news/content
نسخه قابل چاپ
1379/09/29

دیدار دست‌اندرکاران‌ و هنرمندان‌ شرکت‌کننده‌ در همایش‌ نگارش‌ قرآن‌ در یک‌ روز با رهبر انقلاب

هنرمندان‌ شرکت‌کننده‌ در همایش‌ نگارش‌ قرآن‌ در یک‌ روز و دست‌اندرکاران‌ این‌ همایش‌ و همچنین‌ جمعی‌ از مسؤولان‌ صدا و سیما امروز با حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دیدار کردند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ دیدار ابتدا از نمایشگاهی‌ که‌ از آیات‌ نگاشته‌ شده‌ به‌ وسیله‌ این‌ هنرمندان‌ و آثار تذهیب‌ آنان‌ برپا شده‌ بود، بازدید کردند.
در این‌ نمایشگاه‌ آیاتی‌ که‌ روز گذشته‌ بوسیله‌ 180 نفر از خطاطان‌ نگاشته‌ شده‌ بود و همچنین‌ صفحات‌ و حاشیه‌های‌ تذهیب‌ کاری‌ شده‌ 60 نفر از هنرمندان‌ تذهیب‌ کار و نمونه‌های‌ آثار هنری‌ مربوط به‌ قرآن‌ برخی‌ از هنرمندان‌ شرکت‌کننده‌ در همایش‌ نگارش‌ قرآن‌ در یک‌ روز به‌ نمایش‌ گذاشته‌ شده‌ بود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در جمع‌ هنرمندان‌ شرکت‌کننده‌ در این‌ همایش‌ ضمن‌ قدردانی‌ از این‌ حرکت‌ بدیع‌ و شیوا که‌ برای‌ اولین‌ بار جمعی‌ از هنرمندان‌ در یک‌ زمان‌ آن‌ را انجام‌ دادند، آن‌ را نشانه‌ای‌ از ایمان‌ قلبی‌ هنرمندان‌ و اهتمام‌ ملت‌ ایران‌ به‌ قرآن‌ دانستند و افزودند: یکی‌ از نکات‌ ارزشمند انجام‌ این‌ کار در روز بیست‌ و یکم‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌، تناسب‌ آن‌ با شب‌ قدر و شب‌ نزول‌ قرآن‌ و حضرت‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌ (ع‌) به‌ عنوان‌ صاحب‌ روز بیست‌ و یکم‌ می‌باشد که‌ تمام‌ عمر خود را در راه‌ خدمت‌ به‌ قرآن‌ و احیاء، تبیین‌ و ترویج‌ آن‌ صرف‌ کرد.
ایشان‌ از هنر به‌ عنوان‌ یکی‌ از بخشهای‌ فاخر وجود انسان‌ یاد کردند و با اشاره‌ به‌ این‌ که‌ برترین‌ و برجسته‌ترین‌ آثار هنری‌ در خدمت‌ اعتقادات‌ آمیخته‌ با عواطف‌ بوده‌ است‌، خاطرنشان‌ کردند: کسانی‌ که‌ هنر را در خدمت‌ ابتذال‌ و گمراهی‌ قرار داده‌اند، در واقع‌ یک‌ سرمایه‌ عظیم‌ را به‌ نابودی‌ کشانده‌اند .
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر این‌ که‌ هنر باید در راه‌ صلاح‌ و اعتلای‌ انسان‌ و پیشرفتهای‌ گوناگون‌ بشری‌ قرار گیردافزودند: بیشترین‌ جوشش‌ هنر هنگامی‌ است‌ که‌ هنرمند با اعتقاد قلبی‌ به‌ انعکاس‌ مطلبی‌ می‌پردازد، لذا اقدام‌ ارزنده‌ نگارش‌قرآن‌ در روز بیست‌ و یکم‌ ماه‌ رمضان‌ می‌تواند به‌ اثری‌ ماندگار تبدیل‌ شود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اظهار امیدواری‌ برای‌ ادامه‌ این‌ کار ارزشمند به‌ عنوان‌ سرآغاز کارهای‌ هنری‌ برجسته‌ در آینده‌ و با اشاره‌ به‌ سابقه‌ ایرانیان‌ در کارهای‌ هنری‌، خطاطی‌ و تذهیب‌‌کاری‌ بخصوص‌ در آثار اسلامی‌ خاطرنشان‌ کردند: اگر این‌ اقدام‌ ارزشمند قرآنی‌ ادامه‌ یابد، کارهای‌ هنری‌ بسیار زیبایی‌ خلق‌ خواهد شد و قله‌ کارهای‌ هنری‌ در زمینه‌ نگارش‌ و تذهیب‌ قرآن‌ به‌ وجود خواهد آمد.
در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ آقای‌ لاریجانی‌ رئیس‌ سازمان‌ صدا و سیما ضمن‌ ارائه‌ گزارشی‌ از سیر طرح‌ نگارش‌ قرآن‌ در یک‌ روز و همچنین‌ با اشاره‌ به‌ استقبال‌ کم‌نظیر هنرمندان‌ از این‌ طرح‌ گفت‌: برای‌ این‌ کار ارزشمند هنری‌ و دینی‌، حدود دو‌‌هزار نفر از سراسر کشور داوطلب‌ شده‌ بودند که‌ پس‌ از بررسیهای‌ لازم‌، 240 نفر خطاط و تذهیب‌ کار برای‌ نگارش‌ قرآن‌ برگزیده‌ شدند.
وی‌ انجام‌ این‌ کار در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ و صفای‌ باطنی‌ هنرمندان‌ در نگارش‌ قرآن‌ و همچنین‌ استقبال‌ گسترده‌ مردم‌ برای‌ حضور در محل‌ نگارش‌ را از نکات‌ جالب‌ و برجسته‌ همایش‌ نگارش‌ قرآن‌ در یک‌ روز بیان‌ کرد.
در این‌ دیدار همچنین‌ آقای‌ رجبی‌ به‌ نمایندگی‌ از خوشنویسان‌ و نگارگران‌ در سخنان‌ کوتاهی‌ به‌ تأسیس‌ دبیرخانه‌ای‌ برای‌ ادامه‌ کار نگارش‌ قرآن‌ اشاره‌ و پیشنهاد هنرمندان‌ را برای‌ نگارش‌ آیات‌ مکی‌ و مدنی‌ در مکه‌ و مدینه‌ مطرح‌ و اظهار امیدواری‌ کرد که‌ نگارش‌ قرآن‌ در یک‌ روز در سالهای‌ آینده‌ نیز ادامه‌ داشته‌ باشد و در هر سال‌ یک‌ قرآن‌ نفیس‌ نگاشته‌ شود.

برچسب‌ها: هنر؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی