news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1383/06/25

دیدار مقامات اقتصادی ۵۵ کشور حاضر در اجلاس بانک توسعه اسلامی با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی  صبح امروز در دیدار مقامات و مسئولان ارشد اقتصادی ۵۵ کشور شرکت‌کننده در اجلاس بانک توسعه‌ی اسلامی تأکید کردند: دنیای اسلام می‌تواند در پرتو برنامه‌ریزی و همکاری متقابل  به یک بلوک مقتدر اسلامی تبدیل شود.
ایشان با اشاره به دنیای پر‌تعارض کنونی افزودند: در این اوضاع پرآشوب، اگر امت اسلامی قدرتمند نشود، یقیناً دستخوش بحران خواهد شد و به همین علت، کشورهای اسلامی باید با گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف -از جمله اقتصاد- جهان اسلام را به جایگاه مقتدر و پرعظمتی برسانند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  بانک توسعه‌ی اسلامی را نمونه‌ی موفقی از همکاری کشورهای اسلامی برشمردند و افزودند: جهان اسلام ظرفیت‌ها و امکانات مادی و انسانی فراوانی دارد و می‌تواند با استفاده‌ی صحیح از ظرفیت‌ها و منابع بسیار غنی خود، در رشد و توسعه‌ی عمومی جهان  نقش برجسته‌ای بر عهده گیرد.
رهبر معظم انقلاب  رشد و پیشرفت جهان اسلام را نیازمند هم‌فکری و برنامه‌ریزی، عزم قاطع، تحرک اقتصادی و استفاده از پیشرفت‌های علمی و فناوری خواندند و افزودند: نباید اجازه بدهیم قدرت‌هایی که جهان را به صحنه‌ی تعارض و درگیری تبدیل کرده‌اند، به منابع بی‌پایان جهان اسلام به عنوان یک طعمه نگاه کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  افزایش سهم تجارت کشورهای اسلامی با یکدیگر، سرمایه‌گذاری متقابل، برطرف شدن موانع تجارت درونی جهان اسلام و توجه به عدالت اجتماعی در طرح‌های توسعه را ضروری برشمردند و افزودند: تشکیل بازار مشترک اسلامی، ایده‌ای کاملاً عملی است که تحقق آن، نیازمند فراهم آمدن مقدمات مختلفی است و بانک توسعه‌ی اسلامی می‌تواند در عملی‌شدن این‌ گونه اهداف نقش مهمی ایفا کند.
ایشان با اشاره به عدم امنیتی که در حوزه‌ی اقتصادی جهان حاکم است، افزودند: قدرت‌های سلطه‌گر با هر بهانه‌ای کشورهای اسلامی را به بلوکه‌کردن سرمایه‌ها و دارایی‌ها تهدید می‌کنند که جهان اسلام می‌تواند با برنامه‌ریزی برای «تمرکز فعالیت‌های بانکی کشورهای اسلامی در مجموعه‌ی دنیای اسلام»، این احساس ناامنی را از بین ببرد.
 
در آغاز این دیدار، آقای حسینی -وزیر امور اقتصاد و دارایی- در گزارشی از بیست‌و‌نهمین اجلاس بانک توسعه‌ی اسلامی، اعلام کرد در این نشست برنامه‌های ۵ ساله‌ی بانک توسعه تصویب شد و افزایش تجارت درونی جهان اسلام و هم‌گرایی اقتصادی مورد توافق اعضاء قرار گرفت.
آقای احمد محمدعلی -رئیس بانک توسعه‌ی اسلامی- نیز با تشکر از جمهوری اسلامی ایران گفت: بانک توسعه در ۳۰ سال فعالیت خود، حدود ۴۱ میلیارد دلار در زمینه‌های اجتماعی، بهداشتی، آموزشی، کشاورزی و صنعتی در کشورهای اسلامی سرمایه‌گذاری کرده است و از این پس نیز همچون گذشته  امکانات خود را برای تقویت جایگاه امت اسلام به‌کار خواهد گرفت.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی