدها مقابله نمایند. آقای محقق از رهبران جهادی و وزیر برنامه ریزی افغانستان نیز با قدردانی از برگزاری این همایش و گردهم آوردن اندیشمندان جهان اسلام، گزارشی از وضعیت افغانستان ارائه کرد.
همچنین آقای قاضی حسین رهبر جماعت اسلامی پاکستان در سخنانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و رهبری آن نقطه امید مسلمانان جهان است، لزوم یکپارچگی بیش از پیش دنیای اسلام را خاطرنشان و اظهار امیدواری کرد با تشکیل دبیرخانه نظرات ارائه شده در این همایش بصورت عملی پیگیری شود.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی