news/content
نسخه قابل چاپ
1383/04/17

دیدار جوانان استان همدان با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی  در سومین روز سفرشان به استان همدان  در جمع پرشور هزاران نفر از جوانان و دانشجویان این استان اعلام کردند: ما ملت ایران  دانش و علوم پیشرفته را از هر نقطه‌ی دنیا فرامی‌گیریم، اما بدون تقلید از فرهنگ بیگانه و با تکیه بر تاریخ پرافتخار، فرهنگ غنی و استعداد خاص ایرانی، مرزهای کنونی علم و پیشرفت را پشت سر خواهیم گذاشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در ابتدای این دیدار، با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با جوانان پرشور و نشاط همدانی خاطرنشان کردند: دیدار رهبری با جوانان با این هدف صورت می‌گیرد که سخن‌گفتن رو ‌در‌ رو با جوانان  برای همه‌ی مسئولان به صورت یک فرهنگ و عرف درآید.
رهبر معظم انقلاب  در تبیین مسیر آینده‌ی ملت ایران به بیداری عمومی ناشی از پیروزی انقلاب اشاره کردند و افزودند: انقلاب را ارائه‌ی الگوی جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی دو چیز را به مردم ما آموخت؛ اول این‌که حق مردم برای تصمیم‌گیری، انتخاب و حرکت باید معتبر و مورد احترام باشد، دوم این‌که این انتخاب و حرکت در جهت اهدافی است که اسلام ترسیم می‌کند.
ایشان در تشریح موقعیت ممتاز ملت و کشور ایران به حضور ایران در نقطه‌ی بسیار حساس جغرافیایی اشاره کردند و افزودند: امکانات بسیار غنی طبیعی، ظرفیت خود کشاورزان، بازار مصرف چند ده میلیونی، سابقه‌ی تاریخی و نیروی انسانی جوان و خوش‌استعداد  باعث شده که ایران همواره مورد طمع مراکز سلطه‌گر جهانی باشد، اما ملت ایران به برکت انقلاب، دست طمع‌ورزان جهانی را از میهن عزیز خود قطع کرده و با تکیه بر استقلال و توانایی‌های درونی خود، راه روشن خویش را ادامه می‌دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  نسل جوان و پرطراوت ایران را مهم‌ترین عامل توفیق ملت ایران در پیمودن راه دشوار، اما روشن آینده خواندند و با اشاره به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی ایران خاطرنشان کردند: این سند متکی بر کار کارشناسی و محاسبه‌ی علمی است و ملت ایران -به‌ویژه جوانان عزیز این سرزمین- با برنامه‌ریزی و تلاش بی‌وقفه و عزم و اراده‌ی پولادین، این سند ملی را محقق خواهند کرد و ایران را به کشور ممتاز منطقه تبدیل می‌نمایند.
ایشان با بیان تحلیل اسلامی و قرآنی از علل توانایی ملت ایران در ساختن ایرانی بسیار پیشرفته و سرافراز به مفهوم صحیح قضا و قدر اشاره کردند و افزودند: بر اساس قوانین هستی، اراده‌ی انسان است که راه حرکت او را که بر مبنای تقدیر الهی به نتیجه‌ی معینی خواهد رسید، مشخص می‌کند و تقدیر الهی را به قضای الهی تبدیل می‌سازد.
ایشان دو راه تسلیم در برابر دشمن و ادامه پایداری و حرکت به سوی قله‌های رفیع پیشرفت و تکامل را راه‌های پیش روی ملت ایران برشمردند و با انتقاد شدید از کسانی که معتقدند برای توسعه و پیشرفت باید در مقابل آمریکا سر تعظیم فرود آورد افزودند: مگر استعداد و شایستگی ایران و ایرانی از کشورهای پیشرفته کمتر است که به جای انتخاب راه عزت و توسعه و سربلندی، راه تسلیم و ذلت را انتخاب کند؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با اشاره به خیانت رژیم‌های پادشاهی تاریخ معاصر ایران در عقب‌نگهداشتن علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ملت ایران خاطرنشان کردند: مهم‌ترین هدف تهاجم فرهنگی دشمنان و عوامل مرعوب آن‌ها این است که به ایرانی القا کند که تو ناتوانی و باید دنباله‌رو و مقلّد غرب باشی، اما ملت با این القائات بار دیگر به خواب غفلت نخواهد رفت.
ایشان با اشاره به دوران شکوفایی علوم مختلف در ایران و کشورهای اسلامی افزودند: در زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بود، در ایران عزیز ما امثال ابن سیناها  بشریت را از علم و فرهنگ سیراب می‌کردند، بنابراین ملت ایران با این سابقه‌ی درخشان علمی و فرهنگی می‌تواند و باید که ۲۰۰ سال عقب‌ماندگی علمی خود را از راه‌های میانبر و به‌سرعت طی کند.
رهبر معظم انقلاب افزودند: ما براساس مبانى اسلام، علم را از هر جاى دنیا که باشد فرامى گیریم و هزینه‌ی آن را نیز مى‌پردازیم اما شاگرد پیشروان علمىِ امروز دنیا باقى نمى‌مانیم و با کار و تلاش بى‌وقفه‌ی جوانان اندیشمندمان مرزهاى کنونى دانش را پشت سر مى‌گذاریم همچنانکه جوانان مؤمن و فرهیخته‌ی ما با تولید سلول‌هاى بنیادى انسولین‌ساز اولین بار در جهان به مرزهاى نوین علمى در این رشته دست یافتند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم مرزبندی دقیق میان فراگرفتن علم و دانش از هر نقطه‌ی جهان و پرهیز از تقلید فرهنگی بیگانگان افزودند: این منطق بسیار اشتباهی است که برخی‌ها گمان می‌کنند چون غربی‌ها از لحاظ علمی جلوتر از ما هستند، باید در مسائل فرهنگی، آداب معاشرت، روابط اجتماعی و سیاسی هم از آن‌ها تقلید کنیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  تأکید کردند: ما ملت ایران به زبان و فرهنگ و میهن و تاریخ خود افتخار می‌کنیم و هیچ دلیلی برای تقلید فرهنگی از بیگانگان نمی‌یابیم، چرا که تقلید فرهنگی خطر بسیار بزرگی برای هویت و شخصیت ایران و ایرانی است.
ایشان تحول و تنوع در لباس و چهره‌ی ظاهری را مورد قبول دانستند، اما خاطرنشان کردند: مدگرایی افراطی پذیرفتنی نیست و برای ایجاد تنوع در لباس نباید از مدل‌های غربی تقلید کرد، بلکه می‌توان با ارائه‌ی الگوهای بومی و ایرانی و طراحی لباس ملی ایرانیان این نیاز را تأمین کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  در پایان سخنانشان به همه‌ی مردم و به‌ویژه جوانان توصیه کردند: روابط خود را با پروردگار هرچه بیشتر مستحکم و عمیق کنید تا خدای مهربان، با فضل و عنایت و هدایت خویش، شما را در همه‌ی عرصه‌های فردی و اجتماعی و در پیمودن راه پرافتخار و درخشان آینده‌ی ایران عزیز، یاری رساند.
 
در آغاز این دیدار، آقایان و خانم‌ها دکتر منصور غلامی -رئیس دانشگاه بوعلی-، ناهید علیمحمدی -به نمایندگی از فرهنگیان استان-، دکتر جنیدی -به نمایندگی از استادان دانشگاه‌ها-، علی فرقانی‌ها -به نمایندگی از دانشجویان استان-، مهدی رضوان -به نمایندگی از تشکل‌های دانشجویی-، هامون طهماسبی -به نمایندگی از دانش‌آموزان استان- و ایمان کاخکی -دانشجوی نمونه‌ی استان- هر یک به‌تفصیل دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل جوانان بیان کردند.
مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال، لزوم جهت‌گیری پژوهش‌ها به سمت فناوری‌های جدید، ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت، افزایش امکانات رفاهی دانشجویی، ضرورت پاسخ‌گویی مسئولان دستگاه‌ها، تحکیم پایه‌های عدالت اجتماعی به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان، مبارزه‌ی بی‌امان با رانت‌خواری و باندبازی و توجه به شایسته‌سالاری در انتخاب مسئولین، لزوم ساده‌زیستی مسئولان، لزوم پرهیز از برخوردهای سیاسی در مسائل آموزش و پرورش، توجه بیشتر به مسائل مادی و معنوی فرهنگیان، ضرورت فعال‌شدن نویسندگان و اندیشمندان در پاسخ به شبهات و سؤالات نسل جوان و ایجاد سیستم کارآمد برای آن، ضرورت افزایش امکانات علمی-تحقیقاتی دانشگاه‌های استان برای تأمین نیازهای جدید علمی، لزوم افزایش امکانات بهداشتی و درمانی استان، تلاش بیشتر برای ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها، تلاش بیشتر برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای نسل جوان استان همدان، برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌ها و جذابیت‌های جهانگردی استان و همچنین توجه بیشتر به حل مشکل ازدواج و معیشت جوانان، از جمله محورهای مطرح‌شده در این دیدار بود.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی